Hufvudstadsbladet körde på måndagen (2.2.2004) en stor (närapå en fjärdedels sida) bokrecension på kultursidan med rubriken
"Grym och kraftfull fantasy". Det var
Irmelin Sandman Lilius som recenserade
Lian Hearns fantasyromaner
Över näktergalens golv och
På kudde av gräs.Sandman Lilius vet vad hon skriver om, så recensionen var som vanligt saklig och välskriven; en utmärkt puff för god fantasy.
Irmelin Sandman Lilius har ju även tidigare recenserat fantasy (främst barn/ungdomsfantasy) på
Hufvudstadsbladets kultursidor, så Husis kanske inte sist och slutligen ställer sig så enormt negativt till sf-litteratur.
Då
Enhörningen nr 9 utkom skickade jag ett ex av tidningen till Husis kulturavdelning för möjlig recension.
Hufvudstadsbladet hade redan en längre tid haft tidskriftsrecensioner på kultursidorna då och då, så jag väntade mig verkligen att en recension skulle dyka upp, men icke.
Nu när jag såg den nya fantasyrecensionen kom jag på den galanta idén att då
Enhörningen nr 10 blir färdig skickar jag tidningen till Irmelin Sandman Lilius med hopp om att hon skulle försöka ta upp tidskriften på Husis kultursidor.

Försöka duger. Inte råkar någon av er känna till hennes adress? (Om inte går 'hörningarna nog säkert fram även via HBL eller Schildts förlag som utgett hennes böcker.
Ja, Irmelin Sandman Lilius är ju faktiskt en av de stora finlandssvenska fantasyförfattarna, så hon skulle ju definitivt vara värd en artikel i
Enhörningen. Känner någon sig hugad?