Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Bokmål  (läst 7321 gånger)

ps

• Antal inlägg: 74
Bokmål
« skrivet: 11.02.2004 kl. 14.27 »
Råkade någon sitta vid radion igår kväll klockan 23.06? Då sände Radio Vega nämligen ett enormt intressant litteratuprogram vid namn Bokmål (jag tror att det var ett repris från föregående kväll) med svenskarna Steve Sem-Sandberg, Ola Larsmo, Lars Jakobsson och Jon-Henri Holmberg och det som diskuterades var inget mindre än science fiction, i Sverige/Norden och i allmänhet. Herrarna har nämligen helt nyligen kommit ut med en essäsamling om SF som heter Stjärnfall (boken fick en tämligen bra recension i DN eller tänker jag nu på Svenska Dagbladet? och den såg ut att finnas till salu i SF-bokhandeln i mitten av januari) och verkar enormt intressant den också.

Och det mest häpnadsväckande var ju att programmet var inte av svenskt ursprung som jag genast antog utan redaktören var en ung rundradioredaktör vid namn Petter Lindberg - så att nog finns det liv här i ankdammen också!

Inga nyheter av gigantiska mått framkom i de olika intervjuerna men det är alltid trevligt att höra kloka människor prata klyftigt och civiliserat om SF och de böcker de råkar älska. Något som inte händer alltför ofta på svenska i Rundradion. Men naturligtvis stod det inte ett ord om prgrammet i Husis så att det var en ren slump att man stötte på den.

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Bokmål
« Svar #1 skrivet: 11.02.2004 kl. 15.32 »
Argh! Det där visste åtminstone jag inget om.  :( Jag kollade Bokmåls hemsida och FSR:s allmänna sidor, men programmet tycks inte finnas på webben heller. Jag skall ta och skicka ett e-postmeddelande till redaktören och fråga ifall programmet möjligtvis är på kommande ytterligare i repris någon gång.

En recension på Stjärnfall kunde vara på sin plats, är du intresserad ps?

ps

• Antal inlägg: 74
Bokmål
« Svar #2 skrivet: 13.02.2004 kl. 15.04 »
Absolut, på momangen. Kommer inte ihåg förläggaren men kanske nätet kan hjälpa? Eller kanske det finns ngt på SF-bokhandels sidor? Måste ta och kolla.

Ben

• Administrator
  • *
Bokmål
« Svar #3 skrivet: 15.02.2004 kl. 14.58 »
Det är Bonniers som har gett ut boken. Jag kontaktar dem och ber om ett recensionsexemplar, så får vi se vad de säger.

För alla andra läsare som blev intresserade kan berättas att mer information om boken finns på Albert Bonnier Förlags webb. Via Johan Anglemarks Fanspan-sidor hittar man länkar till ett antal rikssvenska recensioner av Stjärnfall.

Ben

• Administrator
  • *
Sf i radion och på dansscenen.
« Svar #4 skrivet: 15.02.2004 kl. 15.17 »
Citat från: Ben
Jag skall ta och skicka ett e-postmeddelande till redaktören och fråga ifall programmet möjligtvis är på kommande ytterligare i repris någon gång.

Inga ytterligare repriser på den här episoden av Bokmål är på kommande, men redaktören Petter Lindberg lovade skicka programmet åt mig på kassett, vilket var mycket vänligt. I gengäld skickar jag senaste nummer av Enhörningen till honom.

Science fiction och fantasy dyker upp litet här och där nuförtiden så man får helt enkelt hålla ögonen uppe (och ändå lyckas man säkert missa något).

På tal om sf i mer udda omgivning. Har någon här sett det sf-inspirerade dansverket som Hufvudstadsbladet berättade om på fredagen? Verket heter Cyb:orgic Sapiens och är skapat av dansaren Mikko Kallinen och formgivaren Mikko Anttilainen. Mer info finns på finska på Zodiaks webb.