Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Finlandssvensk fandoms framtid  (läst 8370 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Finlandssvensk fandoms framtid
« skrivet: 21.07.2007 kl. 04.09 »
En av de två svenskspråkiga programpunkterna vid årets Finncon (2007) hette Finlandssvensk fandoms framtid. Det här var meningen att vara en diskussion mellan finlandssvenska science fiction- och fantasyentusiaster om hur vi egentligen vill utveckla finlandssvensk fandom och om vi överhuvudtaget vill utveckla den.

Som jag skriver i min rapport från Finncon förlöpte programpunkten annars väl, men vi var egentligen bara två finlandssvenska fans på plats (ytterligare två dök upp alldeles i slutet av programpunkten). Därför föreslår jag att vi fortsätter / startar upp diskussionen på nytt här på Enhörningens forum.

Här nedan följer några punkter som jag hade skrivit ner för mig själv inför den korta inledning som jag höll under programpunkten.

Finlandssvensk fandoms framtid
(inledning till diskussionen på Finncon 2007 i Jyväskylä 15.7.2007)

2006 - superår
- Petter Lindberg: Minnenas planet
- Yvonne Hoffman: Pojken i dimman
- Johanna Friman: Han som går i skugga
- Erik Wahlström: Gud

2007
- Sofia Sjö: Spelar kön någon roll... (första finlandssvenska sf-doktorsavhandlingen, första finländska sf-doktorsavhandlingen?)

X3M
- Science fiction och fantasyklubben (8.11.2004, Kenneth Lindholm), 125 medl.
- buffyklubb: 37 medl
- Star wars, 112 medl
- Discwordl, 59 medl
- drakar, 28 medl
- Potterklubb, 240 medl
- tolkienklubb, 31 medl
- sagan om ringen, 253 medl
- vampyrklubb, 105 medl

Enhörningen
- första numret maj 1987 -> 20 år!
- nr 12 på kommande (nr 11 hade ca 100 prenumeranter, nr 12 har nu ca 50)
- på webben sedan 1998
- antalet "hits" i juni: 161852 (stigit hela tiden, gick över 100000 i december 2006), i medeltal över 5000 hits i dagen; antalet "sessions" i juni 40829 (nytt rekord även här).
- Google Analytics ger för samma tid
1170 visits
734 absolute unique visitors
De flesta besöken från Sverige och Finland (nästan 50/50)

Jari Koponen (forskning inom tidig finländs science fiction):
- första finländska sf-berättelsen: Zachris Topelius: Simeon Levis resa i Finland (1860)
- första finländska sf-berättelsen skriven av en kvinna: Rosalba Maria Cerderman, skrev under pseudonymen Alba Ödegård: I Zululandet efter sjuhundratjugofem år. Framtidshägring (1880; Åbo underrättelser)
- första finländska sf-romanen: Otto Edvin Josef Christianson (boken publicerad undr namnet Edw. Christianson): Med den starkes rätt. Kaptenlöjtnant von Wildes minnen från kriget 1920–1921 (1910).

På kommande i Enhörningen Koponens artikel om sf-bersättelser i Finlandssvenska tidskrifter mellan 1888 och 1970.

Vad vill vi ha? En riktig förening (borde då vara med avdelningar på olika håll i landet)? Eller vill vi fortsätta så här obyrokratiskt?

Har du alltså tankar eoc idéer om finlandssvensk fandoms framtid är det bara att slänga fram dem här och nu.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Finlandssvensk fandoms framtid
« Svar #1 skrivet: 24.07.2007 kl. 19.54 »
Vad vill vi ha? En riktig förening (borde då vara med avdelningar på olika håll i landet)? Eller vill vi fortsätta så här obyrokratiskt?

Att fortsätta så här obyråkratiskt är nog den lättaste vägen. Det betyder ju att vi alla sitter här i våra egna knutar och undrar om det finns andra likasinnade.

Jag personligen tycker att vi först kunde försöka starta någon form av pub-möten på olika platser i svenskfinland. T.ex. i Ekenäs, Vasa osv och därefter se hur stort intresset är. Har tänkt försöka samla intresserade till ett pub/kafémöte någonstans i Ekenäs eller Karis nu i höst. Alla ni som läser detta och tycker det låter bra tag kontakt så fixar vi ett möte.

Ett annat förslag vore att anordna på de svenskspråkiga biblioteken nån form av happening där de finlandssvenska fantastikfansen presenterar sig. Att ordna sig i en enda stor förening kan vara rätt så knepigt för vi svenskfinnar är rätt så utbredda längs hela finska kusten. Men om det finns tillräckligt intresserade så....

Men att inled allt väldigt försiktigt med att sakta men försiktigt. Vi har ju detta enimenta språkrör redan. Varför inte sakta men försiktigt köra reklam för detta forum som den gemensamma samlingsplatsen. Här kan vi disskutera, här kan vi ordna Enhörningträffar etc.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #2 skrivet: 27.07.2007 kl. 10.26 »
Men att inled allt väldigt försiktigt med att sakta men försiktigt. Vi har ju detta enimenta språkrör redan. Varför inte sakta men försiktigt köra reklam för detta forum som den gemensamma samlingsplatsen. Här kan vi disskutera, här kan vi ordna Enhörningträffar etc.

Jag håller definitivt med dig (naturligtvis då det gäller Enhörningen  ;) ).

Just nu börjar jag dessutom luta mig mer åt det hållet att vi nödvändigtvis inte behöver en "äkta registrerad förening" inom finlandssvensk fandom. Huvudsaken är ju att nätverket finns och att vi gemensamt når  ut till så många som möjligt så att folk inte behöver uppfinna hjulet  på nytt (spridningen går lite i taget; det är den där välkända snöbollseffekten).

Det enda som egentligen behövs är några aktiva individer, som t.ex. du där i Ekenästrakten, Ardamir som håller på med att  starta upp en svenskspråkig avdelning inom Tolkiensällskapet och Vilgot som startat en klubb för fantastik etc. inom Åbo Akademi. Bara någon orkar dra igång någonslags aktiviteter i den egna hemtrakten börjar det nog samlas folk.

En idé som borde fungera är att lägga upp anslag på det lokala biblioteket, det är ju ett ställe som fantastikläsare brukar besöka åtminstone i något  skede av sitt liv. Vill man t.ex starta en bokcirkel eller hålla någonslags pratstund/föredrag om science fiction- eller fantasyböcker tycker man ju att det här är något som biblioteken kunde vara intresserade av att samarbeta med.

Och jag kunde fixa till ett flygblad om Enhörningen och Enhörningens forum. Flygbladet kunde jag sedan lägga upp här på Enhörningswebben som en pdf-fil som folk kunde ladda ner, skriva ut och hänga upp t.ex. på på det lokala bibliotekets anslagstavla. Men bäst fungerar ju sådan här "marknadsföring" genom djungeltrumman då man får dylik information direkt från någon som man känner.

Ja, det här med "riktiga" föreningar. Då jag råkade snubbla in på Kontu (det finländska Tolkien-forumet) med dess 4000+ registrerade medlemmar slog det mig igen: behovet av "riktiga" föreningar har minskat drastiskt i och med att dylika "virtuella" föreningar blivit möjliga.

Om jag tänker tillbaka på mitt eget intresse för fantastik, så var de viktigaste orsakerna till att bli medlem i diverse fantastikföreningar:
- att  få föreningens tidning (= att lära sig mer om science fiction och fantasy, få tips om intressanta böcker, filmer etc samt att läsa intressanta fantastiknoveller och serier)
- att komma i kontakt med andra likasinnade, alltså folk som också var intresserade av science fiction och fantasy

Nuförtiden behöver man inte längre gå med i en "riktig" förening för att få allt det här, du får mer eller mindre samma sak genom att registrera dig på något lämpligt diskussionsforum. Där hittar du massor med folk som som är intresserade av samma saker som du, du får tips om nya böcker, filmer serier  etc, i bästa fall publicerar forumet även intressanta och välskrivna (och väl redigerade; det här är väl oftast det största kruxet) artiklar och noveller på webben. De flesta finländska fantastikforumen ordnar dessutom någonslags pub/caféträffar eller andra slags samkväm då och då.

Det enda argumentet  för "riktiga" föreningar som jag nu kommer på är att det är åtminstone i teorin enklare att söka om pengar för verksamheten från diverse fonder och kulturinstanser. Men det här heller stämmer inte helt, för det är fullt möjligt att ansöka om pengar som en arbetsgrupp för ett visst projekt eller som en helt enskild person, se bara på Enhörningen. Jag är bara jag, men dock har jag lyckats få stöd för såväl Enhörningens webb som Enhörningens pappersupplaga från staten respektive diverse fonder (nej, enkelt har det ju inte varit och man kan inte räkna med att få pengar alltid då man behöver det, men det är möjligt att få bistånd för intressanta projekt).

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #3 skrivet: 30.07.2007 kl. 13.46 »
Även om behovet av riktiga föreningar har minskat tror jag ändå att behovet av att träffa andra likasinnade har ökat. Det ser man ju rätt så bra på Rising Shadows rätt så lyckade träffar de har anordnat etc.

Det där med pdf filer med reklam om Enhörningen/Näthörningen är en rätt så bra idé. Har själv suttit och lekt med tanken att göra ett par olika versioner som förslag och printa dem och sätta ut dem på alla möjliga ställen där det finns potentiella intresserade. Bibliotek, Bokhandlar, hobbybutiker etc. Skall själv sätt ut några lappar om potentiella pubmöten här i Västra Nyland. NI SOM LÄSER DETTA. FÖRSLAG PÅ NÄR OCH VAR. Från början av September vore passligt.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction