OK, nu har jag varit hos Viking Line och kollat lite priser (Silja kör inte från Stockholm 15-16.10, bara från Kapellskär, så jag lät bli att kolla dem).
Alterantiv 1Avfärd på torsdagen 12.10 kl. 21.00 från Åbo - ankomst till Stockholm fredagen 13.10 kl. 6.30 (4 personers hytt).
Två nätter på hotell Arcadia (2 personers rum).
Avfärd på söndagen 15.10 kl. 20.10 från Stockholm - ankomst till Åbo måndagen 16.10 kl. 7.35 (4 personers hytt).
Hela paketet skulle kosta 386,- vilket gör
96,50 per person.
I två personers hytt blir priset 109,- per person.
Alternativ 2Skulle man åka iväg först på fredagen skulle paketet mot all logik bli
dyrare!Avfärd fre. 13.10 kl. 8.45 från Åbo - ankomst till Stockholm kl. 18.55 samma dag.
Två nätter på hotell Arcadia (2 personers rum).
Avfärd på söndagen 15.10 kl. 20.10 från Stockholm - ankomst till Åbo måndagen 16.10 kl. 7.35 (4 personers hytt).
Skulle kosta 408,- vilket gör
102,- per person.
Att ta hotellpaketet blir inte värst mycket dyrare än att ta en resa utan hotell, vilket följande beräkning visar:
Alternativ 3 (avfärd på torsdagskväll, tillbaka i Åbo på måndag morgon) skulle kosta (enligt Vikings webbsystem) 298,- för fyra pers, vilket ger
74,50 per person. Hotellpaketet blir alltså bara dryga tjugolappen dyrare.
Alternativ 4 (avfärd fredag morgon, tillbaks i Åbo på måndag morgon) skulle kosta 239,-, alltså
59,75 per person. (Här blir skillnaden till hotellpaketet 40 euro, men visst är 40 euro för två nätter på ett hotell som ligger 500m från kongresslokalen ganska billigt.)
Jag skulle nog rösta för alternativ 1. Visst, man är löjligt tidigt i Stockholm, och har inget att göra förrän butikerna öppnar (tiotiden), men efter att man fört sitt pick och pack till hotellet kunde man alltid ta en runda på stan och slösa sina pengar på Sf-bokhandeln. Resten av dagen kunde man ju använda till att gå och se på då Imagiconarrangörerna bygger upp Swecon.