Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Nils Mustelin - RIP  (läst 4978 gånger)

ps

• Antal inlägg: 74
Nils Mustelin - RIP
« skrivet: 30.04.2004 kl. 14.49 »
Nils Mustelin är borta.

Hur skall vi ihågkomma honom?

Som en stor humanist, som en klartänkt rationalist, som en på sitt eget, sitt underbart torrt syrliga sätt gemytlig skeptiker.

Vi som är lite äldre minns ännu Professorsrundan, kanske den första gången man såg honom på TV. Kluriga frågor, intelligenta, väl igenomtänkta, vackert formulerade svar. I den samnordiska musikfrågesporten Kontrapunkt var han i åratal lagets själ. Och för mig är Rundradions Musikväktarna för all evighet lika med Nils Mustelin.

Inte var han precis lat som pensionär heller. FST:s intressantaste program på åratal hette Verket - en intelligent och lärd och analytisk diskussion kring olika klassiska verk som exakt placerade verket i både musikvetenskapligt och socialhistoriskt och till och med allmänt historiskt sammanhang, med ifrågavarande stycket uppfört genast efter diskussionen. Nils Mustelins program, naturligtvis.

Skulle vi ha Skepsis utan honom? Eller, för den delen, spåralogi?

Mustelins magnum opus Liv bland miljarder stjärnor är utan tvekan det bästa som i den vägen någonsin skrivits på svenska (eller på finska för den delen). En verklig klassiker. Jag är knappast den enda vars hela intellektuella utveckling influerats av - ja det är knappast en överdrift om jag säger formats av - boken.

RIP - Nils Mustelin. Vi glömmer dig inte.