Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Lästa svenska fantastiktidskrifter - Mitrania 4/2007  (läst 4599 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Lästa svenska fantastiktidskrifter - Mitrania 4/2007
« skrivet: 27.01.2008 kl. 20.22 »
Mitrania nr 4/2007
Kvartalsmagasin om fantasy och science fiction Mitrania nr 4 - 2007 föll ner i min postlådan för några dagar sedan. Mitrania är en svensk fantastiktidskrift som ges ut av Robert Andersson och utkommit i 5-6 år med 4 nummer per år. På samma vis som Enhörningen är detta också ett fanzine. Tryckt med digitalteknik. Storlek A5, pärm i färg och inlaga i svartvitt gör att tidningen ser inbjudande ut. 72 sidor intressanta artiklar och noveller är nog inte fyskam det heller.

Nummer 4 är ett av de  fortsätter i samma takt som tidigare med en del artiklar och några noveller. Tidningen inleds med en ledare av Robert Andersson som efter att jag läste den gav upphov till en eldig debatt på tåget ett par dagar efteråt när jag nämnde den. Artikeln handlar om att analysera ihjäl en film. Har själv den åsikten att filmer skall inte analyseras alltför djupt och släpar man in Freud i det hela är alla filmer porrfilmer.  En grej som vore kul att sitta och disskutera med olika personer någon gång.

Lilian Wiberg har besökt Bokfesten på Örebro slott.  Bok- och biblioteksmässan pågick mellan den 23-25 november 2007 är en liten och intressant mässa som vore kul att besöka någon gång. Här presenteras också Johan Theorin, som också skrivit en hel del noveller till bl.a. Mithrania, och hans deckare Skumtimmen.

K. G. Johansson intervjuas av Robert och Lilian och här är igen en författare som gått mig helt förbi. Visst har några gånger hållt i hans böcker och tänkt köpa dem men alltid har jag ändrat mig och tagit något annat istället. Men denna artikel väckte min nyfikenhet och nu blir man nästan tvungen att köpa hans trilogi Glastornet. Böckerna är Glastornen, Det sista kriget och Kråkmästarna.

Maria Nygårds novell Under hennes vingar är en novell som det tog ett tag innan jag fick något grepp om. En "deckare" om en privatdetektiv som får i uppdrag att söka upp en Gargoyl. Han beger sig till Gamla Stan vilket är ett tillhåll för alla slags varelser. Detta fick mig att tänka på Stockholms gamla stad isolerad och skapt till ett "fängelse" för dessa varelser. En välskriven novell som nog lönar sig att läsa. Det som störde mig mest var att jag hela tiden hade en bild av Bladerunner blandat med Västerlånggatan och gränderna i Gamla stan framför mig.

Elin Holmerin tar sig en titt på Krigarkvinnor. En i mitt tycke trevlig artikel om krigarkvinnor i myt och verklighet. Jag gillade artikeln som har en hel del att komma med om dessa kvinnor som dragit iväg ut på slagfält etc. Kunde nog läsa mera om dem och det jag själv skulle vilja läsa är en lång artikel om Amazonkvinnor i film. Dessa som jag har en förtjusning och dragning till.

En dåres försvarstal är en novell av Camilla Linde som jag verkligen gillade. En härlig konspirationsteori som övergår till en sorts 28 days later och I am Legend. Denna novell gillade jag väldigt mycket. Läs den och övergå till kaffe istället. Såna här noveller gillar jag personligen. En trevlig idé som är hyfsat framförd.

A. R. Yngves novell Insider är en novell om AI. En berättelse om varandes rätta jag kunde man väl påstå och hur det kan gå om Artificiell Intelligens utvecklas och robotarna kan börja tänka själv. A. R. Ynge är en författare som skriver bra och som kan konsten att få en att fastna vid det han skriver. I synnerhet denna novell som fick mig att tänka på Asimov och hans robotnoveller.

Psionik är en artikel av Kristine Persson och handlar om just det Psionik och magi i noveller och rollspel. En artikel som endast skummar på ytan. Här behandlas bl.a. kontakten med andar etc. kort och konsist. En artikl man nog läste och som säkert väcker intresse och kan vara en bra inkörsport för personer som vill veta mera om dessa saker. Själv har jag nog inte sen ungdomens år varit så vidare värst förtjust i dessa saker.

Robert Anderssons novell Khosolovs fönster berättar om en TV-ruta med väldiga makter. En novell som är rätt så vanlig och som är lätt att gissa sig till slutet. Men ändå en som man gärna läser. Texten löper hyfsat och slutklämmen är kul. Läs den själva och se. Resten av tidningen är recensioner. Bl.a. recenseras Enhörningen nr 12 av Maria Nygård. Också Nova SF nr 10-11 som handlar om James Tpitree Jr gås igenom plus några böcker. Slutligen har vi filmerna Beowulf, Guldkompassen och Transformers som får sina betyg.

Slutligen är helheten av tidningen igen mycket bra och helt klart läsvärd. Tidningen kan beställas från Mitranias hemsidor. www.mitrania.se. Lösnummerpriset är 35 kronor och en årsprenumeration är 125 kronor. Redaktör och ansvarig utgivare är Robert Andersson. Tidningens layout och redigering står Lilian Wiberg för.
« Senast ändrad: 28.01.2008 kl. 23.52 av Ben »
Reality of life is for people who cant handle Science fiction