Enhörningens logotyp
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
7.08.2008 kl. 23.37

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
*
Enhörningens forum  |  Enhörningens forum  |  Fandom  |  Ämne: Finlandssvensk underförening till Suomen Tolkienseura? 0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Finlandssvensk underförening till Suomen Tolkienseura?  (läst 1813 gånger)
Ardamir

Antal inlägg: 7

Tolkien-fan

Hemsida
« skrivet: 26.07.2007 kl. 13.57 »

Jag har de senaste dagarna funderat på om det skulle finnas tillräckligt mycket intresse för att bilda en finlandssvensk (eller svenskspråkig om man vill)  s.k. "smial" (underförening) till Suomen Tolkienseura. STS har sitt säte i Helsingfors, men i vissa städer finns det smials som bedriver verksamhet i hög grad självständigt från STS. Det som krävs är att ett par medlemmar i smialen också skulle vara medlemmar i STS (själv är jag inte medlem i STS, i varje fall inte ännu). En finlandssvensk smial skulle dock antagligen inte vara koncentrerad till en enda stad.

Jag har kontaktat STS om detta och de verkar vara mycket positiva till att grunda en svenskspråkig smial. Finns det medlemmar av Enhörningens forum som skulle vara intresserade av att bli medlemmar av en sådan smial?
Loggat
Ben
Administrator
*
Antal inlägg: 785

« Svara #1 skrivet: 26.07.2007 kl. 16.28 »

(Observera att Suomen Tolkien-seura har ett officiellt svenskt namn och alltså heter Tolkiensällskapet i Finland r.f. på svenska.)

En bra idé! Alltid kunde man ju fundera på att bli medlem, beror långt på hur och vad den svenskspråkiga smialen tänker hålla på med, men hur som helst är Enhörningen naturligtvis helt beredd på att hjälpa t.ex. med informationsspridning etc (t.ex. kunde smialen få en egen avdelning här på forumet).

Det skulle säkert löna sig att posta det här smialförslaget även på Tolkiensällskapets e-postlista och diskussionsforumet Kontu, som även har en underavdelning speciellt för Tolkiensällskapet (under vilken det bl.a. finns en diskussionstråd för skapandet av nya smials [eller är det smialer eller bara smial i pluralis?]). Speciellt Kontu med dess 4000+ medlemmar torde vara en bra potentiell jaktmark att hitta finlandssvenska Tolkienentusiaster på.

Dessutom borde du ju definitivt få in en liten notis om saken i Tolkiensällskapets medlemsbland Legolas (eller nyhetsbladet Hobittilan Sanomat), så att även de finlandssvenskar som redan är medlemar i Tolkiensällskapet får informationen.

Och som jag redan sade i en tidigare diskussion om saken på X3M:s forum får du naturligtvis gratis en notis om det här i nästa nummer av Enhörningens pappersupplaga (når kanske inte ut till lika många som Kontu eller Legolas, men ibland är det kvaliteten som gäller  Cheesy ).
Loggat
Ardamir

Tolkien-fan

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 27.07.2007 kl. 02.24 »

Tack för att du poängterade att STS har ett svenskt namn, ska använda det i fortsättningen då jag talar eller skriver på svenska.  Roll Eyes

Jag medger att jag faktiskt inte tänkt så mycket på hurdan verksamhet smialen skulle ha, men det borde väl nog gå att hitta på något sedan då man fått den grundad. Jag har kanske tänkt så mycket på att "jag har ju varit med i Tolkien-fandom på nätet så länge, det är nog på tiden att jag blir medlem i en 'riktig' Tolkien-förening" att jag sedan inte funderar närmare på vad jag egentligen vill syssla med i en sådan förening och vilka möjligheter och begränsningar det finns.

Jag gick med i Tolkiensällskapets e-postlista, men jag tänkte först posta mitt förslag i tråden på Kontu som du länkade till, har ändå tänkt gå med i Kontu rätt så länge. Jag kunde vänta och se hurudan respons jag får där innan jag gör förfrågningar genom de andra medierna.
Loggat
jophan

Antal inlägg: 58

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 30.07.2007 kl. 15.45 »

Tack för att du poängterade att STS har ett svenskt namn, ska använda det i fortsättningen då jag talar eller skriver på svenska.  Roll Eyes

Smial översätter för övrigt Ohlmarks med smatt. (Minns ej Anderssons översättning. De rikssvenska Tolkiensällskapen skulle bli förtjusta om det uppstode ett systersällskap i Finland som det ginge att ha ett givande och lätt utbyte med! Språket blir ju tyvärr ofta en barriär mellan rikssvenskar och finnar.
Loggat
Ardamir

Tolkien-fan

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 27.08.2007 kl. 14.45 »

Det ser nog dåligt ut med intresset, jag postade på Kontu att jag skulle vilja grunda en svenskspråkig smial ifall det finns tillräckligt med intresse, men ännu har ingen svarat, och här på Enhörningens forum verkar intresset inte heller vara särskilt stort.  Jag börjar betvivla att det finns tillräckligt stort befolkningsunderlag för att det skulle vara någon nytta med en svenskspråkig smial. Eller vad tycker ni andra?
Loggat
jophan

Antal inlägg: 58

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 27.08.2007 kl. 18.18 »

Eller vad tycker ni andra?
Bara så att det framgår tydligt, så är jag rikssvensk. Så jag har ingen åsikt annat än att det hade varit trevligt om intresset varit tillräckligt stort!
Loggat
Kenneth
Enhörningsredaktör
*
Antal inlägg: 342

Science Fiction fan från Karis

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 27.08.2007 kl. 21.15 »

Eller vad tycker ni andra?

Annars kanske det finns en möjlighet att inte blanda in något. Göra en helt fristående grej. Försöka posta på extrem, här och sprida budskap och ha en träff eller något utan att ha pressen på sig att organisera sig. Bara sitta och prata.

Jag tror vi finlandssvenskar är litet lata när det gäller såna här grejer. Det går nog att prata men där slutar det. Det är som när man var ung och alla gnällde för att det inte ordades några konserer i trakten och när det ordnades var det ingen som kom. Det var alltid något fel. Fel band, grannens katt hade dop, För dyr biljett och gud vet vad de skyllde på.
Loggat

Reality of life is for people who cant handle Science fiction
Ben
Administrator
*
Antal inlägg: 785

« Svara #7 skrivet: 27.08.2007 kl. 22.54 »

Jag börjar betvivla att det finns tillräckligt stort befolkningsunderlag för att det skulle vara någon nytta med en svenskspråkig smial. Eller vad tycker ni andra?

Det är helt möjligt att vi är för få, men jag skulle inte ge upp ännu. Posta om det i Tolkien (och sf-) forumen på X3M och (det viktigaste) lägg in en annons (det går alldeles säkert gratis) i Tolkienföreningens medlemstidningar Legolas och Hobittilan Sanomat. Blir det inga napp sedan heller är det väl bara att undra var alla finlandssvenska Tolkienfans finns.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
Enhörningens forum  |  Enhörningens forum  |  Fandom  |  Ämne: Finlandssvensk underförening till Suomen Tolkienseura? « föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC RSS: Näthörningen.
RSS: hela forumet.