Senaste lästa finska fantastiktidsskrifter
Kosmoskynä nr 1/2007Senaste numret utav Kosmoskynä innehåller en hel del intressanta artiklar. Bl.a. finns här en intervju med J-P Koskinen och Juri Nummelins artikel: Romaani päivässä.
Tidningen inledes med en prolog där chefsredaktören
Pasi Karppanen behandlar finsk fandom. Efter en rätt så intressant debatt som pågått på
Deathwriters forum om att finsk fandom är inåtvänd och knutpatriotisk. Har själv rätt så svårt att förstå detta men ty jag har blivit väl mottagen i fandomen. Men en viss aktivitet bör man nog ha själv också. I mitt tycke är det bästa sättet att komma med i fandomen det att man har någon som hjälper en in i gruppen. Men en intressant debatt var det i alla fall. I Finncon hölls en panel som byggde på denna disskusion.
Efter detta intervjuar
Pasi författaren
Juha-Pekka Koskinen. Böcker som
Ristin ja raudan tie och
Viisi todistajaa är rätt så bra historiska romaner med religösa teman. I synnerhet Viisi todistajaa som är 5 olika synvinklar om Jesus liv. Berättas av Maria Magdalena, Judas osv. Intervjuen är intressant och ger några goda råd om att skriva.
En länksida där det finns länkar till artiklar som kan ge hjälp åt en som själv skriver. En kort beskrivning av länkarna finns efter länken.
Juri Nummelin har skrivit en artikel om pulpförfattare där det berättas om författare som skrivit en roman på en dag. En mycket rolig artikel som återspeglar en tid där allt var möjlight. Anekdoter som om detektivförfattaren
Cornell Woolrich som satt de sista åren i hotellet och skrev. Han fick kallbarnd i sitt ben och Woolrich vägrade visa benet åt någon läkare så han avled i en eftersjukdom.
Harri Kumpulainen intervjuvas i en artikel som heter
Mitä, miksi, M?. Förlaget
Pelipeitto Oy har gett ut en par böcker i en serie som heter
turbator.
M.G. Soikkelis novellsamling
Marsin ikävä och en deckarsamling som heter
Viides testamentti. Man får hoppas förlaget fortsätter att publicera böcker. Verkar intressant.
10 fråger ställs till
M.G. Soikkeli och han svarar. En lista på noveller publicerade av Soikkeli finns i slutet av artikeln.
Slutet av tidningen är sedan fylld med recensioner av publicerade noveller i tidningar som
Finnzine,
Portti,
Usvazine, osv. Roligt att läsa vad andra tycker om noveller och jämföra dem med sina egna åsikter om novellen. Vissa får man t.ex. lust att läsa på nytt när man märker att man missat något.
Till sist en kul novell av
Saara Henriksson,
Paperilohikäärme. Novellen berättar om en sommarvikarie som ger namn åt en lampskärms bild och bilden vaknar till liv. En novell som är kort och koncis och på detta vis blir rätt så hyfsad. Inga utdragna förklaringar här inte.
Kosmoskynä utges av
Suomen Tieteiskirjoittajat Ry och kan beställas från hemsidan eller köpas i Akademiska bokhandeln. Väl värt sitt pris, i synnerhet för sådana som själv skriver. Här kan man få råd och idéer.
Usvazine nr 2/2007Arjen Outous är temat i senaste Usvazine. Tidningen utlyste en novelltävling med temat Vardagens mystik och i detta nummer publceras noveller. Tidningen är tjock och innehåller en hel del noveller. Efter Anne Leinonens presenation av tidningen är det dags för själva novellerna. Före novellerna finns ibland en kort beskrivning utav någon i juryn varför just han/hon valt denna berättelse som den bästa.
Den första är
Liisa Rantalaihos novell
Metsää puilta. Detta är en berättelse om ett gym och är väldigt bra skriven och som omedelbart fastnade i ens minne.
Andra novellen presenteras av
Boris Hurtta.
Vetehinen är en novell av
Jussi Katajala och berättar om magi och Help-desk. Som sagt blandar denna nvoell magi med datorer på ett sätt som får en att tänka på Discworld romanerna men med en personlig prägling. En av de bättre.
Petri Salin och
Irma Hirsjärvi presenterar sedan kanske den i mitt tycke bästa novellen. Det är
Katariina Juntunens novell
Pohjavirtoja. En berättelse som omedelbart fick mig att börja minnas min bardom. På ett konstigt och mystiskt vis fastnar man vid stämningen i denna rätt så kusliga novell. Berättar om en flicka som bor invid en skog som kantas av en bäck. Mycket bra.
Petri Laine introducerar
Tuula Hautalas novell
Rat Masterson som igen är bra skriven men jag inte gillade. Berättar om en mamma som skapar en fiktiv personlighet åt en råtta som bor på gården.
Sari Peltoniemis novell
Klasi är en ganska klassisk historia om något förbjudet och förgånget. Alla har vi vårt kors att bära. Bra skriven men inte i min smak.
Aamunkoitto är
Maija Miikkolas novell som handlar om att inte byta lampor och leva i mörker. Bästa med novellen är att den är rätt så kort. Detta gör novellen bra och intressant när inte berättelsen tänjs längre och längre.
Carita Forsgren har deltagit med en novell som heter
Iioo, iioo!. Novellen är en berättelse om ett hemligt danssällskap och manlig dominans. En novell som det tog ett tag innan jag började förstå men när den öppnades för mig blev jag väldigt förtjust i den. Berättar om kvinnor i en manlig värld. Skall inte "spoila" mera men läs den.
Urpu Leena Grönroos novell
Marian Ilmestys är en berättelse om änglar och uppenbarelser. En novell som jag läste men inte imponerades av. Berättar om Maria och hur en uppenbarelse inverkat på hennes liv.
Tidingens sista artikel är om
Atorox tävlingen och skriven av
Tiina Raevaara. Usvazine nr 2/07 är väl värd en läsning. Kan laddas ner gratis på internet på adressen
www.usvazine.netTähtivaeltaja 2/2007Detta är igen en diger tidning utgiven av Helsingin Science Fiction Seura. Tidningen är fylld med artiklar om film, TV-serier, böcker och tecknade serier.
Tidningen inledes som vanligt med uutiskuvat fylld med nyhter och kommande böcker, filmer etc. Följande artikel är
Jukka Halmes kolumn om olästa böcker. Igen dyker det upp en hel del böcker man blir intresserade av.
En intressant intervju med fjolårets Finncon gäst
Justina Robson fyller följande sidor. Efter denna upplysande intervju publicerar Tähtivaeltaja en novell av Justina Robson som heter Tyttö Sankarin peili kertoo, ettei mies ole se. En novell jag hade svårt med. Vet inte varför. Skall läsa om den något tag. Antikuvat bokresensionen är fylld med recensioner. Bl.a. M John Harrison Elomerkit, Vernor Vinge Rauhansota och många andra.
En lång artikel om tecknade serier fyller de följande sidor.
Star Maidens är
Ilja Rautsins artikel om en tysk-engelsk samproduktion från 1970-talet. Detta är en mycket kul och camp tv-serie som berättar om en planet som hamnar från sin kurs och till sist anländer till vårt solsystem. En tv-serie jag misstänker måste anskaffas.
Kimmo Lehtonen skriver i
Kutzpah om utländska böcker. Bl.a. J.G. Ballards nya bok Kingdom Come.
I DVD-spalten recenseras filmer som I married a Monster from Outer Space, Space amoeba och War Gods of Babylon. Kul spalt med intressanta filmer. P.A. Manninens tecknade serie Uniaika är i klassisk Manninen stil en serie om virus.
Tero Ykspetäjäs artikel om
Åcon är läsvärd och gör mig mera bitter att jag inte kunde åka till Åland. Men nästa år igen kommer han min lilla vän... det har de lovat.
Serietidningsåret 2006 i USA är igen en informativ artikel om serier publicerade i USA under året som gick. I filmrecensionerna recenseras filmer som Death Proof, Spider Man 3, Inland Empire etc.
Vad kan man annat säga än att igen ett digert nummer fylld med läsvärda artiklar. Ett klart måste för alla som är intresserad av fantastik i olika former.
www.tahtivaeltaja.com