Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Kustannusyhtiö M. Arvin jubileumskatalog  (läst 4573 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Kustannusyhtiö M. Arvin jubileumskatalog
« skrivet: 9.12.2007 kl. 11.30 »

På hösten 2007 firade Kustannusosakeyhtiö M. Arvin sitt 100 års jubileum med att ge ut en jubileumskatalog. I denna katalog presenterar den nuvande verkställande direktören Suvi Arvi-Lind företaget och dess historik som varit fylld av fantastik och science fiction utgivning. Det är detta som gjorde mig intresserad av företaget och jag konstaterade att här har det getts ut otaliga okända klassiker som; Untamo Raastevaaras bok Suuri harpaus eteenpäin (1935) och Ahrvid von Gyllenbögels skräckroman Suosta nousee veren-imijä (1923). Raastevaaras bok verkar vara en av de första utopiromanerna i Finland. Även Gyllenbögels roman om finsk mytologi och 1920-talets Finland verkar väldigt intressant.

När man läser historiken ser man att Kustannusosakeyhtiö M Arvin är en del av Finlands historia. Grundad 1907 i Kexholm (fi. Käkisalmi) och därefter sakta men säkert blivit ett av de ledande företagen som ger ut fantastik i Finland. Under tiden mellan Gustavus Popes roman Matka Neljännelle Planeetalle (1907) org. A Journey to Mars (1894) till Anakin Tossavainens ungdomsfantasiroman Paragon har företaget haft sina upp och nersvängar men stadigt drivits framåt men en klar vision. Förrän jag går in på några intressanta böcker från katalogen kan jag nämna att Finlandia-nominering kom år 1997 för romanen Merihevosen vuosi av Hemmo Kosto.

Men böcker som finns i katalogen och som garanterat lönar sig att ta sig en titt på är böcker som Justus och Vangelina Rosenbaums serie Sauernautit. Detta Öst-Tyska författarpar har skrivit en verkligt intressant serie om en invasion från rymden när de elaka varelserna från planeten Kapitaalismus anfaller jorden. I den sista delen av serien (Es is nicht leicht ein gott zuxein) (1982) blir Saurnauterna anfallna av Reaganiterna. Ett författarpar som det verkligen lönar sig att ta sig en titt på.

För alla intresserade av ungdomsfantasy är den Finländska författaren Uma Tempakka ett måste. Hennes rörande ungdomsfantasy Welholainen är en rörande berättelse om att växa upp och vara annorlunda. Den unga, föräldralösa och mobbade pojken Viljami Welholainen har ingen aning om hans mystiska krafter när han möter en trollkarl som berättar åt honom att det står skrivet i stjärnorna om hans öde. På sin resa möter han en trög jätte vid namn kraftfulla Rita och tjuven Rauno som har ett ansikte som en råtta. En fascinerande berättelse för förpubertetsungdomar. I serien har det utkommit böckerna Welholainen och Trollsvärdet, Welholainen möter Kattmynta, Welholainen och Kaljams hemlighet och senast Welholainen och Alla Tings Början.

En bok som också bör nämnas är Ismo Kärsäs bok Tukiaisia Epsilon Eridanista som är en roman som blandar Space Opera med förvandlingen av vårt lantbruk. En roman som är aktuell nu när lantbruksstöden skärs ner och den Finska Jordbrukaren går mot ett helt nytt öde. Romen berättar om Siff Mäkelä som brukar sin jord även år 2010 i ett Finland där jordbruk har blivit förbjudete. När han en natt plogar sin jord i smyg får han besök från rymden. Xnoog ger honom ett erbjudande för skörden än han skulle få från hippina som bor på Rödberget. Men Xnoog berättar inte allt och plötsligt är Mäkelä mitt i ett interstellärt krig. En bok som skall dyka upp på mitt nattduksbord så fort jag får tag i den.

Sist bör väl också tagas upp T. A. Tappi-Rytköläs bok om domedagsprofetiorna. Saatana Perkele! Parhaimmat tuomiopäivänsaarnat. I denna bok har han samlat sina bästa domedagspredikor under en pärm. Här finns bl.a. den legendariska predikan från Mänttä torget den 3.5. 2007 som är så svavelbaserad att jag inte vågar sitera mera än det mest lugnaste delen. "Satan! Jesus trollar fram en spyende Iller till era ........ (för fult för att sägas). ............. (också för fult för att nämnas) Det är helt rätt åt er ni era osedliga snuskhumrar. Det är rätt åt er som gick och kaverade med våran kommuns vägmästare. Jesus knivhugger er i brunnen och kakkar på er! Inget kommer att hjälpa er, hämden är här. En iller i era ........ (för fult för att sägas)". Denna predika har blivit så legendarisk att flere andra domedagspredikanter hänvisar till den när de predikar.

Till sist måste jag säga att denna katalog är väl värd ett besök. Se den nya finska litteraturen när den är som bäst. Katalogen kan beställas från webadressen M. Arvin kustannusosakeyhtiö. Priset är runt ett par-tre euro eller dylikt.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction