Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Fantasyfilmer under produktion  (läst 6478 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Fantasyfilmer under produktion
« skrivet: 5.07.2007 kl. 13.49 »
Det är en del intressanta filmer på gångs som bäst.. Både Science Fiction och Fantasy. Fantasyfilmerna verkar mera intressanta med filmatiseringar av bl.a. Ursula Le Guin, Neil Gaiman, Philip Pullman och Susan Cooper. Av science fiction filmerna är väl I am Legend och Invasion de mest intressanta.
Här kommer en kortare presentation av alla filmer med länkar. Vi börjar med Fantasyfilmerna. OBS. de är inte i någon speciell ordning utan mera hur jag hittat dem på Internet.

Ancanar
Ancanar är en berättelse som utspelar sig i ett land där ondskan och skräcken växer. Kriget står bakom knutarna och framtiden är osäker.
Fredens dagar är på slutrakan för Rammoth´s invånare. Ett litet samhälle av bönder, köpmän och jäkare har länge isolerat sig från händelserna som sker i världen. Deras uråldriga band med de odödliga har försvunnit och det enda som finns kvar är ett vagt minne om denna ras.
Aglanar tvingas välja mellan sina söner vem som skall ärva tronen, för hans hälsa sviktar. Men hans son, Ancanar, är säker på att den gömda Alvstaden utanför deras gränser gömmer hemligheten med evigt liv. En hemlighet som kunde rädda hans far. Men Ancanar vet inte om alla stora krafter som nu vänder sig mot Rammoth…
En klassisk fantasyfilm som är helt indie producerat. Verkar mycket intressant och dess hemsida är välgjord så vi får se vad som kommer att ske. Hör väl till filmer som kommer direkt på DVD men intressant verkar den.
Regi: Sam R. Balcomb & Raiya Corsiglia
I rollerna: Gregory Lee Kenyon, Raiya Corsiglia, Jamie Alexander, Ralph Lister.
www.ancanar.com
teaser trailer
Yahoo movies
Wikipedia

Beowulf
Robert Zemeckis tar sig an den klassiska sagan Beowulf i denna film. Filmens manus är skriven av Roger Avary och Neil Gaiman. Den mäktiga krigaren Beowulf dräper Grendel och drar på sig Grendels mors vrede i denna berättelse som förvanldar en kung till en legend.
Ser intressant ut och skådespelarlistan är rätt så imponerande.

Regi: Robert Zemeckis
I rollerna: Angelina Jolie, Anthony Hopkins, Ray Winstone, John Malkovich, Brendan Gleeson, Dominic Keating, Alison Lohman, Robin Wright Penn, Ray Winstone, Crispin Glover, Rik Young, Nick Jameson, Tyler Steelman, Woody Schultz, Charlotte Salt, Sebastian Roche
www.beowulf.com
Trailer
www.imdb.com
Wikipedia
Coming Soon

The Dark is Rising
Nu är det dags för en filmatisering av Susan Coopers bokserie The Dark Is Rising bokserien som utkommit på svenska i 5 böcker. (Ovan hav, under sten, En ring av järn, Lövhäxan, Gråkungen, Silverträdet). Filmen berättar om en ung man, Will Stanton, som får höra att han är den sista av en grupp krigare som har dedikerat sitt liv åt att bekämpa mörkrets makter genom att resa fram och tillbaka i tiden. Will finner en serie ledtrådar som för honom på kollisionskurs med ofantliga krafter. När mörkret åter kliver fram, ligger världens framtid i Will´s hand.
Detta är en bokserie som brukar finnas i alla bibliotek på ungdomshyllan. Är inte så grymt dåliga. Ser med spänning fram mot filmen.
Regi: David L. Cunningham
I rollerna: Ian McShane, Frances Conroy, Christopher Eccleston, Alexander Ludwig, Jonathan Jackson, Amelia Warner, Gregory Smith, Emma Lockhart, Gary Entin, Edmond Entin, John Benjamin Hickey, Wendy Crewson
www.seekthesign.com
Trailer
www.imdb.com
www.comingsoon.com
Wikipedia/film
Wikipedia/Susan Cooper

The Golden Compass
Följande fantasyfilm baserad på känd fantasyserie. Philip Pullmans bestseller bokserie Den Mörka materien. Guldkompassen är ett fantasyäventyr som tilltar sig i en alternativ värld där människornas själar tar formen av djur. Lyra är en 12 års flicka som drar iväg för att rädda en vän som blivit kidnappad av en mystisk organisation som kallas Gubblers – och får en episk resa för att inte bara rädda hennes värld utan vår också.
En bokserie jag hört endast positivt om men aldrig själv läst. Måste väl ta mig till att läsa den nu då om jag får tid.
Regi:Chris Weitz
I rollerna: Nicole Kidman, Daniel Craig, Sam Elliott, Eva Green, Dakota Blue Richards, Tom Courtenay, Ben Walker, Adam Godley, Simon McBurney, Nonso Anozie, Jim Carter, Clare Higgins, Jack Shepherd, Magda Szubanski, Ian McShane
www.goldencompassmovie.com
Trailer
www.imdb.com
www.comingsoon.net
Wikipedia/Film
Wikipedia/Philip Pullman
Philip Pullmans hemsida
Enhörningens recension av böckerna
www.finnkino.fi

In the Name of the Kings: A Dungen Siege Tales
Uwe Boll är i farten igen. Nu med en fantasyfilm baserad på ett rollspel. I kungadömet Ehb härskar Kung Konreid. Han tvingas försvara sitt folk mot den onda Gallian som försöker störta honom från tronen. Gallian har skickat en arme av djurliknande krigare, som kallas Kurgs, för att förstöra alla byar i deras väg när de drar igenom landet på väg till Konreid. Daimon, en enkel jordbrukares liv förändras totalt när Kurgarna invaderas hans fredliga samhälle. Efter att ha mördat hans son och kidnappat hans fru Solana, bestämmer han sig för att hämnas. Tillsammans med sin vän Norcik och Merick, en magiker, drar han iväg för att få sin fru tillbaka.
Uwe Boll har en tendens att aldrig göra bra filmer men filmer man brukar orka se och detsamma med denna film. Att se hans filmer är som att köpa makaronilåda i matbutiken. Man vet exact vad man får och blir aldrig överraskad.
Regi:Uwe Boll
I rollerna: Jason Statham, Leelee Sobieski, John Rhys-Davies, Ray Liotta, Matthew Lillard, Burt Reynolds, Will Sanderson, Ron Perlman, Claire Forlani, Brian J. White, Kristanna Loken, Gabrielle Rose
www.inthenameoftheking.com
www.imdb.com
www.comingsoon.net
Wikipedia/Film
Wikipedia/Dungen Siege spelet

Mr Magorium´s Wonder Emporium
Mr Magorium´s Woner Emporium är det mystigaste, mest fantastiska, och underbaraste leksakbutik i världen. Egentligen är det en magisk leksaksbutik där allting får liv – inkluderande butiken själv. Det enda butiken begär är att du själv måste tro på det.
En intressant film som påminner litet om Charlie and the Choclate factory. Natalie Portman och Dustin Hoffman i rollerna.
Regi: Zach Helm
I rollerna: Dustin Hoffman, Natalie Portman, Jason Bateman
www.magorium.com
www.imdb.com
www.comingsoon.net
Wikipedia

Stardust
Detta är en film som baserar sig på Neil Gaimans och Charles Vess bok. Berättelsen tar oss från en Engelsk by till en värld man bara kan fantisera om. Tristan är en ung man som älskar Victoria, en vacker och kylig kvinna. För att vinna hennes hjärta beger han sig efter en fallen stjärna som har landat bakom muren runt hans by. Han hamnar i ett mystiskt land där han hittar den fallna stjärnan som förvandlats till en en vacker kvinna Yvaine. Men Tristan är inte den enda som söker stjärnan. En kungs fyra söner, för att inte tala om deras tre döda bröder, behöver stjärnan för att få tronen. Tristan tvingas även besegra en ond häxa, Larnia, som behöver stjärnan för att göra sig ung igen.
Här är igen en film jag väntar med spänning på. Gillade boken väldigt och trailern till filmen ser mycket intressant ut.
Regi: Matthew Vaughn
I rollerna: Claire Danes, Charlie Cox, Sienna Miller, Ricky Gervais, Jason Flemyng, Peter O'Toole, Michelle Pfeiffer, Robert De Niro, Ian McKellen
www.stardustmovie.com
Trailer
www.imdb.com
www.comingsoon.net
Wikipedia
Neil Gaimans egna hemsida
www.finnkino.fi

Bridge to Therabithia
Jesses liv förändras när han blir vän med den konstiga Leslie. Tillsammans skapar de en hemlig skog som är fylld med jättar, troll och andra sagolika figurer.
Jesses och Leslies liv prägalas av plikter, familjebekymmer och mobbare, men i deras egna hemliga land klarar de vad som helst. T.om at förvandla sig till de varelser de vill. De är härskare i denna fredliga värld, där de slåss med imaginära jättar och tala om sina drömmar och smid planer mot mobbarna. I det hemliga landet växer modet att göra uppror mot mobbarna och ta itu med bekymrena i hemmet. Bridge to Therabithia är en berättelse om två barns egendomliga vänskap, med vars hjälp de hittar sina egna dolta krafter. Filmen baserar sig på Katherine Patersons bok med samma namn.
Detta är en film jag misstänker min dotter skulle gilla.
Regi: Gabor Csupo
I rollerna: Josh Hutcherson, Anna Sophia Robb, Robert Patrick, Zooey Deschanel
www.disney.com
Trailer
www.imdb.com
www.comingsoon.net
Wikipedia
Wikipedia/Katherine Paterson
www.finnkino.fi

Tales from the Earthsea
Studio Ghibli har gjord denna animerade film av Ursula LeGuin. Böckerna om Övärlden behöver väl knappast någon större presentation. Denna film är en adaption av boken Trollkarlen från Övärlden. Berättelsen om Ged som var den största magikern på Övärlden. Han kallades en gång Sparrowhawk, en vildhals som hungrade efter makt och kunskap och kämpade med gamla hemligheter och släppte löst en hemsk skugga över världen.
Studio Ghibli är känd för sina mästerliga animationer och denna verkar inte vara något sämre. En film jag ser fram emot.
Regi: Goro Miyazaki
I rollerna: Bunta Sugawara, Mitsuko Baisho, Jun Fubuki, Teruyuki Kagawa, Kaoru Kobayashi, Yui Natsukawa, Junichi Okada, Yûko Tanaka, Aoi Teshim
www.ghibli.jp/ged
www.imdb.com
www.comingsoon.net
Wikipedia/Filmen
Wikipedia/Ursula K Leguin
www.finnkino.fi

Källa: bl.a. Coming Soon, Finnkino mm.
Linkar fixade till Finnkinos sidor

(The Seeker ändrat 5.8.
Tillsatt trailer och officiell hemsida)
(Beofulf ändrat 30.7.
Tillsatt länk till Coming Soon och Apples Trailer.
Coming soon innehåller också en R-Rated internationell
trailer som innehåller mera naket av Angelie Jolie inget annat)
« Senast ändrad: 5.08.2007 kl. 21.29 av Kenneth »
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
SV: Fantasyfilmer under produktion
« Svar #1 skrivet: 31.07.2007 kl. 10.32 »
Gedo Senki, eller Tales from Earthsea som den heter på engelska, fick sin premiär för ett år sedan, så den är ju egentligen inte "under produktion".  ;)

Själv har jag inte så stora förväntningar av Studio Ghibilis version av Ursula K. LeGuins klassiker. Efter att ha läst  författarens egna kommentarer om filmen tror  jag det är bäst att se Gedo Senki som vilken som helst enstaka fantasyfilm och glömma att den på något plan har något att göra med LeGuins Övärlden-böcker.

Gedo Senki får sin premiär i Finland 28.9 och kommer att vara textad både på finska och svenska.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 31.07.2007 kl. 23.38 »
Gedo Senki, eller Tales from Earthsea som den heter på engelska, fick sin premiär för ett år sedan, så den är ju egentligen inte "under produktion".  ;)

Gedo Senki får sin premiär i Finland 28.9 och kommer att vara textad både på finska och svenska.

Känner till om premiären och hade tänkt lägga in den när det var dags. Att den var färdig missade jag nog litet.  :blushing:

Citera
Själv har jag inte så stora förväntningar av Studio Ghibilis version av Ursula K. LeGuins klassiker. Efter att ha läst  författarens egna kommentarer om filmen tror  jag det är bäst att se Gedo Senki som vilken som helst enstaka fantasyfilm och glömma att den på något plan har något att göra med LeGuins Övärlden-böcker.

Jag tycker hon har som tendens att skälla på alla versioner. Miniserien som gjordes för ett par år sedan var ju helt värdelös enligt hennes åsikt. Disskusion om hennes utlåtande fördes ju även på babek nabel kom jag nyligen ihåg.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
« Svar #3 skrivet: 1.08.2007 kl. 09.41 »
Jag tycker hon har som tendens att skälla på alla versioner. Miniserien som gjordes för ett par år sedan var ju helt värdelös enligt hennes åsikt.

Men Earthsea-miniserien är ju totalt värdelös! Både som "film" och som en adaption av LeGuins romaner. Det här är faktiskt en så urdålig splört att det definitivt inte lönar sig att betala en enda cent för den [den finns ju tyvärr utgiven på DVD även här hos oss], nej, det lönar  sig inte ens att se den gratis. Undvik, undvik, undvik!

LeGuins egna kommentarer samt länkar till diverse artiklar om fiaskot finns samlade på LeGuins webb.