En annan sak är väl att fanzinen är ett rätt så nytt fenomen i Finland. Har väl bara funnits sedan början på 80-talet. (Rätta mig om jag har fel.)
Du har fel!

Åtminstone med några år. Pratar vi om science fiction- / fantasyfansiner/tidskrifter så kom det första finska fansinet år 1977. Då utgavs första numret av Åbo sf-förenings medlemsblad
Spin.
Spin utkommer ju ännu i dag och är alltså Finlands äldsta sf-tidskrift.
Redan de första numren av
Spin var offsettryckta och såg ganska så proffsiga ut. Detta kom väl sig av det enkla faktum att
Spins första chefredaktör
Markku Haapio jobbade inom förlagsvärlden och hade tillgång till ordentliga tryckpressar, reprokameror och allt det där.
I slutet av 1970-talet och början av 1980-talet dök sedan flera sf-fansin upp. Till det yttre liknade dessa alla
Spin, de hade redig layout, var offsettryckta och i storlek B5. Först av dessa "nykomlingar" var väl Tammerfors sf-förening med
Portti, sedan kom den astronomiska föreningen URSA med
Aikakone och den tredje i skaran var väl Helsingfors sf-förening med
Tähtivaeltaja. Den sistnämnda började sitt liv som ett renodlat fansin som hette
Time and Space, men som sedan integrerades med Helsingfors sf-förening och i samma veva bytte både namn och chefredaktör.
Aikakone lades ner för ett tiotal år sedan, men de övriga nämnda tidskrifterna utges ännu för fullt. På
Enhörningens länksida finns kort information om och länkar till alla (åtminstone alla större

) finländska sf-tidskrifter.
Vill man läsa mer om
Spins historia rekommenderar jag numren 1/1986, 2/1991 och möjligtvis även 6/1997 som alla innehåller artiklar om tidskriftens historia, skrivna av tidigare chefredaktörer.
Tähtivaeltaja firade ju 20-årsjubileum för något år sedan så numret 2/2002 kan man gräva fram ifall man vill ha historiska återblickar gällande den tidskriften. Chefredaktör
Toni Jerrmans funderingar kring 20-åringen hittar man även på
Tähtivaeltajas webb.
Tuomas Kilpi har skrivit en utmärkt artikelserie om tidskriftens urhistoria, första delen av denna finns i nummer 4/1984.