En av de två svenskspråkiga programpunkterna vid årets Finncon (2007) hette
Finlandssvensk fandoms framtid. Det här var meningen att vara en diskussion mellan finlandssvenska science fiction- och fantasyentusiaster om hur vi egentligen vill utveckla finlandssvensk fandom och om vi överhuvudtaget vill utveckla den.
Som jag skriver i
min rapport från Finncon förlöpte programpunkten annars väl, men vi var egentligen bara två finlandssvenska fans på plats (ytterligare två dök upp alldeles i slutet av programpunkten). Därför föreslår jag att vi fortsätter / startar upp diskussionen på nytt här på Enhörningens forum.
Här nedan följer några punkter som jag hade skrivit ner för mig själv inför den korta inledning som jag höll under programpunkten.
Finlandssvensk fandoms framtid(inledning till diskussionen på Finncon 2007 i Jyväskylä 15.7.2007)
2006 - superår- Petter Lindberg: Minnenas planet
- Yvonne Hoffman: Pojken i dimman
- Johanna Friman: Han som går i skugga
- Erik Wahlström: Gud
2007- Sofia Sjö: Spelar kön någon roll... (första finlandssvenska sf-doktorsavhandlingen, första finländska sf-doktorsavhandlingen?)
X3M- Science fiction och fantasyklubben (8.11.2004, Kenneth Lindholm), 125 medl.
- buffyklubb: 37 medl
- Star wars, 112 medl
- Discwordl, 59 medl
- drakar, 28 medl
- Potterklubb, 240 medl
- tolkienklubb, 31 medl
- sagan om ringen, 253 medl
- vampyrklubb, 105 medl
Enhörningen- första numret maj 1987 -> 20 år!
- nr 12 på kommande (nr 11 hade ca 100 prenumeranter, nr 12 har nu ca 50)
- på webben sedan 1998
- antalet "hits" i juni: 161852 (stigit hela tiden, gick över 100000 i december 2006), i medeltal över 5000 hits i dagen; antalet "sessions" i juni 40829 (nytt rekord även här).
- Google Analytics ger för samma tid
1170 visits
734 absolute unique visitors
De flesta besöken från Sverige och Finland (nästan 50/50)
Jari Koponen (forskning inom tidig finländs science fiction):- första finländska sf-berättelsen: Zachris Topelius: Simeon Levis resa i Finland (1860)
- första finländska sf-berättelsen skriven av en kvinna: Rosalba Maria Cerderman, skrev under pseudonymen Alba Ödegård: I Zululandet efter sjuhundratjugofem år. Framtidshägring (1880; Åbo underrättelser)
- första finländska sf-romanen: Otto Edvin Josef Christianson (boken publicerad undr namnet Edw. Christianson): Med den starkes rätt. Kaptenlöjtnant von Wildes minnen från kriget 1920–1921 (1910).
På kommande i Enhörningen Koponens artikel om sf-bersättelser i Finlandssvenska tidskrifter mellan 1888 och 1970.
Vad vill vi ha? En riktig förening (borde då vara med avdelningar på olika håll i landet)? Eller vill vi fortsätta så här obyrokratiskt?
Har du alltså tankar eoc idéer om finlandssvensk fandoms framtid är det bara att slänga fram dem här och nu.