Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Hugo 2004  (läst 3778 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Hugo 2004
« skrivet: 3.05.2004 kl. 03.55 »
Fick äntligen klar notisen om årets Hugo-nomineringar. Pust, vilket jobb det var!  :shock:

Startade direkt den här diskussionstråden där jag tänkte vi kunde samla årets Hugo-diskussioner (filmpratet kunde dock styras till filmdelen av forumet). Tycker ni det blir rörigt med novellerna, romanerna och allt annat litterärt under samma rubrik går det ju alltid att skapa fler rubriker.

Ben

• Administrator
  • *
Hugo 2004
« Svar #1 skrivet: 17.05.2004 kl. 16.30 »
Neil Gaimans Hugo-novell finns även den på webben. Jag uppdaterade just Hugo-notisen med en länk till novellen i fråga. Tack till Tero Ykspetäjä för länken.

Ben

• Administrator
  • *
Hugo 2004
« Svar #2 skrivet: 21.05.2004 kl. 10.27 »
Läste just den sista av årets Hugo-nominerade noveller. Här kommer några strökommentarer.

Michael A. Burstein: Paying It Forward
E-post-korrespondens mellan en spirande sf-författare och hans idol. Skall kanske föreställa någonslags hyllning till författare som orkar hjälpa unga förmågor, men som novell tyckte jag det hela sist och slutligen blev ganska innehållslöst.

Joe Haldeman: Four Short Novels
Fyra korta berättelser om odödlighet. Visst är de lustiga, visst höjer de varningens pekfinger, men så värst speciella tycker jag nog inte de är.

Neil Gaiman: A Study in Emerald
Gaimans novell kommer från en samling med diverse Sherlock Holmes-berättelser. Gaiman har valt att blanda ihop Lovecrafts Cthulhu-myter med Doyles detektivhistorier och krydda det hela med en dos Gaimansk klurighet.

David D. Levine: The Tale of the Golden Eagle
Levine berättar en mycket romantisk (på gränsen till sliskig) historia från en fjärran renässansaktig framtid. Levines berättarstil passar historien som hand i hanske.

Mike Resnick: Robots Don't Cry
Lyckosökare och uråldriga robotar. Visst gick den här att läsa, men inte gav den nu så värst mycket.

Jag tyckte inte årets Nebula-skörd var så speciell vad novellerna beträffar, men nog var Nebula-novellerna klart bättre än sina Hugo-motsvarigheter.

Personligen gillade jag mest Levines romantiska berättelse. Gaimans Holmes-pastisch var även den OK (novellen ger säkert mer till dem som känner sin Holmes och/eller Cthulhu), men resten tyckte jag var ganska intetsägande.

Är detta faktiskt det bästa som publicerades på novellfronten (i USA) senaste år, eller har worldcon-publiken (läs: de amerikanska sf-fansen) en totalt annorlunda smak än jag.  :wink:

ps

• Antal inlägg: 74
Hugo 2004
« Svar #3 skrivet: 21.05.2004 kl. 15.39 »
Utan att ha läst en enda av novellerna ännu (kanske veckändan?) så tippar jag nästan på att herr Gaiman vinner. Han brukar göra det. Och själv som manisk sherlockian så måste jag erkänna att jag är ganska sugen på att få läsa just den här novellen (i någon annan samling kombinerade han fö cthulhu med ngt annat och det var inte alls så dumt) - särskilt så för att jag noterade att han hade skrivit en holmes-novell som utkom i en synnerligen obskyr samling och att den får man nog aldrig tag i . . . men så gick det så här fenomenalt. Hurra.