Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Åsikter om Nebulalångnovellerna 2004  (läst 5273 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Åsikter om Nebulalångnovellerna 2004
« skrivet: 18.03.2004 kl. 17.19 »
I diskussionstråden om årets Nebulanoveller kom det fram att årets skörd inte var speciellt upphetsande. När jag nu tagit i tu med de kandiderade långnovellerna verkar det genast mycket bättre!

Jag började i går läsa Cory Doctorows 0wnz0red och min mening var faktiskt bara att läsa några sidor innan jag lade mig, men jag kunde helt enkelt inte lägga ner texten då jag väl börjat med den.

Temat i Doctorows långnovell är vår förmåga eller egentligen oförmåga att kontrollera vårt autonoma nervsystem (det engelska ordet bioengineering ploppar up i huvudet på mig, men jag vet inte om det egentligen är rätt term). Hur skulle livet kunna te sig ifall vi kunde själv direkt kontrollera alla våra nervsystem, allt från utsönding av hormoner till hjärtmuskeln.

0wnz0red är egentligen något av en datanörds våta dröm. Jag kan tänka mig att alla de hackare som älskar att fila på sina datorsystem och skriva egna program helt enkelt slukar Doctorows berättelse där två kodare skriver subrutiner som gör en vanlig människa till något av en stålman.

Och Doctorow skriver bra, mycket bra! Hans dialog känns otroligt äkta och flytande och hela berättelsen helt enkelt suger en in i sin värld. De som är allergiska för "datorsnack" kanske hickar till då författaren bollar med termer och hackarslang, men jag hoppas att detta inte skrämmer för många läsare. Faktum är nog dessutom att för varje datorallergiker som språket skrämmer bort kommer tio nördar i stället. Jag är ingen expert på hackarslang och inte tillräckligt nörd för att kunna uppskatta hur stor del av termerna och språket som är exakt rätt, men det hela låter mycket trovärdigt.

Nörd eller ej tecknar Doctorow på ett mycket trovärdigt sätt en teknisk innovation som i en mycket nära framtid skulle på en gång grundligt förändra vårt samhälle, ja hela mänskligheten. Doctrorow berättar sin historia från det personliga planet och går inte värst långt in i spekulationerna över de större samhälleliga förändringarna, vilket passar den här texten perfekt.

Nu när jag skriver detta funderar jag ifall novellens premiss skulle hålla för en noggrannare inspektion, men det spelar egentligen ingen roll. Det första intrycket var mycket positivt och om texten håller en i sitt grepp på samma sätt som 0wnz0red gjorde och till på köpet lyckas väcka tankar och visst... ge just den känsla av förundran, sense of wonder, som så ofta ses som någonslags kännetecken för sf, ja gör en text allt detta då har den nog redan förtjänat sin rätt till existens och sin rätt till att läsas.

0wnz0redär publicerad i webbtidskriften Salon.com. Klicka dig fram till http://salon.com/tech/feature/2002/08/28/0wnz0red/ för att läsa novellen. Gillar du vad du hittar kan du fortsätta till Doctorows egen webb på http://www.craphound.com/ där man bl.a. kan läsa hans två första romaner i sin helhet, Doctrorow tycks ha som vana att lägga ut det mesta han skrivit på webben även om texterna publicerats i bokform.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #1 skrivet: 20.03.2004 kl. 16.16 »
Jeffrey Ford: The Empire of Ice Cream

Vilken fin novell! Fords text förstärker misstanken om att årets Nebulister skiner klarare genom de längre texterna.

The Empire of Ice Cream är en välskriven och vacker novell som behandlar sjukdomen synestesi. Personer med synestesi uppfattar sinnesintrytck på ett helt annat sätt än "normala" människor. Ett ljud kan uppfattas som en färg, en doft som en beröring och så vidare.

Huvudpersonen i Fords novell
Jeffrey Fords novell är inget för dem som endast är ute efter rymdrakets-science fiction lika litet som den är skriven för dem som anser att fantasy alltid måste innehålla alver och magiska ringar. Nej, The Empire of Ice Cream är sf, speculative fiction, fantastik, och för alla som är ute efter välskrivna och intressanta litterära spekulationer är Fords novell ett bevis på de gränslösa möjligheter som sf som genre erbjuder.

The Empire of Ice Cream kan läsas på http://www.scifi.com/scifiction/originals/originals_archive/ford4/

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 20.03.2004 kl. 16.54 »
Adam-Troy Castro: Of a Sweet Slow Dance in the Wake of Temporary Dogs

Adam-Troy Castros Nebulalångnovell Of a Sweet Slow Dance in the Wake of Temporary Dogs blev aningen problematisk för mig. Novellen är välskriven och innehåller bland annat en totalt äcklig frånstötande våldsskildring (det enda rätta sättet att skildra våld), men jag har svårigheter med hur jag tolkar novellen.

Jag ser Of a Sweet Slow Dance in the Wake of Temporary Dogs som en text som tar ställning till dagspolitiken. Speciellt då den amerikanska krigspolitiken. Jag kanske låter mina egna åsikter leda mina tolkningar i en helt annan riktning än författaren egentligen menat, men jag läste Adam-Troy Castros novell som något som försvarar krigsföring och speciellt då USA:s pågående "krig" mot terrorismen. Den här tolkningen gör hela novellen ytterst motbjudande för mig. Men som sagt är jag litet rädd för att jag läste in mina egna tankar i novellen, kanske jag borde läsa texten på nytt, försöka vara objektiv och se vad den egentligen vill säga, eller om den överhuvudtaget vill säga något. Problemet är bara att Of a Sweet Slow Dance in the Wake of Temporary Dogs inte är en text som man så lätt plockar upp på nytt.

Of a Sweet Slow Dance in the Wake of Temporary Dogs kan läsas på http://www.albeshiloh.com/imaginings/sweet.htm

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 21.03.2004 kl. 18.28 »
Ray Vukcevich: The Wages of Syntax

Äntligen något aningen lättsammare, ett mordmysterium. Eller ett slags mordmysterium. Vukcevichs novell är en gemytlig blandning thriller, språkforskning, humor, romantik och science fiction.

Vi har en person som planerar ett mord, vem är han, vem vill han döda, varför vill han göra det? Det som till en början verkar vara en ouppklarlig härva kokt spaghetti blir så småningom solklart. Till och med gummiankan hittar sin plats i berättelsen.

Vukcevichs text är ett nöje att läsa. Vill man vara riktigt cynisk kunde man väl säga att The Wages of Syntax inte har något med science fiction att göra, men å andra sidan är The Wages of Syntax inget annat än science fiction. Hela berättelsen kunde egentligen inte berättas utan sf-elementet. Hederlig vetenskapsbaserad science fiction; språkvetenskap och en stor gnutta fysik.

Läs The Wages of Syntaxhttp://www.scifi.com/scifiction/originals/originals_archive/vukcevich2/

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #4 skrivet: 23.03.2004 kl. 13.05 »
Richard Bowes: Mask of the Rex

Hur fint är det inte att vi alla inte har samma smak. Ta som exempel skönlitteratur, en text som för en läsare är totalt intetsägande kan för en annan läsare vara proppfull av viktiga insikter och djupa tankar. Det här ser man i vilken novellsamling som helst, även samlingen av årets Nebulafinalister.

Richard Bowes' långnovell Mask of the Rex var något som inte föll mig i smaken det minsta. Jag minns faktiskt inte när jag senast skulle ha läst något så otroligt långtråkigt och intetsägande.

Bowes' skildrar en värld som är som vår egen förutom att vissa gamla  gudar är verkliga, åtminstone för vissa människor. Känner man varmt om 1950-talets USA, antika gudamyter och en otroligt petnoga berättarstil kanske man får mycket ut av Mask of the Rex. För mig personligen var novellen endast en otroligt långtråkig pina.

Mask of the Rex kan läsas på http://www.sfsite.com/fsf/fiction/rb01.htm

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #5 skrivet: 23.03.2004 kl. 13.58 »
Bens summa summarum om Nebulalångnovellerna 2004

Jämför man årets Nebulanovellskörd med långnovellskörden vinner de längre texterna utan tvekan. Bättre texter, bättre idéer, bättre litteratur.  :shock:

För mig personligen kändes det också mycket lättare att rangordna långnovellerna än novellerna. Det enda svåra var egentligen att bestämma vilken av de två toppnovellerna som skulle få första plats. Fords text är kanske finkänsligare och, vågar jag säga det här, "intelligentare", men å andra sidan lyckas Doctorows novell fånga själva kärnstoffet av det som är det bästa med sf. Det blir sist och slutligen en kamp mellan hjärta och hjärna då det gäller dessa två noveller och den här gången får hjärnan vinna.

Bens ultimata lista över Nebulalångnovellerna 2004 är således:

1. Cory Doctorow: 0wnz0red
2. Jeffrey Ford: The Empire of Ice Cream
3. Ray Vukcevich: The Wages of Syntax
4. Adam-Troy Castro: Of a Sweet Slow Dance in the Wake of Temporary Dogs (som jag dessvärre inte ännu läst på nytt)
5. Richard Bowes: Mask of the Rex (urk!)