Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Firefly  (läst 11234 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Firefly
« skrivet: 13.03.2004 kl. 11.23 »
Har någon av er följt med den nya sf-serien Firefly som MTV3 sänder på onsdagskvällarna?

Det är naturligtvis litet tidigt att säga något om serien då man bara sett två episoder, men den verkar vara en fungerande blandning science fiction och vilda västern-stil.

Jag måste medge att serien i mina ögon får ett alldeles extra skimmer av att det är skapat av Joss Whedon, mannen bakom Buffy the Vampire Slayer. Å en asidan är man färdig att förlåta en hel del löjligheter för man väntar sig att det skall bli så mycket bättre i längden. Å andra sidan höjer man ribban direkt mycket högre och kommer att bli verkligen besviken ifall förväntningarna inte uppfylls.

Det amerikanska distributionsbolaget Fox sköt ju ner serien efter endast ett tiotal episoder, så det kan ju hända att den aldrig riktigt hinner lyfta innan det hela sedan tar slut, men vi får väl se. De senaste ryktena berättar ju att Whedon skulle hålla på med en långfilm som baserar sig på tv-serien. Vi får väl se hur det går.

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
Firefly
« Svar #1 skrivet: 13.03.2004 kl. 18.50 »
jag läste också (http://www.tvtome.com/Firefly/eplist.html) att pilotavsnittet var det avsnitt som visades sist.

Men jag hade inga större förväntningar när jag såg serien och visst har den sin stil, det bästa hittills är troligtvis i slutet av första avsnittet då den där den målade säger något om att han ska "Hunt you down". Det var spontant och vackert. Mer sån't i serien.

Dock tror jag inte att serien kommer att hinna bli väldigt bra eftersom de första tio delarna troligtvis mest bara ger information om de olika personligheterna så huvudkonflikten kommer knappast hinna ta fart. (Speciellt om det avsnitt som skulle vara pilot visas sist så tyder ju det på att ingen nämnvärd utveckling hänt.)
"Be strong in your Ignorance"

Ben

• Administrator
  • *
Firefly
« Svar #2 skrivet: 24.04.2004 kl. 00.00 »
Jaha, nu har man då sett åtta episoder av Firefly och så här länge fick man vänta på den första fullträffen. Jo, jag gillade den senaste episoden, Ariel, starkt. Perfekt var den knappast (inget är väl någonsin perfekt), men äntligen en episod som inte innehöll en enda scen som kändes pinsamt dålig.

Jag medger att jag så gott som gett upp hoppet med Firefly och en intressant episod räddar ju inte hela serien, men det hela verkar ju mycket mer lovande igen. Sex episoder kvar, vi får väl se hurdan smak helheten lämnar efter sig.

Ben

• Administrator
  • *
Firefly
« Svar #3 skrivet: 21.05.2004 kl. 23.04 »
Så visades då Fireflys pilotavsnitt äntligen på finsk tv. Jag undrar nog vem det egentligen är som har beslutat att pilotavsnittet visas bland de sista avsnitten? Har det amerikanska distributionsbolaget gett order om att avsnitten absolut inte får visas i rätt ordning, eller har ingen på den finska tv-kanalen (MTV3) brytt sig om.

Pilotavsnittet Serenity var ju tudelat och jag råkade banda första delen och såg den först precis innan delv två. Vilket utmärkt pilotavsnitt! Det är verkligen synd att den här inte visades först. Serenity gör allt det som ett pilotavsnitt skall göra: presenterar huvudkaraktärerna och världen och gör det ypperligt bra. Efter att ha sett pilotavsnittet föll vissa pusselbitar bättre på plats och jag är säker  på att jag skulle ha förlåtit serien för vissa missar i de tidiga episoderna ifall jag hade först sett pilotavsnittet.

Har du alltså inte sett Firefly och har möjlighet till att göra det, försäkra dig då om att se episoderna i rätt ordning. Lita inte på tv-kanalerna, den enda rätta ordningen är den som episoderna finns i på DVD:n (denna lista finns t.ex. på den utmärkta DVD-webben DVD Compare..

Ben

• Administrator
  • *
Firefly
« Svar #4 skrivet: 10.06.2004 kl. 14.51 »
Det var det då. Sista episoden av Firefly sändes i går på MTV3 här i Finland. The Message var en riktig höjdare på alla sätt.

Visst är det synd att produktionsbolaget (eller vilken instans det nu sedan var) beslöt att hugga ner serien innan den ens ordentligt kommit i gång.

Jag tycker serien blev bättre nästan för varje episod och är ganska säker på att ifall episoderna visats i korrekt ordning skulle det hela ha blivit en ännu bättre upplevelse.

Nu får vi bara  vänta och se vad det egentligen blir av Firefly-långfilmen. Filmen kommer att heta Serenity och filmandet påbörjades för ungefär en vecka sedan. Mer information finns bl.a. på http://www.serenitymovie.net/

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
Firefly
« Svar #5 skrivet: 10.06.2004 kl. 17.29 »
Efter att ha sett alla delar utom första halvan av pilotavsnittet (Förbannelse, men det kan väl inte hjälpas) så måste det ju sägas att jag gärna hade sett mer. Även om det kanske mest beror på bristen på SF-serier för en stackare som bara har tillgång till YLEs två kanaler och MTV3 8^)

Men på det stora hela var det en serie som, som sagt, blev bättre för var del som gick. Även om det nog kändes som de flesta av episoderna var "presenterande" episoder. Å andra sidan så känns det väl så bara för att jag hela tiden visste att serien skulle ta slut innan den började och orkade inte försöka så mycket på de stora pusselbitarna. (Som jag gärna sett mer av)

Nåh, jag får se på "Fyra sånger från Finland" nu istället :)
"Be strong in your Ignorance"

Ben

• Administrator
  • *
SV: Firefly
« Svar #6 skrivet: 27.04.2005 kl. 15.35 »
Då är den då ute, trailern för Serenity. Klicketi-klick till http://trailers.apple.com/trailers/universal/serenity/

:woohoo:

Ben

• Administrator
  • *
SV: Firefly/Serenity
« Svar #7 skrivet: 29.08.2005 kl. 15.09 »

Pia

• Antal inlägg: 4
  • enhornin
« Svar #8 skrivet: 30.11.2005 kl. 22.02 »
Jag tycker också att serien var mycket bättre än vad jag hade hoppats på när jag hörde talas om den, och efter att ha sett ett avsnitt från förra årets Hugo-nominering... som jag inte alls gillade...

Men den udda tonen i både manus och språk (alltså hur karaktärerna pratar) gör att man vinns över lätt. Själv känner jag alltid en extra samhörighet med en serie som lyckas producera manus som man inte kan förutse allting så fort man sett de första 3 minuterna av ansnittet  ;D

Nu har jag också sett långfilmen och let me tell Ya, den var BRA! I alla fall om man har sett Firefly och gillar den någorlunda. Jag tror att alla kan se filmen om man inte direkt hatar sci-fi, eftersom det är en riktigt bra film - förutom att den är sci-fi  ;) Men den stora behållningen har man om man är ett fan, det kan man inte förneka.

/Pia

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #9 skrivet: 21.02.2006 kl. 10.48 »
Har nu fått konfirmation om att Serenity släpps på DVD här i Finland i april.  :woohoo: Vi får väl hoppas att tidtabellen håller...

fantastix

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21.03.2006 kl. 13.53 »
http://www.dvdplaza.fi/leffakanta/nayta.php?sid=4043

Där hittas rätt så bra information om DVD:n
Filmifriikki säljer den engelska versionen för 29.90
Den finska versionen är i Filmifriikki 19,90. Verkar annars vara exakt samma som den engelska. I alla fall med extramaterialet.  :)