Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Var är Potter sjuan billigast?  (läst 6886 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Var är Potter sjuan billigast?
« skrivet: 10.07.2007 kl. 00.07 »
Sista Potterboken, Harry Potter and the Deathly Hallows, utkommer ju om knappa två veckor (21.7). De flesta (alla?) bokhandlar tar emot förhandsbeställningar, men var får man boken billigast?

Väntar man några år får man den naturligtvis till en bråkdel av det pris som affärerna tar idag, men hur är det om man vill läsa boken relativt snabbt, kanske inte samma dag som den kommer ut, men inom några veckor.

Jag kollade priserna hos diverse bokhandlar på nätet och gjorde min egen beställning från Play.com. Jag har ingen aning ifall jag kommer att få boken samma dag som den utges (knappast), några dagar senare (njah, man kan ju hoppas) eller någon vecka efter utgivningen (det mest troliga alternativet), men då slutsumman för boken inklusive postning blev snäppet under 16 euro tycker jag det är värt att vänta några extra dagar.

Beställd från Amazon (com eller co.uk) skulle boken ha kostat omkring 22 euro inklusive postning. Från Adlibris skulle man ha fått Pottern för 21,90. Gör man en förhandsbeställning vid Akademiska bokhandeln eller Suomalainen kirjakauppa blir priset fantastiska 27,90 och då hämtar man ju boken i bokhandeln.

Det är ju klart att de ivrigaste Potterfansen vill ha den nya boken genast då det är möjligt och då väger det säkert inte så mycket ifall man "är tvungen" att betala dryga 10 euro "extra". Å andra sidan kan det nog löna sig att fundera på att beställa från någon nätbokhandel; man sparar några euro och med lite tur får man boken ändå lika snabbt (om jag inte helt missminner mig beställde jag den sjätte Potterboken från brittiska Amazon och fick ändå boken på utgivningsdagen).

Ben

• Administrator
  • *
SV: Var är Potter sjuan billigast?
« Svar #1 skrivet: 25.07.2007 kl. 18.59 »
Några dagar extra tog det ju, men idag damp The Deathly Hallows från play.com i min brevlåda.

Jo, en recension är på kommande, men jag håller på med att läsa igenom alla sju Potterböcker för att få någonslags perspektiv på det hela och för att se hur berättelsen håller ihop vid en dylik läsning. Så det kommer nog att ta sin tid innan min Potter-recension blir skriven.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 26.07.2007 kl. 10.33 »
Jo, en recension är på kommande, men jag håller på med att läsa igenom alla sju Potterböcker för att få någonslags perspektiv på det hela och för att se hur berättelsen håller ihop vid en dylik läsning. Så det kommer nog att ta sin tid innan min Potter-recension blir skriven.

Jag lyfter på hatten för dig. Jag har aldrig läst en hel HP bok ännu. Jag har bestämt mig för att vänta tills alla filmerna är klara och så ser jag dem i ett sträck.... Om jag klarar det... klarar jag vad som helst.

:)
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 26.07.2007 kl. 13.57 »
Jag har bestämt mig för att vänta tills alla filmerna är klara och så ser jag dem i ett sträck....

Om det är någon som skall ha en hattlyfting är det du!  ;)

Efter  att  jag sett den första Potterfilmen lovade jag att aldrig betala för att se film nummer två eller någon annan Potterfilm av samma regissör (Chris Columbus) och det beslutet höll.   Jag tycker att alla Potterfilmer har varit totalt undermåliga, förutom kanske trean som var  OK. Då det gäller Potter är det nog så att det är böckerna som gäller, filmerna finns bara till för... ja egentligen finns det inget som berättigar deras existens.  >:D