Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Finska fantastiktidskrifter  (läst 16770 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Finska fantastiktidskrifter
« skrivet: 5.02.2007 kl. 21.14 »
Tänkte här presentera några nyutkomna nummer av finska fantastiktidskrifter jag läst den sista tiden. Måste medge att de har alla hållit en mycket god standard denna vinter. Men vi börjar med gratistidningen Usva.

USVA 4/2006: http://www.usvazine.net
Detta nummer av tidningen innehåller noveller av bl.a. Juhani Havukainen, Nouska Norrman, Kirsi Sinisammal, Helena Numminen och några till.
Juhani Havukainens novell Yksi säde aurinkoa berättar om en stad och dess människor som drömmer om en bättre framtid. När sedan en främling som kan trolla dyker upp i staden börjar varje invånare i staden ha nån åsikt om honom.Endera är det verklig magi eller så är det lurendrejeri. Jag själva blev väldigt positivt överraskadd av denn novell. Gillade stilen den var skriven på och fick mig på väldigt gott humör när jag läste den på tåget efter jobbet. Texten flyter bra och språket var lätt att förstå. sådana här noveller gör i mitt tycke Usva-tidningen värd att läsa. Novellen blev sjunde i Nova 2006-litteraturtävlingen.

Nuoska Norrmans Ukkoslinnussa blev sen en besvikelse. Efter föregående novell borde man kanske  haft en paus men inte är den här dålig heller. I novellen lever tro och vetenskap i harmoni. En forskare strävar efter godkännade och framgång utan att ta hänsyn, men när en mytisk åskfågel dyker upp blir det ändringar...

Helena Numminens Allahin Enkeliksi är berättelse om fördomar. En berättelse om en framtid som beskrivs genom ögonen på en ängel. Novellen är skriven som en dröm och fick mig att tänka på Johannes uppenbarelseboken.

Tiina Raevaaras Mäkinen väki berättar om en man med tvångsneuroser som fyller egnahemshusets omgivning med fällor. I omgivningen finns de och de har ondska i sin tanke. En berättelse som kanske skulle varit bättre om den varit en par sidor kortare och litet mera komprimerad. Men inte så grymt dålig. Fick mig att börja fundera på vad man skall sätta för fällor på egen gård. :D

Saara Henrikssons Vuoren lapset träffar inte människorna varandra eller så träffas de bara för en kort stund. Denna novell läste jag aldrig färdigt. Skall nog kanske göra det med jag hade nog inte det rätta humöret för den. Tyvärr.

Sedan finns i numret Kirsi Sinisammals Arvoitusrunoja. Detta är korta dikter med en gåta i. Svaren finns senare i samma nummer. Plus så finns det litet nyheter och rätt så fina bilder. Tidningen är nog ganska stilig när den skrivs ut i färg. Så gå till www.usvazine.net och skriv ut tidningen och unna er en timme eller två. Det är den värd tycker jag i alla fall.

Portti 4/2006
Följande tidning är Tampereen Science Fiction Seura r.y:s tidning Portti 4/2006. På webben http://www.sci.fi/~portti/. Denna tidning är sin vana trogen fylld med noveller, film- och bokrecensioner, korta artiklar osv. 156 sidor fylld med rätt så bra noveller faktiskt denna gång. Tidningen inledes med Luigi Pirandellos korta noveller. Mizzaron korppi och Todellinen hölmö. Två rätt så kul noveller av en författare jag aldrig tidigare läst.

Boris Hurtta skriver i sin kolumn Kaapparin lokikirjasta om den finländska författaren Kari Nenonen som avled för en tid sedan. Tytti Heikkinens novell Theov läste jag aldrig (märkte det alldeles nyligen men skall väl nog läsa den nån gång). Merja Leppälahtis artikel Kotimaista Tuonelamatkailua är en mycket intressant artikel om inhemsk fantastiklitteratur som inehåller berättelser om resor till de dödas rike. Det största felet med artikeln var att jag igen fick en del böcker jag skulle vilja läsa.

M.G. Soikkelis novell Tänä vuonna Mariobadissa är vinnare i Porttis 2006 novelltävling. En novell som det tog en tid att få något grepp om när jag hela tiden bara associerade novellen till en hel del annat. Jag vet inte om jag skulle gett denna första priset men en bra novell är det i alla fall. Den som gjorde att jag nog ändå tycker om novellen är dess sätt att blanda verklighet med virtuell omgivning. Men läs själva och kommentera.

Tuomo Jänttis Portinvartija och Juha Haatajas Kala jolla oli polkupyörä är två småtrevliga noveller.  I synnerhet Kala jolla oli polkypyörä var rätt så kul. Men ibland när man läser såna här noveller får jag lust att läsa äldre noveller med dessa härliga "twist-end" slut. Sedan kommer i mitt tycke detta nummers pärla. Peter S. Beagles Kaksi sydäntä. Detta är den Hugo-vinnande långnovellen år 2006. En berättelse om Sooz, en 9-årig flicka vars by terroriseras av en grip. Novellen tangerar romanen The Last Unicorn genom att Sooz träffar på Molly Grue och Schmendrick på väg till kungen för att söka hjälp. Detta är en novell jag sträckläste. Helt enkelt superb berättelse och översättningen är också väldigt bra. Originalet kan hittas här: http://www.sfsite.com/fsf/fiction/pe01.htm.

J. K Miettinens Eettisiä Keinoja blev helt i skymundan efter Två hjärtan. Annat som finns i Portti är serietidningsrecensioner, DVD-recensioner och hela 40 sidor med recensioner av finska fantastikböcker. Plus en del annat smått och gott.

Tähtivaeltaja 4/2006
Helsingin Science Fiction Seura r.y.:s tidning Tähtivaeltaja http://www.tahtivaeltaja.com är också sin vana trogen fylld med intressanta artiklar. Denna tidnings huvudartiklar denna gång är nog Pekka Manninens artikel om Mervyn Peake. En 14 sidig artikel som är mycket intressant om denna "bortglömda" författare. Måste medge att jag endast läst Titus Groan av Mervyn Peake. Men sen igen sett BBC:s tv-serie Ghormengast ett par tre gånger och den gillar jag verkligen mycket. Läs denna artikel och bli nyfikna på Mevyn Peake. Sedan finns det en artikel om Stepan Chapman som är utspädd med hans noveller; Claudetta ja Metazooni, Pluton rumahiset och Saksihirviön sikiöt. Rätt så kul noveller från denna författare. Såna här noveller bara älskar jag. Mera mera.

Även i denna tidning finns en minneskrift om Kari Nenonen. Denna är skriven av Tuomas Colliander, Boris Hurtta, Toni Jerrman osv.

Och som alla Tähtivaeltajatidningar brukar vara är även denna fylld med artiklar om teckande serier, bokrecensioner (både finska och engelska böcker), filmrecensioner, DVD-resensioner och mycket mycket till. Sist i tidningen finns en artikel om Rakkautta & Anarkiaa-filmfestivalen. Ett 100-sidigt nummer späckat med artiklar.

Sist i denna genomgång har vi Finnzine 4/2006.
Inte lika tjock och färgrann som de tidigare nämda tidningarna men även Finnzine http://www.finnzine.com/ har en del intressanta artiklar. I detta nummer bl.a. Markku Lappalainens genomgång av 2006 års genrefilmer, T. Heikkinens novell Släsh, Boris Hurttas artikel om den okände Kari Nenonen. Jukka Hietalas novell Kuuasema Paradise blev detta nummers pärla i mitt tycke. Sedan har tidningen bokrecensioner och en sida med nyheter. Efter att läst de tjocka och fina tidskrifterna är Finnzine nog litet magert. Men inte är det en dålig tidning i alla fall.

Tyvärr är det slut på tidskrifterna här. Nu måste man igen vänta en god stund på att få nya att läsa. Tur att det finns böcker som väntar på nattduksbordet. Bl.a. China Mievillés bok Unlundun.

[Fixade lite fetstil och kursiveringar etc. mindre redigeringar. -Ben]

« Senast ändrad: 6.02.2007 kl. 23.26 av Ben »
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Finska fantastiktidskrifter 1/2007
« Svar #1 skrivet: 26.04.2007 kl. 16.53 »
Tähtievaeltaja 1/2007

Nu är det då igen dags att ta en titt på ett par Finska småtidningar som publiserats och till allra först tar vi itu med den Jubilerande tidningen Tähtivaeltaja. Tidningen har nyligen utkommit med sitt 100 nummer och firar på samma gång sitt 25 års jubileum.

Och som vanligt är det ett digert nummer med en hel del intressanta artiklar, intervjuer och noveller plus de sedvanliga Filme-, bok och DVD-recensioner. Först tänker jag börja med slutet av tidningen. Som bilaga har vi  ett informationsrikt blad som berättar allt du någonsin velat veta och bör veta om Kungsbläckfisken, Ambergis nationaldjur. Bilagan heter Kuningaskalmari och är skriven av Frederick Madnok. (Bibliotekarie Candace Harpshwallow har lagt till litet texter). Bilagan finns också i Jeff Vandermeers bok City of Saints and Madmen. En helt enkelt suverän berättelse som är jag är väldigt glad att de också översatte ty den finns inte i den finska översättningen Pyhimysten ja mielipuolten kaupunki.

Mera i tidningen så har vi en intervju av Jeff Vandermeer under Finnncon gjord av Jukka Halme som också är väldigt bra. Toni Jerrman har gjort en intervju med Warren Ellis när han i höstas besökte seriemässan.

Alastair Reynolds novell Zimansininen är en välskriven och väldigt intressant novell om Carrie Cass. Mari Saarios novell Sateenkari 2256 vann Hekuma skrivtävlingen. Också det en välskriven novell som jag inte värmde så mycket för. Resten av tidningen är sedan recensioner, serienytt och mycket, mycket annat att läsa. Igen ett bevis på att Tähtevaeltaja är nog en av de ledande småtidningar i Finland. I alla fall för alla som gillar sience fiction, fantasy, filmer, skräck och annat roligt.

Läs mera här: www.tahtivaeltaja.com

Usva 1/2007
Litet sent men ändå så har jag även läst Usvazine nättidningen. Makt och våld är temat för novellerna i detta nummer. Och ett mycket bra nummer är det också (igen).

Redan första novellen Metsästäjät av Juha-Pekka Koskinen är en novell som berör mig. Novellen berättar om far och son relationer och jakt. På samma gång är detta en novell som jag tände på i alla fall som far till söner och döttrar.

Petri Salins Exit Only är sedan en alternativhistorienovell som i mitt tycke påminner litet om en roman som hette Operaation Finlandia. I denna novell finns en del intressanta teorier och visst är det roligt att följa med en polis resa till toppen på sin karriär. Läs själva, roligt att se att det finns möjligheter att få presidenter från andra ställen än politik.. Gillade den också.

Mari Saarios novell Toiset eläävät runonsa är en berättelse om en framtid där tilltron till systemet sätts på prov. Utgången är tyvärr litet lätt att gissa men mycket bra novell i alla fall.

Heikki Nevala:
Ihmisten sankarit, jumalten äpärät igen är en superhjälteberättelse som jag inte värmde så mycket för. Vet inte varför. Välskriven och citaten från en självbiografi piggar upp berättelsen och ger ett nytt perspektiv på hela grejen.

Tuomas Saloranta: Lihan lapset är igen novellen som beskrivs som att den lämnar ingen kall och det gör den nog inte. En väldigt kul teori om att man kan erästta skadat kött med kött fiskat från havet. En konstig novell som jag säkert måst eläsa en gång till för att få nåt grepp om den. Vet inte om jag tycker om den eller inte.

Till sist har vi en kort artikel av Carita Forsgren som skrivit Fyto ja Ygg en novell som är nominerad till Atorox priset och som jag gillade väldigt mycket. Så nu är det bara att sätta sig ner och vänta på nummer 2 som lär vara uppe på nätet strax.

Tidningen går att ladda ner gratis från www.usvazine.net. Gör det och printa ut den och läs. Finns det något jag måste klaga på är väl det att det tar litet länge att printa tidningen så bilderna kunde kanske göras litet mindre och den kunde vara litet tunnare ty det är rätt så jobbigt att stifta den med hemstiftaren för att få den till en tidning. Jag är ju ändå så gammal att jag inte vill läsa noveller på skärmen.

Kosmoskynä 3/2006

Kosmoskynä är en tidning för de som gillar att skriva science fictionoch fantasy. Tidningen innehåller artiklar om konsten att skriva etc. Intressanta intervjuer och råd för blivande författare. Tidningen utges av Suomen Tieteiskirjoittajat ry.

Nummer 3/06 innehåller en väldigt intressant intervju med Leena Laulajainen. Tero Ykspetäjä undrar i sin artikel om Realfantastik. Vad det är  och undrar varför en del författare kallar sig så.

Annars finns det rcensioner av inhemska noveller som pulbicerats i olika Fantastiktidningar i Finland.

Info: Kosmoskyna.net

Trevliga lässttunder.
« Senast ändrad: 26.04.2007 kl. 19.21 av Kenneth »

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Finska fantastiktidskrifter Portti 1/2007 och Kosmoskynä 4/2006
« Svar #2 skrivet: 24.06.2007 kl. 20.48 »
Senaste lästa finska fantastiktidsskrifter

Portti nr 1/2007
Senaste Portti är igen en diger tidsskrift som innehåller noveller, recensioner (bok och DVD-filmer), serier och litet annat och allt detta tar 128 sidor plus pärm.

Tidningen inleder med novellen Naiseläjä av Klaus Kuurinmaa. En berättelse om att leva i evighet och inte vilja släppa taget om det man äger. Novellen börja rmed att en kvinna kommer till en instans där man blir nerfrysen. Hon kräver att hon skall nerfrysas tills evigt liv är möjligt och att hon upptinas endast vid behov. Berättelsen är en rätt så kul historia om att styra ett företag i flera århundranden. Framtiden berättas vid besöken. En i mitt tycke rätt så kul berättelse som jag sträckläste. En mycket positiv överraskning.

Kaapparin lokikirjasta är en artikel av Boris Hurtta som belyser en finsk författares historia. Författaren heter Konrad Lehtimäki och jag blev rätt så glad när jag läste artikeln. Har själv på hyllan Ex inferno del 1 på hyllan av Lehtimäki. Minns mig ha sett någon bok av honom i ett lopptorg och tror visst jag tvingas bege mig dit någon dag. I slutet av artikeln finns en biblografi som täcker hans alster väldigt bra.

Museotavaraa är en tecknad serie som är skriven och tecknad av Harri Honkala. Berättar om en framtid där det inte finns några människor kvar på jorden. En berättelse jag gärna läser mera av.

Video/DVD recensionerna täcker igen en rätt så stor mängd filmer.

Vesa-Pekka Herva har skrivit en novell om arkeologi som heter Paikka rannalla. Berättelsen är något av en spökhistoria som jag inte riktigt fick något grepp om. Vet inte varför men väntade hela tiden att det skulle bliva något annat än det egentligen blev. En mystisk byggnad hittas och en kvinna dyker upp. Detta får ledaren för arkeologerna att börja bete sig skumt åt. Jag läste novellen men gillade den egentligen inte.

I Sarjakuvat gås Elfquest Yoko Tsuno och några andra igenom.

Jäytää av J.K. Miettinen är en actionberättelse om legosoldater som hittar ett hus med en flicka i. Berättelsen gillade jag. Länge sedan jag läste en sådan här novell. Bra skriven och väldigt underhållande.

Resten av Portti är sedan bokresensioner. Där finns recensioner av Helvetin historia av Kari Kuula, Stephen Webbs Missä kaikki ovat och många andra. Igen fick man en del böcker man gärna skulle läsa.

Till sist är Portti 1/2007 ett nummer man gärna läser och igen ett bevis på att finsk fantastik-tidskrifter lever och mår rätt så hyfsat. Enda negativa är väl att den stigit till 7 euro men det får man väl leva med.

Kosmoskynä 4/2006
Senaste numret av Kosmoskynä är litet sent men med 40 sidor i A4 format är detta också en tidning att se fram emot. Tidningen inleds med en prolog av {i]Pasi Karppanen[/i] där han kommenterar finska novellprisen Atorox och Nova. Sedan kommer ett par sidor nyheter.

Leila Paananens genomgång av publicerade Science Fiction- och Fantasy-böcker år 2006 är intressant. Har ju redan läst en del av böckerna så det är alltid kul att se hur andra kommenterar dem. Mycket har publicerats och detta var för mig en positiv överraskning. Har själv läst Alshain (J Pekka Mäkelä), Lumikko ja yhdeksän muuta (Pasi Ilmari Jääskeläinen), Molemmin jaloin (Anu Holopainen) och Varjoissa vaeltaja (Ilkaa Auer). Mycket är ännu oläst tyvärr.

Kirjoittajaoppaita tar i detta nummer tag i Arto Seppälä och Markku Hattulas bok Sanasi Sun - Luovan kirjoittamisen opas ja lukemisto. Verkar vara en bra bok för alla er som gillar att skriva. En intressant bok som man kanske borde investera i. Katja Salminen intervjuas i Kosmoskynän Kymmenen Kysymystä.

Saara Henriksson har skrivit en artikel om vampyrer i artikeln Kulmahampaat klinikalla. En artikel om hur man kan kan pressa ut något nytt om vampyrer. Artikeln är belysande men tyvärr alltför kort. Kosmoksen nurkkaus skrives av Saana E. Tykkä och behandlar författarens roll och liv. En kort artikel om att kombinera vardag med skriverier. Följande är en 10 sidor av novellrecensioner. (b]Kosminen Colosseum #28[/b] innehåller recensioner av 23 noveller publicerade i olika fantastik-tidsskrifter. Jag gillar att läsa dessa recensioner efter att man själva läst novellen. Läser dem sällan före. Roligt att se andras åsikter.

Tidningen avslutas med en novell av Heikki Nevala som heter Arvte. Berättar om en läkares dubbelliv i en obestämd framtid. En välskriven novell jag gillade. Men tror jag måste läsa den en gång till för jag tror jag missade något i poängen i slutet.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
SV: Finska fantastiktidskrifter
« Svar #3 skrivet: 24.07.2007 kl. 17.39 »
Senaste lästa finska fantastiktidsskrifter

Kosmoskynä nr 1/2007
Senaste numret utav Kosmoskynä innehåller en hel del intressanta artiklar. Bl.a. finns här en intervju med J-P Koskinen och Juri Nummelins artikel: Romaani päivässä.

Tidningen inledes med en prolog där chefsredaktören Pasi Karppanen behandlar finsk fandom. Efter en rätt så intressant debatt som pågått på Deathwriters forum om att finsk fandom är inåtvänd och knutpatriotisk. Har själv rätt så svårt att förstå detta men ty jag har blivit väl mottagen i fandomen. Men en viss aktivitet bör man nog ha själv också. I mitt tycke är det bästa sättet att komma med i fandomen det att man har någon som hjälper en in i gruppen. Men en intressant debatt var det i alla fall. I Finncon hölls en panel som byggde på denna disskusion.

Efter detta intervjuar Pasi författaren Juha-Pekka Koskinen. Böcker som Ristin ja raudan tie och Viisi todistajaa är rätt så bra historiska romaner med religösa teman. I synnerhet Viisi todistajaa som är 5 olika synvinklar om Jesus liv. Berättas av Maria Magdalena, Judas osv. Intervjuen är intressant och ger några goda råd om att skriva.

En länksida där det finns länkar till artiklar som kan ge hjälp åt en som själv skriver. En kort beskrivning av länkarna finns efter länken.

Juri Nummelin har skrivit en artikel om pulpförfattare där det berättas om författare som skrivit en roman på en dag. En mycket rolig artikel som återspeglar en tid där allt var möjlight. Anekdoter som om detektivförfattaren Cornell Woolrich som satt de sista åren i hotellet och skrev. Han fick kallbarnd i sitt ben och Woolrich vägrade visa benet åt någon läkare så han avled i en eftersjukdom.

Harri Kumpulainen intervjuvas i en artikel som heter Mitä, miksi, M?. Förlaget Pelipeitto Oy har gett ut en par böcker i en serie som heter turbator. M.G. Soikkelis novellsamling Marsin ikävä och en deckarsamling som heter Viides testamentti. Man får hoppas förlaget fortsätter att publicera böcker. Verkar intressant.

10 fråger ställs till M.G. Soikkeli och han svarar. En lista på noveller publicerade av Soikkeli finns i slutet av artikeln.

Slutet av tidningen är sedan fylld med recensioner av publicerade noveller i tidningar som Finnzine, Portti, Usvazine, osv. Roligt att läsa vad andra tycker om noveller och jämföra dem med sina egna åsikter om novellen. Vissa får man t.ex. lust att läsa på nytt när man märker att man missat något.

Till sist en kul novell av Saara Henriksson, Paperilohikäärme. Novellen berättar om en sommarvikarie som ger namn åt en lampskärms bild och bilden vaknar till liv. En novell som är kort och koncis och på detta vis blir rätt så hyfsad. Inga utdragna förklaringar här inte.

Kosmoskynä utges av Suomen Tieteiskirjoittajat Ry och kan beställas från hemsidan eller köpas i Akademiska bokhandeln. Väl värt sitt pris, i synnerhet för sådana som själv skriver. Här kan man få råd och idéer.

Usvazine nr 2/2007
Arjen Outous är temat i senaste Usvazine. Tidningen utlyste en novelltävling med temat Vardagens mystik och i detta nummer publceras noveller. Tidningen är tjock och innehåller en hel del noveller. Efter Anne Leinonens presenation av tidningen är det dags för själva novellerna. Före novellerna finns ibland en kort beskrivning utav någon i juryn varför just han/hon valt denna berättelse som den bästa.

Den första är Liisa Rantalaihos novell Metsää puilta. Detta är en berättelse om ett gym och är väldigt bra skriven och som omedelbart fastnade i ens minne.

Andra novellen presenteras av Boris Hurtta. Vetehinen är en novell av Jussi Katajala och berättar om magi och Help-desk. Som sagt blandar denna nvoell magi med datorer på ett sätt som får en att tänka på Discworld romanerna men med en personlig prägling. En av de bättre.

Petri Salin och Irma Hirsjärvi presenterar sedan kanske den i mitt tycke bästa novellen. Det är Katariina Juntunens novell Pohjavirtoja. En berättelse som omedelbart fick mig att börja minnas min bardom. På ett konstigt och mystiskt vis fastnar man vid stämningen i denna rätt så kusliga novell. Berättar om en flicka som bor invid en skog som kantas av en bäck. Mycket bra.

Petri Laine introducerar Tuula Hautalas novell Rat Masterson som igen är bra skriven men jag inte gillade. Berättar om en mamma som skapar en fiktiv personlighet åt en råtta som bor på gården.

Sari Peltoniemis novell Klasi är en ganska klassisk historia om något förbjudet och förgånget. Alla har vi vårt kors att bära. Bra skriven men inte i min smak.  Aamunkoitto är Maija Miikkolas novell som handlar om att inte byta lampor och leva i mörker. Bästa med novellen är att den är rätt så kort. Detta gör novellen bra och intressant när inte berättelsen tänjs längre och längre.

Carita Forsgren har deltagit med en novell som heter Iioo, iioo!. Novellen är en berättelse om ett hemligt danssällskap och manlig dominans. En novell som det tog ett tag innan jag började förstå men när den öppnades för mig blev jag väldigt förtjust i den. Berättar om kvinnor i en manlig värld. Skall inte "spoila" mera men läs den.

Urpu Leena Grönroos novell Marian Ilmestys är en berättelse om änglar och uppenbarelser. En novell som jag läste men inte imponerades av. Berättar om Maria och hur en uppenbarelse inverkat på hennes liv.

Tidingens sista artikel är om Atorox tävlingen och skriven av Tiina Raevaara. Usvazine nr 2/07 är väl värd en läsning. Kan laddas ner gratis på internet på adressen www.usvazine.net

Tähtivaeltaja 2/2007
Detta är igen en diger tidning utgiven av Helsingin Science Fiction Seura. Tidningen är fylld med artiklar om film, TV-serier, böcker och tecknade serier.

Tidningen inledes som vanligt med uutiskuvat fylld med nyhter och kommande böcker, filmer etc. Följande artikel är Jukka Halmes kolumn om olästa böcker. Igen dyker det upp en hel del böcker man blir intresserade av.

En intressant intervju med fjolårets Finncon gäst Justina Robson fyller följande sidor. Efter denna upplysande intervju publicerar Tähtivaeltaja en novell av Justina Robson som heter Tyttö Sankarin peili kertoo, ettei mies ole se. En novell jag hade svårt med. Vet inte varför. Skall läsa om den något tag. Antikuvat bokresensionen är fylld med recensioner. Bl.a. M John Harrison Elomerkit, Vernor Vinge Rauhansota och många andra.

En lång artikel om tecknade serier fyller de följande sidor. Star Maidens är Ilja Rautsins artikel om en tysk-engelsk samproduktion från 1970-talet. Detta är en mycket kul och camp tv-serie som berättar om en planet som hamnar från sin kurs och till sist anländer till vårt solsystem. En tv-serie jag misstänker måste anskaffas. Kimmo Lehtonen skriver i Kutzpah om utländska böcker. Bl.a. J.G. Ballards nya bok Kingdom Come.

I DVD-spalten recenseras filmer som I married a Monster from Outer Space, Space amoeba och War Gods of Babylon. Kul spalt med intressanta filmer. P.A. Manninens tecknade serie Uniaika är i klassisk Manninen stil en serie om virus.

Tero Ykspetäjäs artikel om Åcon är läsvärd och gör mig mera bitter att jag inte kunde åka till Åland. Men nästa år igen kommer han min lilla vän... det har de lovat.

Serietidningsåret 2006 i USA är igen en informativ artikel om serier publicerade i USA under året som gick. I filmrecensionerna recenseras filmer som Death Proof, Spider Man 3, Inland Empire etc.

Vad kan man annat säga än att igen ett digert nummer fylld med läsvärda artiklar. Ett klart måste för alla som är intresserad av fantastik i olika former. www.tahtivaeltaja.com
« Senast ändrad: 24.07.2007 kl. 21.53 av Ben »

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Portti 2/2007
« Svar #4 skrivet: 30.08.2007 kl. 21.43 »
Senaste lästa finska fantastiktidsskrift

Portti 2/2007
Senaste numret av Portti är nu ute och innehåller en intressant artikel plus noveller. Även en översatt novell av John Ajvide Lindqvist från Sverige

Tidningen inleder med en skräcknovell av John Ajvide Lindqvist,  Kylä Kukkulalla (sv. By på höjden). Novellen är från hans antologi Pappersväggar som utkom 2006. Detta är en trevlig skräckhistoria om en man som bor i ett höghus som plötsligt verkar snett på något vis. Berättelsen är välskriven och översättningen som är gjord av överästtningsgruppen i Hämenkyrös F.E. Sillanpääs gymnasium är lyckad. Jag gillade novellen som fick mig att tänka på Stephen King och hans noveller. Väldigt visuell är den också. Är inte överraskad att J A Lindqvist ibland kallas för Nordens Stephen King. Följande novell är en novell av Anne Leinonen. Kun katseeni lävistää sinut. Detta är en berättelse om en mansslukerska som möter en man som får henne på andra tankar eller... En typisk Anne Leinonen novell. Välskriven och genomtänkt. Jag gillar hennes sätt att skriva.

Sedan kommer DVD recensionerna som innehåller filmer som Children of Men, The Covenant, Saw III, The New Barbarians osv. En del håller jag med om och en del inte. Informativ är den i alla fall. Men efter detta dyker det upp en novell som går mig helt förbi. Detta är Carita Forsgrens novell Trio Org. Novellen berättar om Pia Forte som är lycklig för att hon endast får besök av en Gud. Detta är en berättelse som gjorde mig helt konfunderad. Vad är detta? Jag hade hela tiden i huvudet något om att Gudarna var människor som kom till någon planet/virtuell verklighet/något annat. Jag förstod mig inte alls på denna novell. Om det finns någon här som kan förklara det för mig. Till novellens försvar måste sägas att den är väl uppbyggd, väl skriven och texten flyter men den gick mig helt förbi. Läs den och berätta för mig.

Efter detta kommer sedan Jani Saxells novell Jääkautiset Muodostelmat som är en berättelse om en lagman i ett framtida Helsingfors. En novell jag gillade sen igen. Den målade en väldigt dyster men fascinerad bild av ett framtida Helsingfors och dess plats i en framtida värld. Novellen är bra skriven och sakta men försiktigt dyker det upp en oroväckande bild. En positiv överraskning.

Kaapparin lokikirja med Boris Hurtta tar denna gång upp en helt okänd författare som hette Kosti Koskinen. Kaapparin lokikirja är en av de där artiklarna som jag alltid gillad i Portti. Kosti Koskinens bok Ihmeellinen kuherruskuukausi lär vara en högklassig samling skräcknoveller. Artikeln innehåller också en kort historik om herr Koskinen.

Myöhempinä aikoina är en novell av Harri Erkki som jag inte på något vis gillar. En berättelse om en avlägsen framtid och en berättare är mitt i något som går mig helt förbi. Jag fick kämpa för att förmå mig läsa den. Kanske skall jag någon gång försöka läsa den på nytt.

I recensionsavdelningen för tecknade serie får vi läsa vad Erkka Leppänen tycker om Lordi-albumet, Alan Moores DC-Heros osv. Efter detta har vi M G Soikkelis novell Maan langat, Marsin hiekat. Detta är en berättelse om en man som tar hem sand från mars för att använda det som kattsand. En bra och trevlig novell som jag gillade. Välskriven och litet absurd men läsvärd.

Harri Erkki har skrivit en artikel om författaren Jyrki Vainonen, vars nyaste bok  heter Lasin Läpi. Boken har kommit ut på förlaget Loki som nu lägger ner sin utgiving och lämnar ett stort hål i utgivningen av fantastiklitteratur i Finland. Porttis sista artikel den här gången handlar just om Loki, även den här artikeln är skriven av Harri Erkki. Här ges ordet åt Niko Aula som varit verkställande direktör och ansvarig utgivare på Loki. Jag tycker det är synd att Loki slutar och det gör nog många andra fantastikintresserade i Finland också.

Till sist har vi bokrecensioner och här finner vi böcker som ovan nämnda Lasin läpi av Jyrki Vainonen, Steven Halls bok Haiteksti (som får mig att vilja läsa denna bok), Jäiset jumalat av Jukka Laajarinne och även Sofia Sjös avhandling Spelar kön någon roll när man räddar världen finns här. (Kan läsas gratis på nätet här). Plus många andra böcker.

Till sist måste sägas att detta nummer av Portti innehåller inte lika mycket bra noveller som tidigare men ett helt läsvärdigt är det nog. Köp, läs och njut. Porttis hemsida hittar du via den här länken.
« Senast ändrad: 31.08.2007 kl. 09.17 av Ben »

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #5 skrivet: 31.08.2007 kl. 09.22 »
Fanns Portti 2/2007 i bokhandeln först nu? Som prenumerant fick man den redan för flera månader sedan. Ytterligare ett argument för att prenumerera på sådana här tidskrifter i stället för att köpa lösnummer  8) (dessutom stöder man utgivaren med en större summa då man prenumererar än då man köper lösnummer; åtminstone fick Enhörningen bara omkring hälften av lösnummerpriset då tidningen såldes på Akademen).

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #6 skrivet: 31.08.2007 kl. 10.41 »
Fanns Portti 2/2007 i bokhandeln först nu? Som prenumerant fick man den redan för flera månader sedan. Ytterligare ett argument för att prenumerera på sådana här tidskrifter i stället för att köpa lösnummer  8) (dessutom stöder man utgivaren med en större summa då man prenumererar än då man köper lösnummer; åtminstone fick Enhörningen bara omkring hälften av lösnummerpriset då tidningen såldes på Akademen).

Nej jag har haft den rätt så länge. Men har inte haft tid att läsa den före först nu. Borde nog som du säger prenumerera på dessa tidskrifter för då kanske man läste dem tidigare. Men jag brukar köpa dem på akademen när jag har vägarna förbi.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Usvazine 3/2007
« Svar #7 skrivet: 16.09.2007 kl. 21.04 »
Senaste lästa finska fantastiktidskrift är Usvazine 3/2007
Nyaste numret av gratistidningen Usva Zine fokuserar denna gång på skräck. Tillsammans med Death Writers forumen ges nu en samling skräcknoveller ut. 61 sidor med 9 noveller och poem och artiklar gör numret väldigt intressant. Efter varje novell finns en kort presentation av författaren och hans kommentarer om ifrågavarande berättelse.

Tidningen börjar med en ledarspalt av Anne Leinonen där hon kort belyser sin kontakt med skräckhistorier. Sedan är det dags att taga itu med första novellen. Det är Pia Tirronens novell Karuselli. Detta är en kul berättelse om en röd karusell och en ensam pojke som alla retar. Karuselli är bra skriven och texten flyter i mitt tycke väldigt bra så denna novell sätter höga förväntningar på resten. Pia Tirronen målar en väldigt bra bild av karusellen och pojken som fick min fantasi att flöda och jag såg faktiskt hela berättelsen framför mig. Fick mig att tänka på Stephen King.

Poika av Jani Torvinen kommer som följande. En berättelse om en pojke som far och söka ved till sin sjuka mor. Efter att ha läst föregående novell hade jag svårt med denna novell men sedan efter att ha läst några stycken och pojken möter en man öppnades denna novell och jag var helt såld. Detta är inte någon skräcknovell utan en rätt så traditionsenlig spökberättelse där allt inte är som det verkar. Kauppamies av Tommi Rosengren är inte en traditionell novell utan en berättelse skriven i verser. Jag gillade den inte fick inte något grepp om den. En berättelse om en författare och en djävul som vill göra affärer.

Tuomas Salorantas novell Kesäkissa är en berättelse om en känd och uppblåst skräckförfattare som hyr in sig i en stuga och där träffar på en ung flicka och en katt. Författaren ser mardrömmar om en säck som flyter i land. En novell jag gillade väldigt mycket. Välskriven och rätt så spännande. Även om upplösningen är rätt så rätt att gissa sig till är detta en novell väl värd att läsa.Jani Torvinens Unenkantaja är en kort poem på 9 rader. Kryptomania av Tarja Sipiläinen är en berättelse om två pojkar som fastnat i att lösa krypton. När de sedan hittar två likadana tidningar i en butik och rusar iväg hem för att göra dem är inget som det verkar. En i mitt tycke medelmåttlig novell där upplösningen är rätt att gissa sig till. Bra skriven.

Ullakko av Juha Rautio är sen igen en klassisk skräckhistoria om en vind. Skall inte skriva mera. Läs den och bilda egen åsikt. Jag gillade den. Jani Torvinen presenterar Deathwriters i en kort artikel. Herra Tvist av Heikki Nevala spränger sedan banken. Här har vi en klassisk spökhistoria som berättar om en sydösterbottnings by där det härjar ett gäng med sk. Knivjunkare. En välskriven novell fylld med stämming. Berättelsen greppade tag om mig redan från början. Prästen som står ensam, fega bybor, spöken och syd-österbottniskt språk. En helt suverän berättelse som har sitt ursprung i P. Mustapääs roman Dominus Krabbe.

En ensides berättelse av Juha Rautio med titeln Kun syreenit viimeiksi kirkuivat avslutar Usvazines noveller. Kalle Lintunen skriver i sin artikel Spekulatiivisen ja valtavirran suhteesta en bra artikel om att skriva spekulativ fiktion och noveller. Han tar upp Atorox tävlingen och dess noveller och också Nova tävlingen och dess noveller. Jag håller nog med om mycket. Jag gillar att läsa finska noveller för jag tycker de har en hög klass. En av orsakerna kanske är att jag inte läst dem så mycket så jag har inte hunnit bliva trött på dem. (Kanske det dyker upp någon gång. Hoppas inte). Nyhetsspalt avslutar tidningen.

I mitt tycke är detta den bästa Usvazinen på mycket länge. I alla fall under den tiden jag skrivit om dem. Tidningen kan laddas ner på www.usvazine.net. PS. Om några dagar dyker det upp en internationell Usvazine med noveller på engelska.
« Senast ändrad: 17.09.2007 kl. 08.07 av Kenneth »

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Tähtivaeltaja 3/2007
« Svar #8 skrivet: 21.10.2007 kl. 18.50 »
Tähtivaeltaja 3/2007
Nummer 102 från start är detta nummer som igen är fyllt med artiklar, intervjuer, noveller och recensioner. Tidningen som kom redan för en god tid sedan har jag inte hunnit skriva om före nu. Men den som väntar på något gått väntar aldrig för länge eller hur? :D

Tidningen inleds som vanligt med Uutiskuvat som behandlar kommande Bio-filmer, serier och allt från himmel till jord. Efter detta intervjuar och presenterar Merja Polvinen författaren Hal Duncan som var hedersgäst på Åcon i våras. Denna intervju är väldigt kul och ger en bättre inblick på hans romaner Vellum och Ink. Viimeinen vuoro (eng.The Last Shift) är en novell av Hal Duncan som berättar om en fabrik där Billy jobbar och novellen följer hans arbetsdag. En rätt så bra novell faktiskt. Inte lika komplicerade som hans böcker.

Efter detta är det dags för Anti-kuvat som recenserar böcker översatta till finska. Här finns böcker som Scott Lynch Loch Lamoran valheet, Steven Hall Haiteksti och Ursula K LeGuin Sanan mahti. Försöker oftast lämna bokrecensionerna olästa förrän jag läst böckerna själva men t.ex. en bok jag aldrig tänkt läsa är Scott Lynch bok. Men under den senaste tiden har jag bara hört postitiva ord och denna bok, på samma sätt som Steven Halls bok Haiteksti. Hannu Blommila prsenterar i artikeln Haudan partaalla Peter Watts. En författare som jag många gånger tänkt läsa men aldrig gjort. Sarjakuvat är en 4-sidig presentation om nya tecknade serier ar Toni Jerrman. Detta är en artikel jag alltid läser och ångrar efteråt tack vare nya serier som dyker upp som jag skulle vilja läsa.

Ville Pynnönens Hell Benz är en härligt tecknad serie som man bör läsa. :D Efter detta intervjuar Pekka Manninen den engelska författaren Christopher Priest. Intervjuen är gjord på Tähtivaeltajapäivä dagen den 5.5.2007. Intervjuen är kul och här får vi reda på en hel del om hans böcker och om filmen Prestige. Även varför det i hans bok The Extremes det utförs en kärleksakt i ett flygplan över Finland. Novellen Huorat (Whores) är en berättelse om en soldat som på ett militärsjukhus, där han tagits in för behandling mot nervgashallucinationer, träffar en sjuksköterska. När han sedan tillfrisknat reser han till en ö för att söka efter henne. Detta är en novell som får mig att tänka på Joe Haldeman. Samma sorts antikrig finns i bakgrunden.

DVD-kuvat är fylld med intressanta filmer som Monarch of the Moon, The Amazing Screw-on-head, Evil Aliens och en hel massa andra filmer. Alltid lika roligt att läsa dessa recensioner. Efter dem har vi en presentation utav en kontroversiell seriemanusförfattare. Mark Millard är en person som är både älskad och hatad av serieälskare. Otto Sinisalo har gjort en mycket bra presentation av Millards produktion. Här finns i mitt tycke både mycket bra serier och mycket dåliga serier. Är man intresserad av serier är detta en artikel som man bör läsa. Resten av tidningen är Filmrecensioner. Här finns Transformers, Simpsons - the Movie och Shreck - the Third.

Vad kan man annat säga än att igen ett digert nummer fylld med läsvärda artiklar. Ett klart måste för alla som är intresserad av fantastik i olika former. www.tahtivaeltaja.com. Tidningen kan beställas från samma adress. För 22 euro får man ett helårsprenumration. Detta gäller nummer 1-4/2007.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Portti 3/2007
« Svar #9 skrivet: 9.12.2007 kl. 10.28 »
Portti 3/2007
Senaste numret av Portti har varit ute en tid och tyvärr har jag inte haft tid att läsa numret tidigare. Men nu är det gjort och jag måste medge att här finns ett par verkliga pärlor anser jag.

tidningen inleds med boris Hurttas skräcknovell Doktor Kronburgerin muistikirja. Detta är en berättelse om en antikvariathandlare som dras in i fantastiska händelser. En i mitt tycke en skräckberättelse som jag blev väldigt förtjust i. En väldigt spännande berättelse om jakten på en försvunnen notbok. Berättelsen är också en blandning av fakta och fiktion som gör att den blir verklig. Man får en känsla av att allt kunde ha hänt och kanske händer ännu. När man börjar läsa novellen vill man inte sluta förrän den är läst. Boris Hurtta har redan bevisat att han kanske är den bästa skräckförfattaren i Finland och denna berättelse sätter inte käppar i hjulet på detta påstående.

Soim följande är en artikel av Niklas Bengtsson om författaren Leena Krohn. Detta är en artikel som fokuserar på hennes barn- och ungdomsböcker. En kort genomgång som säkert gör att hon kan få nya läsare efter detta. Men en intervju om böckerna skulle nog också varit på plats tycker jag. Som följande novell är J. K. Miettinens berättelse Todellinen kenokas är också en rätt så facinerande berättelse om en kärlek mellan en "slav" och en "gladiator". Berättelsen fokuserar sig på slaven Malkoff som förälskar sig i en av kämparna. När sedan Malkoffs ägare också utnyttjar gladiatorn som sin sängvärmare är dramat klart. Världen de lever i beskrivs också bra och när slutet ännu är överraskande är detta en novell klart värd att läsa. Mycket bra.

Arkku är en novell av A. C. Ross. Berättelsen är en sorts skräckberättelse om en kvinna som gift sig med en rik krympling för att hon tyckte synd om honom. Han fryser ner sig i väntan på att vetenskapen skall finna bot på hans sjukdomar. Kvinnan blir och blo kvar i huset och allt verkar inte stå rätt till. Novellen är bra skriven men början är fylld med en massa tekniska detaljer som fick mig att tänka på två helt skilda noveller. Början var som en hård science fiction novell medan den plötsligt övergick i att bli en spökhistoria. Gjorde mig litet besviken men nog går den att läsa nog. Klart sämsta novellen i denna tidning och det gör inte novellen dålig utan mera att det är så hög klass på de andra novellern i mitt tycke.

I Sarjakuvat spalten recenserar Erkka Leppänen till finska översatta Ihmeneloset, No Man´s Land och några till. Efter det har i Tim Pratts novell Mahdottomat unelmat. Denna novell vann Hugo priset 2007 inom kategorin bästa kortnovell. Detta är en novell jag gillade väldigt mycket redan när jag läste originalet och jag tycker att Portti väldigt klokt i att översätta denna novell. Detta är en berättelse om film, kärlek till film, paralella universum och Twilight Zone. I alla fall var det detta jag tänkte på när jag läste den första gången. Novellen handlar om en filmälskare som snubblar på en videouthyrningsbutik där det finns en hög mystiska filmer. Filmerna i butiken är inte som de vi är vana att se dem. Här finns David Cronenbergs skrivna och regisserade Total Recall, Terminator med O. J. Simpson i huvudrollen och Raider of the Lost Ark med Tom Selleck i stället för Harrison Ford. Detta är ett måste för alla filmälskare och när sedan hela berättelsen är en sorts hyllning till TV-serien Twilight Zone är detta i mitt tycke den bästa novellen i tidningen.

Kaapparin lokikirjat avdelningen av Boris Hurtta fokusear sig på en Finländsk tidskrift från 1920-talet som hette Panu. En intressant artikel som Boris Hurttas artiklar oftast brukar vara. Sedan kommer den andra novellen som jag tycker är väldigt bra. Surunkorento av Petri Laine är också väldigt fantastisk. Novellen berättar om döden och dess budbärare. Novellen fick mig in i mina egna minnen och rörde mig vädligt mycket. När en mystisk man dyker upp verkar det som om han är dödens budbärare. En välskriven novell som grep tag om mig omedelbart och som gjorde att jag måste få läsa den till slut.

Video/DVD spalten av Markku Sadelehto är också diger och fylld med filmrecensioner. The Host, Sunshine, Pan´s Labyrint och många andra gås kort igenom och ger en rätt så god inblick på vad som finns på marknaden inom fantastik i dag. Erkki Widenius har i artikeln Science Fiction on henkinen herätyskello pratat med den svenska författaren Ahrvid Engholm om skillnaden mellan svensk och finsk fandom och en del annat. Rätt så kort tyvärr och det vore kul om någon kunde göra en litet längre artikel om Ahrivd Engholm. I Kirja katsaus recenserar Anto Leikola, Juhani HInkkkanen, Erkki Widenius, Erkka Leppänen, Liisa Rantallaiho, Marianna Leikomaa, tiina Mänttari, Niklas Bengtsson, Matti Rosvall och Harri Erkki böcker som utkommit på finska. 29 sidor är faktiskt rätt så mycket. Harri Erkki har i artikeln Tavallisen ihmisen scifiä intervjuat författaren och översättaren J. Pekka Mäkelä. Artikeln är kort och man går igenom hans nya bok Nedut. En i mitt tycke en väldigt bra bok som klart lönar sig att läsa. Nästsist är det SF-maailman Uutisia där man går igenom en del nya böcker och andra nyheter. Tidningen avslutas med en kort nekrolog skriven av Irma Hirsjärvi. Leena Peltonen är en finsk författare som avled i somras.

Portti 3/2997 är ett väldigt bra och digert nummer som igen bevisar att noveller kan också skrivas i Finland. Porttis hemsida är www.sci.fi/~portti. Där kan man gå med i Tampereen Science Fiction Seura r.y. som ger ut tidningen. Att beställa tidningen för 2008 kostar 28 euro och då får man 4 nummer.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Tähtivaeltaja 4/20007
« Svar #10 skrivet: 20.12.2007 kl. 12.46 »

Nummer 103 från start är detta nummer som igen är fyllt med artiklar, intervjuer, noveller och recensioner. I detta nummer har vi en artikel om J. Pekka Mäkelä och Sean Stewart. Novelltävlingen för att fira Tähtivaeltajas 25 års jubileum är avgjord och i numret presenteras segraren Natalia Laurilas novell och M. G. Soikkelis novell som placerade sig på tredje plats.

Tidningen inleds med sedvanliga Uutiskuvat som behandlar kommande Bio-filmer, serier och allt från himmel till jord. Här presenteras även segrarna i World Fantasy Awards och kommane Science ficton conventions. Även nyutkomna och kommande tecknade serier presenteras. Som följande presenterar Jukka Halme olästa böcker. Från denna artikel blev jag väldigt intresserad av Michael Swanwicks bok The Dragons of Babel. Aleksi Kuutio presenterar och intervjuar författaren Sean Stewart. En intressant artikel som belyser denna författare som också har översatts till finska. Matkijalintu (orig. Mockingbird) och Kehä (orig. Perfect Circle) har översatts till Finksa. Av dessa har jag boken Kehä på hyllan till olästa böcker. Boken har förövrigt en väldigt trevlig pärm.

M. G. Soikkelis novell Jos haluat rakkautta, varaudu sotaan kom på tredje plats i tidnings novelltävling. Novellen är en smått lyrisk berättelse om

I Anti-kuvat spalten recenseras till finska översatta böcker. Här finns böcker som Jani Saxells Huomispäivän vartijat, Fritz Liebers Lankhmarin varkaat och många andra böcker. Spalten ger en bra överblick av utgivningen av fantastik på finska.Toni Jerrman presenterar i Sarjakuvat spalten på finska utgivna tecknade serier. Här finns till största delen Manga serier men bland utgivningen dyker det också upp ett par pärlor i min mening. Den ena är ett album som utgivits av Egmont Kustannus. Albumet presenterar alster från en tävling som utlystes av Sarjakuvantekijät r.y.:s och Egmont Kustannus. Albumet 5 fantasiaa ger en bra inblick på finsk fantastik i dag och dess skapare. Den andra är Manu Larcents album [b)Pieniä voittoja[/b]. Denna albumserie har sakta men säkert blivit till en av mina favoritserier.

DVD-kuvat är fylld med intressanta filmer som Sayonara Jupiter, Slaughter of the Vampires, Pathfinder och en hel del andra filmer. DVD-kuvat är en intressant spalt som ger bra förslag till filmer man kan se om man är trött på det vanliga DVD-utbudet. J. Pekka Mäkelä är en finsk författare och översättare som varit på tapeten den senaste tiden. Hans senaste bok Nedut har fått en genomgående positiv kritik och jag själv gillade boken väldigt mycket. [i}Anne Leinonen[/i] har intervjuat och presenterar här mannen bakom boken. Artikeln ger en bra presentaton av denna multikonstnär. Natalia Laurilas novell Maitosoturit segrade Tävhtivaeltajas novelltävling. Jag personligen måste säga att jag inte riktigt får ett grepp om den. Den berättar om främmande världar osv men om man nog gillade jag M. G. Soikkelis novell mycket mera. Skall läsa den på nytt efter ett tag så kanske jag förstår den bättre.

Resten av tidningen är sedan ägnat åt film. Elokuvat spalten recenserar biofilmer som Beowulf, Stardust och den animerade filmen Tales from the Earthsea. Filmfestivalerna Rakkautta & Anarkiaa 2007 och Espoo Ciné 2007 är de ledande filmfestivalerna som presenterar annat än USA:s mainstream filmer. Festivalerna lockar varje år mera och mera folk och filmerna som visas är trevliga. Flere väldigt intressanta och mycket bra filmer som man kan hoppas dyker upp på video strax. En film jag själv väntar på är den japanesiska filmen I am a Cyborg, but that´s OK.

Vad kan man annat säga än att igen ett digert nummer fylld med läsvärda artiklar. Ett klart måste för alla som är intresserad av fantastik i olika former. www.tahtivaeltaja.com. Tidningen kan beställas från samma adress. För 22 euro får man ett helårsprenumration. Detta gäller nummer 1-4/2008.