Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Sinisalo publiceras i USA  (läst 5862 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Sinisalo publiceras i USA
« skrivet: 17.02.2008 kl. 12.07 »
Johanna Sinisalos novell Baby Doll har valts med i novellantologin Year's Best SF 13; antologin redigeras av Kathryn Cramer och David G. Hartwell.

Novellen publicerades ursprungligen i kriminalnovellantologin Intohimosta rikokseen [på svenska skulle titeln bli "Av passion till brott"] (Gummerus, 2002) och den kom på andra plats i Artorox-tävlan 2003. Några år senare publicerades novellen  i fransk översättning i novellsamlingen Utopiæ 2005 (Éditions l’atalante, 2005). På engelska publicerades novellen första gången i den amerikanska fantastikförfattarföreningens antologi med europeiska fantastiknoveller, SFWA European Hall of Fame – Sixteen Contemporary Science Fiction Masterpieces from the Continent (Tor, 2007).

Källor: Kathryn Cramers blog via Babeknabel
samt Partial Recall
och Wokkas nedanstående diskussionsinlägg.

« Senast ändrad: 20.02.2008 kl. 21.31 av Ben »

wokka

• Antal inlägg: 1
SV: Sinisalo publiceras i USA
« Svar #1 skrivet: 20.02.2008 kl. 00.30 »

Den är redan publicerad, i The SFWA European Hall of Fame (recenserad till exempel här: http://www.strangehorizons.com/reviews/2008/02/the_sfwa_europe.shtml). Det är väl därifrån de hittat den till årsbästaantologin.

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Sinisalo publiceras i USA
« Svar #2 skrivet: 20.02.2008 kl. 21.16 »
Du har så rätt! Jag hade faktiskt noterat boken tidigare (och menat skriva om den för Enhörningen), men sedan blev det aldrig av och nu hade jag redan glömt att Sinisalos novell fanns med (glömt, fast jag t.o.m. har boken på min Amazon-minneslista ;) ).

Jag skall ta och ändra litet i den ursprungliga notisen.