Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Tähtivaeltajadagen kort rapport  (läst 8223 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Tähtivaeltajadagen kort rapport
« skrivet: 6.05.2007 kl. 21.53 »
Den 5.5. 2007 firades Tähtivaeltajatidningens 25 års jubileum. 100 nummer av denna tidning har utkommit. På samma gång firades Helsingfors Science Fiction klubb sitt 20 års jubileum. Festen hölls på Dubrovnik Lounge & Lobby på Eriksgatan.

Programmet på dagen var digert och dagen var fullspäckad. Kl. 12 inleddes programmet med välkomsttal och sedan var det första panelen som behandlade Science Fiction i Televisionen idag och imorgon. Panelen var rätt så intressant där det diskuterades TV-serier idag och hur de ser ut och hur de sett ut. TV-serier som Heros, Battlestar Galatica, Lost etc var de mest nämnda under panelen. TV-seriena har nog idag ändrats väldigt mycket. Numera är de fortsättningserier och inte fristående avsnitt. Det som ändrats mest med tittande är väl det att numera ses TV-seriena på DVD i boxar oftast flere avsnitt i sträck.

Följande programpunkt var Tähtivaeltajaprisets utdelning. Priset delas ut åt den bästa science fiction roman som utgivits på finska år 2006. Priset gick åt Stepan Chapman för hans bok Troikka. En bok jag inte ännu läst men verkar väldigt intressant. Priset mottogs av översättaren Hannu Blommila och den finska utgivaren The Tree Clubs Antti Grönlund.

Pekka Manninen intervjuvade Christopher Priest. Tyvärr var ljudet rätt så dåligt ibland så man hörde inte riktigt allt vad som sades men han berättade intressanta saker om t.ex. att när Christopher Noland läst boken berättade han på en promenad om vad den handlade om åt hans bror som sedan skrev första manuskriptet baserat på detta. Han läste boken först senare och då bara skummande han igenom den. Det förklarar en del som skiljer boken och filmen. Vissa saker mindes de helt enkelt fel. Priest berättade också andra trevliga saker

Panelen om spekulativ brokighet var en disskusion om författande och genrer. De två följande panelerna gick också förbi. Träffade bekanta och förde intressanta disskusioner på andra håll. Sedan var det dags för mig att bjuda min son på födelsedagsmiddag så även vart är science fiction filmen på väg panelen gick förbi. När vi satt och åt läste jag  Turu Mafia Zine. En rätt så intressant Zine som påminner om de gamla fanzinena. Största skillnaden är att de är skrivna med Word och inte med skrivmaskin.

Tillbaka till Dobrovnik och den Definitiva Tähtivaeltaja panelen. Panelen och dess deltagare fokuserade sig på det väsentliga i Tähtivaeltaja. En mycket rolig panel där man gick igenom Tähtivaeltajas brokiga liv.

Efter detta blev det litet mera avslappnade program. Jukka Halme drog en frågesport om Tähtivaeltaja tidningen. Frågorna var roliga och publiken och även deltagarna hade väldigt roligt.

Sedan var det dags att sälja böcker. Tävlingen gick ut på att man skulle läsa första kapitlen av en bok på ett sätt som får alla i publiken att vilja läsa just den boken. Tid hade man bara 2 minuter. Tävlingen inleddes med att Christopher Priest läste ur Prestige. Efter det var det andra bullar. Alla kämpade febrilt med att övertyga publiken men överlägsen vinnare var Ilja Rautsin som läste baklänges på engelska ur en bok av Capten W E Jones.

Efter detta var det festdags och fritt umgänge och då tvingades jag tyvärr avlägsna mig för att det sista tåget hem gick 23.00. Mycket folk, vänner och trevligt umgänge gjorde dagen till en mycket lyckad dag. Ett stort tack till alla arrangörer.

Tero Ykspetäjä har satt ut bilder på nätet. De kan ses här. Det fotades rätt så flitigt så när jag hittar andras bilder postar jag linken hit.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction