Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Library of Congress och fantastik  (läst 3444 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Library of Congress och fantastik
« skrivet: 5.04.2009 kl. 10.36 »
Mina studier i informationsförvaltning styrde mig till Library of Congress och deras definition på vad fantastik egentligen är. Det är alltid lika roligt att få sina egna tankar och teorier uppbackade av en "tredje part", så jag kände mig nöjd då jag lästa följande: ”Fantasy includes the sub-genres of science fiction, horror and adaptations of traditional myths.”

Citatet ovan kommer från Library of Congress’ beståndsutvecklingspolicy för science fiction och fantasy (länken går till ett pdf-dokumet). I dokumentet definieras alltså vad Library of Conress anser vara fantastik och hur biblioteket bestämt vilka verk det införskaffar till sin samling. Här hittas bl.a. en lista över författare vars hela produktion biblioteket strävar att ha (listan uppdateras med tre års mellanrum och innehåller främst författare som tilldelats diverse fantastikpris).

Ett intressant dokument, jag rekommenderar speciellt inledningskapitlet "Scope" som alltså ger riktigt fungerande definitioner på science fiction och fantasy.