Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Kometen kommer!  (läst 6079 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Kometen kommer!
« skrivet: 8.01.2007 kl. 00.19 »
Kometen McNaught lär vara så klar att man kan se den med bara ögat (på östra himlen vid soluppgång, på västra himlen strax efter solnedgång, nära horisonten i båda fallen).

Själv skall jag ta en titt mot öster i morgon då jag återgår till jobbet efter julsemestern.

Källa för informationen och mera uppgifter hittas på Spaceweather.com och deras sida om kometen. (Sidan har flera fina amatörbilder tagna med vanliga kameror.)
 :woohoo:

Ben

• Administrator
  • *
SV: Kometen kommer!
« Svar #1 skrivet: 8.01.2007 kl. 09.47 »
Själv skall jag ta en titt mot öster i morgon då jag återgår till jobbet efter julsemestern.

Mulet.  :(
Dessutom stiger ju solen upp först niotiden och till jobbet skall man ju ganska mycket tidigare...

Och solen sjunker ju redan 15.30-tiden, så vid det lagat man far  hem är det för sent.  :'(

Får väl stiga upp lite tidigare på veckoslutet då.  8)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 13.01.2007 kl. 23.37 »
Enligt Spaceweather.com kommer kometen McNaughts bana att föra den närmast solen under det här veckoslutet. Kometen lär redan vara synlig i fullt dagsljus bara man vet vart man skall titta. Enligt Spaceweather.com ligger kometen ungefär fem grader öster om solen. Enklast lär det vara att se kometen då man står i skuggan av ett hus eller dylikt så att buggnaden just täcker solen från synfältet. Sedan är det bara att höja sin knytnäve på armslängd mot solen, knytnävsbredden är ungefär fem grader.

Lycka till! Berätta gärna här om du lyckades få syn på den svansförsedda bollen.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 20.01.2007 kl. 11.18 »
McNaught är åter synlig efter att den nu har varvat Solen. Tyvärr syns kometen enbart på det södra halvklotet, men vi har ju nätet, så klicka fram till Spaceweathers bildsidor för att se fantastiska kometbilder!