Sista Potterboken,
Harry Potter and the Deathly Hallows, utkommer ju om knappa två veckor (21.7). De flesta (alla?) bokhandlar tar emot förhandsbeställningar, men var får man boken billigast?
Väntar man några år får man den naturligtvis till en bråkdel av det pris som affärerna tar idag, men hur är det om man vill läsa boken relativt snabbt, kanske inte samma dag som den kommer ut, men inom några veckor.
Jag kollade priserna hos diverse bokhandlar på nätet och gjorde min egen beställning från
Play.com. Jag har ingen aning ifall jag kommer att få boken samma dag som den utges (knappast), några dagar senare (njah, man kan ju hoppas) eller någon vecka efter utgivningen (det mest troliga alternativet), men då slutsumman för boken inklusive postning blev snäppet under 16 euro tycker jag det är värt att vänta några extra dagar.
Beställd från Amazon (com eller co.uk) skulle boken ha kostat omkring 22 euro inklusive postning. Från
Adlibris skulle man ha fått Pottern för 21,90. Gör man en förhandsbeställning vid
Akademiska bokhandeln eller
Suomalainen kirjakauppa blir priset fantastiska 27,90 och då hämtar man ju boken i bokhandeln.
Det är ju klart att de ivrigaste Potterfansen vill ha den nya boken genast då det är möjligt och då väger det säkert inte så mycket ifall man "är tvungen" att betala dryga 10 euro "extra". Å andra sidan kan det nog löna sig att fundera på att beställa från någon nätbokhandel; man sparar några euro och med lite tur får man boken ändå lika snabbt (om jag inte helt missminner mig beställde jag den sjätte Potterboken från brittiska Amazon och fick ändå boken på utgivningsdagen).