Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Finnconrapport  (läst 4241 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Finnconrapport
« skrivet: 21.07.2007 kl. 03.52 »
Efter ett löjligt långt knogande är Enhörningens rapport från årets Finncon äntligen färdig. Chefreds bilder från evenemanget finns i Enhörningens nya fotoalbum.

Rapporten blev samtidigt något av en introduktion till Finncon för nybörjare, hoppas den lockar många nya nunor till kommande Finncons!

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Finnconrapport
« Svar #1 skrivet: 24.07.2007 kl. 12.12 »
Publicerade även min rapport på engelska på min blogg alldeles nyligen.

Men visst Finncon är ett ställe dit alla fantastikintresserade bör komma. Ett bättre språkrör för fantastik finns inte i Finland. Och jag personligen tycker inte man skall låta mängden av Anime/Cosplay personer skrämma bort sig. Efter att nu på morgonen läst en del inlägg i om Animecon borde separeras från Finncon så tycker jag nog att nej. De kombinerar varandra rätt så bra och så har vi ju Tähtivaeltajapäivä och H:fors bokmässa med sin scifi dag som profileras som regelrätt science fiction dagar.

Det var nog inte så grymt många som kom på dessa programpunkter på svenska men jag hoppas att FUI får en god start.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 25.07.2007 kl. 00.51 »
Jag uppdaterade rapportens länkavsnitt med några välvalda länkar (är du intresserad av en möjligast omfattande länksamling rekommenderar jag fortfarande den i Tero Ykspetäjäs fandomblogg):
- Kenneths rapportsvenska och engelska
- hedersgäst Cheryl Morgans bilder
- hedersgäst Ellen Datlows bilder

Och sist men inte minst Rosebuds äventyr. Finncons tema var ju "The Beast Within"; efter evenemanget släppte jag mitt inre monster loss bland Finncons arrangörer. Bilderna berättar mer än ett stort antal ord.

Henrick Pålsson

• Antal inlägg: 9
    • Ljusets rörelse i vattnet
« Svar #3 skrivet: 25.07.2007 kl. 22.45 »
Hej!

Det verkade vara en trevlig kongress och  din kongressrapport fick mig verkligen vilja besöka fnncon :), vilket jag ska försöka med nästa år.

tompe

• Antal inlägg: 1
« Svar #4 skrivet: 26.07.2007 kl. 04.35 »
Ja, det var en trevlig kongress och ett besök nästa år rekommenderas.

Att temat var "The Beast Within" på årets Finncon tyckte jag inte märktes så mycket på de engelska programpunkterna.  Förhoppningsvis var temat mer synligt på de finska programpunkterna.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #5 skrivet: 26.07.2007 kl. 22.35 »
Jag vet faktiskt inte om den inre besten egentligen kom desto bättre fram i det finska programmet. Det beror väl lite på hur man tolkar temat. Nog kan man väl säga att den kom fram i det engelska programmet också: redaktörspanelen (att vara redaktör är att vara ett monster  ;) ), panelen om att vara gift med en författare (en författare är ju för det mesta någon som har ett inre monster som driver personen till att skriva) o.s.v.

Tolkar man temat mycket snävt tror jag inte att programmet hade så mycket med det att göra. Jag tyckte det var ett ganska vanligt Finnconprogram (= mångsidigt). Jag skulle nästan våga tippa på att arrangörerna först kom på idén för affischen med den flygande kotjuren (det var ju en tjure även om alla pratade om den som en ko) och därifrån sedan kom ihåg Arlas reklam då de försökte slå sig igenom på den finländska marknanden "Snart bor det en liten ko i oss alla" -> "The Beast Within".  8)