Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Finlandssvensk underförening till Suomen Tolkienseura?  (läst 10840 gånger)

Ardamir

• FSTS
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Tolkien-fan
    • Ardamir's Tolkien Homepage
Finlandssvensk underförening till Suomen Tolkienseura?
« skrivet: 26.07.2007 kl. 13.57 »
Jag har de senaste dagarna funderat på om det skulle finnas tillräckligt mycket intresse för att bilda en finlandssvensk (eller svenskspråkig om man vill)  s.k. "smial" (underförening) till Suomen Tolkienseura. STS har sitt säte i Helsingfors, men i vissa städer finns det smials som bedriver verksamhet i hög grad självständigt från STS. Det som krävs är att ett par medlemmar i smialen också skulle vara medlemmar i STS (själv är jag inte medlem i STS, i varje fall inte ännu). En finlandssvensk smial skulle dock antagligen inte vara koncentrerad till en enda stad.

Jag har kontaktat STS om detta och de verkar vara mycket positiva till att grunda en svenskspråkig smial. Finns det medlemmar av Enhörningens forum som skulle vara intresserade av att bli medlemmar av en sådan smial?

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Finlandssvensk underförening till Tolkiensällskapet i Finland?
« Svar #1 skrivet: 26.07.2007 kl. 16.28 »
(Observera att Suomen Tolkien-seura har ett officiellt svenskt namn och alltså heter Tolkiensällskapet i Finland r.f. på svenska.)

En bra idé! Alltid kunde man ju fundera på att bli medlem, beror långt på hur och vad den svenskspråkiga smialen tänker hålla på med, men hur som helst är Enhörningen naturligtvis helt beredd på att hjälpa t.ex. med informationsspridning etc (t.ex. kunde smialen få en egen avdelning här på forumet).

Det skulle säkert löna sig att posta det här smialförslaget även på Tolkiensällskapets e-postlista och diskussionsforumet Kontu, som även har en underavdelning speciellt för Tolkiensällskapet (under vilken det bl.a. finns en diskussionstråd för skapandet av nya smials [eller är det smialer eller bara smial i pluralis?]). Speciellt Kontu med dess 4000+ medlemmar torde vara en bra potentiell jaktmark att hitta finlandssvenska Tolkienentusiaster på.

Dessutom borde du ju definitivt få in en liten notis om saken i Tolkiensällskapets medlemsbland Legolas (eller nyhetsbladet Hobittilan Sanomat), så att även de finlandssvenskar som redan är medlemar i Tolkiensällskapet får informationen.

Och som jag redan sade i en tidigare diskussion om saken på X3M:s forum får du naturligtvis gratis en notis om det här i nästa nummer av Enhörningens pappersupplaga (når kanske inte ut till lika många som Kontu eller Legolas, men ibland är det kvaliteten som gäller  :D ).

Ardamir

• FSTS
  • *
  • Tolkien-fan
SV: Finlandssvensk underförening till Suomen Tolkienseura?
« Svar #2 skrivet: 27.07.2007 kl. 02.24 »
Tack för att du poängterade att STS har ett svenskt namn, ska använda det i fortsättningen då jag talar eller skriver på svenska.  ::)

Jag medger att jag faktiskt inte tänkt så mycket på hurdan verksamhet smialen skulle ha, men det borde väl nog gå att hitta på något sedan då man fått den grundad. Jag har kanske tänkt så mycket på att "jag har ju varit med i Tolkien-fandom på nätet så länge, det är nog på tiden att jag blir medlem i en 'riktig' Tolkien-förening" att jag sedan inte funderar närmare på vad jag egentligen vill syssla med i en sådan förening och vilka möjligheter och begränsningar det finns.

Jag gick med i Tolkiensällskapets e-postlista, men jag tänkte först posta mitt förslag i tråden på Kontu som du länkade till, har ändå tänkt gå med i Kontu rätt så länge. Jag kunde vänta och se hurudan respons jag får där innan jag gör förfrågningar genom de andra medierna.

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #3 skrivet: 30.07.2007 kl. 15.45 »
Tack för att du poängterade att STS har ett svenskt namn, ska använda det i fortsättningen då jag talar eller skriver på svenska.  ::)

Smial översätter för övrigt Ohlmarks med smatt. (Minns ej Anderssons översättning. De rikssvenska Tolkiensällskapen skulle bli förtjusta om det uppstode ett systersällskap i Finland som det ginge att ha ett givande och lätt utbyte med! Språket blir ju tyvärr ofta en barriär mellan rikssvenskar och finnar.

Ardamir

• FSTS
  • *
  • Tolkien-fan
« Svar #4 skrivet: 27.08.2007 kl. 14.45 »
Det ser nog dåligt ut med intresset, jag postade på Kontu att jag skulle vilja grunda en svenskspråkig smial ifall det finns tillräckligt med intresse, men ännu har ingen svarat, och här på Enhörningens forum verkar intresset inte heller vara särskilt stort.  Jag börjar betvivla att det finns tillräckligt stort befolkningsunderlag för att det skulle vara någon nytta med en svenskspråkig smial. Eller vad tycker ni andra?

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #5 skrivet: 27.08.2007 kl. 18.18 »
Eller vad tycker ni andra?
Bara så att det framgår tydligt, så är jag rikssvensk. Så jag har ingen åsikt annat än att det hade varit trevligt om intresset varit tillräckligt stort!

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #6 skrivet: 27.08.2007 kl. 21.15 »
Eller vad tycker ni andra?

Annars kanske det finns en möjlighet att inte blanda in något. Göra en helt fristående grej. Försöka posta på extrem, här och sprida budskap och ha en träff eller något utan att ha pressen på sig att organisera sig. Bara sitta och prata.

Jag tror vi finlandssvenskar är litet lata när det gäller såna här grejer. Det går nog att prata men där slutar det. Det är som när man var ung och alla gnällde för att det inte ordades några konserer i trakten och när det ordnades var det ingen som kom. Det var alltid något fel. Fel band, grannens katt hade dop, För dyr biljett och gud vet vad de skyllde på.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #7 skrivet: 27.08.2007 kl. 22.54 »
Jag börjar betvivla att det finns tillräckligt stort befolkningsunderlag för att det skulle vara någon nytta med en svenskspråkig smial. Eller vad tycker ni andra?

Det är helt möjligt att vi är för få, men jag skulle inte ge upp ännu. Posta om det i Tolkien (och sf-) forumen på X3M och (det viktigaste) lägg in en annons (det går alldeles säkert gratis) i Tolkienföreningens medlemstidningar Legolas och Hobittilan Sanomat. Blir det inga napp sedan heller är det väl bara att undra var alla finlandssvenska Tolkienfans finns.

Ardamir

• FSTS
  • *
  • Tolkien-fan
« Svar #8 skrivet: 28.03.2009 kl. 14.25 »
De senaste dagarna har jag känt mig angelägen att ta upp detta till diskussion igen. Jag skrev följande inlägg på X3M:s forum, men kan posta det här också.

Citera
Finlandssvenskarnas intresse för Tolkien

Jag har ibland undrat hur stort intresset egentligen är för Tolkiens verk bland svenskpråkiga i Finland. För jag har ibland drömt om att det skulle finnas en svenskspråkig förening för Tolkien-fantaster i Finland - antingen som skild förening, eller kanske som underförening till Finlands Tolkiensällskap (Suomen Tolkienseura). Själva FTS är så gott som helt finskspråkig, och jag själv behärskar inte finska så bra, så därför skulle jag vilja kunna socialt idka Tolkien-relaterade aktiviteter på svenska med likasinnade i Finland.

För att det skulle löna sig med en sådan förening behövs det dock tillräckligt många som skulle vara intresserade att aktivera sig i verksamheten som föreningen skulle syssla med. Med Tolkien-förening tänker jag på en förening som nästan enbart skulle syssla med aktiviteter som är direkt relaterade till Tolkien och hans verk på något sätt, såsom många av Tolkiensällskapen i Europa gör, inte en slags allmän fantastik- och science fiction-förening, som skulle syssla med en hel del annan fantastik utöver Tolkiens verk. Jag har fått för mig att Finlands Tolkiensällskap just är en ganska allmän fantastik-förening, och detta är också en orsak till att jag inte är så värst intresserad av föreningen. Jag tycker att Tolkien-föreningar ska koncentrera sig på Tolkien, annars blir det för ytligt för min smak. Om man är "allmänt" intresserad av fantastik, eller mera intresserad av annan fantastik än Tolkiens verk, så finns det andra föreningar som kan fylla behovet, tycker jag.

Sådant som andra Tolkien-föreningar sysslar med, är t.ex. Tolkien-relaterade föreläsningar, konferenser, bok- och magasinförsäljning, maskerader, lekar och tävlingar, middagar, och trevlig social samvaro i övrigt.

Jag ser mig själv som en ganska stor och aktiv Tolkien-fan, i klass med Tolkien-fans utomlands. Jag har läst Tolkiens kändaste verk flera gånger och också hans mindre kända verk, sett både de nya och de äldre filmerna några gånger (jag betraktar filmerna dock som bonus), skaffar nya Tolkien-relaterade böcker ganska ofta och läser dem, följer dagligen med Tolkien-relaterade nyheter och vad som händer i Tolkien-fandomens och -forskningens värld utomlands. Jag är medlem och aktiv på diskussionsforum på webben som inriktar sig på Tolkien, och dessutom är jag medlem i Tolkien Society, dvs. Englands Tolkiensällskap - dock än så länge bara "på distans", den främsta nyttan jag haft med medlemsskapet är att jag fått föreningens publikationer. I brist på kontakt med svenskatalande Tolkien-intresserade har jag alltså aktiverat mig ganska mycket i Tolkien-aktiviteter online eller "på distans", vilket då skett mest på engelska. Jag anser också att man måste följa med den anglo-amerikanska Tolkien-fandomen för att få ut så mycket som möjligt av sitt Tolkien-intresse. Jag har skrivit och web-publicerat några essäer som härrör Tolkiens verk. Dessutom så håller jag för tillfället på och skapar och spelar ett eget bordsrollspel som utspelar sig i Tolkiens påhittade värld.

Man kan kanske tro, att det inte finns något mera i Tolkien-fandomen utöver att läsa de vanliga böckerna av Tolkien och se Lord of the Rings-filmerna och The Hobbit-filmerna då dessa kommer ut. Men det finns mycket mera än det här om man är intresserad - och också fastän man inte är så intresserad, man bara inte känner till det. Under de senaste åren (och fortfarande) har det kommit flera Tolkien-relaterade böcker som är riktiga godbitar - också tidigare opublicerat material skriven av honom själv, och det händer så mycket i Tolkien-fandomen och -forskningen (jo, det finns akademiker som seriöst bedriver forskning av Tolkiens verk), att jag skulle ganska ofta kunna skapa nya inlägg i denna klubb om sådana här nyheter. Oftast har jag dock varit tveksam till om folk är intresserade av att ta del av nyheterna. Men om jag får veta att folk nog är tillräckligt intresserade, kan jag nog bli aktivare i den här klubben.

Därför skulle jag gärna vilja få höra vad folk anser om mina idéer och tankar om Tolkien-fandom på svenska i Finland, och också hur ni ser på Tolkien-fandom i övrigt. Tycker ni att det är bra som det är, att de redan etablerade medlen fyller behoven, eller finns det rum för något mera.

Jag blev sedan och fundera lite över hur många intresserade det egentligen behövs för att det skulle vara någon mening med att bedriva organiserad Tolkien-verksamhet på svenska? Jag själv känner åtminstone två personer som jag är ganska säker på att skulle delta i verksamheten i någon mån. Sedan är det åtminstone en person på X3M:s forum som är intresserad. Dessutom finns det säkert en eller annan medlem här på Enhörningens forum, eller läsare av Enhörningen, som skulle vara intresserad. Det kan också finnas några studenter vid Åbo Akademi eller medlemmar av Föreningen för Underliga Intressen vid ÅA som var närvarande vid diskussionen som jag ordnade förra våren med en professor som träffat Tolkien som kan vara intresserade. Kanske det också tom. skulle kunna finnas enstaka medlemmar av Finlands Tolkiensällskap som kan tänka sig att delta i Tolkien-aktiviteter på svenska.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #9 skrivet: 8.04.2009 kl. 21.06 »
Det låter som om du redan har en ganska lovande mängd potentiella medlemmar. Det är ju omöjligt att säga på förhand hur en förening/klubb utvecklas och om den överhuvudtaget överlever födelseprocessen så att säga, men det är ju bara att försöka. Det enda du kan förlora är en mindre (eller större) mängd tid och energi. :)

Jag tror att det skulle vara bäst att skapa föreningen som en underavdelning till Finlands Tolkienförening. Även om föreningen i sig är mycket liberal då det gäller fantasy och inte alltså enbart sysslar med Tolkien hindrar det ju inte en underavdelning (eller "smial" som de också kallas) att helt koncentrera sig på Tolkienrelaterade saker.

Finlandssvensk fandom är ju dock en ganska liten grupp, så jag tycker man skall vara försiktig med att inte avgränsa hela fandomgruppen för mycket; vi skall helt enkelt inte splittra oss i för små läger, speciellt inte i läger som inte vill ha något med varandra att skaffa. Därför erbjuder jag Enhörningens forum som en möjlig kontaktyta för den finlandssvenska Tolkiensmialen/klubben/föreningen/gruppen vad det nu sedna blir. Jag kunde lägga upp en egen Tolkien-avdelning här (det skulle alltså inte behöva vara en undergrupp som "Näthörningen" eller "Litteratur", utan kunde vara lite av en egen helhet som du skulel få administrationsrättigheter för (jag gjorde en dylik för FUI, men FUIs ordförande har ännu inte hunnit kolla upp den, så därför är avdelningen inte synlig).

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Finlandssvensk underförening till Suomen Tolkienseura?
« Svar #10 skrivet: 8.04.2009 kl. 21.24 »
Håller helt med Ben i denna fråga. Vi finlandssvenskar är ju ändå rätt så få så att splittra alla i olika föreningar vore nog inte så klokt.

Jag är nog berädd att gå med i en Tolkien eller Sagan om ringen förening. Ett potentiellt sätt att försöka samla allihopa är ju på Finncon i Helsingfors i sommar att ordna nån sorts meeting någonstans. Säkert går det att hitta något lugnt hörn där vi kunde fundera vidare på grejen

Bara ett förslag. :)
Reality of life is for people who cant handle Science fiction