Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Portti 4/2007  (läst 3565 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Portti 4/2007
« skrivet: 23.02.2008 kl. 20.52 »
Senaste lästa finska fantastiktidsskrift är Portti 4/2007
Senaste numret av Portti har igen varit ute en tid och tyvärr glömde jag första tidningen på Tåget när jag kom hem från jobbet så jag tvingades vandra iväg till Akademiska Bokhandeln och köpa ett nytt exemplar. Några dagar senare såg jag att tidningen också finns till salu i R-kiosken i Böle Station. Men nu är den då läst.

Såsom förra numret inledes detta nummer också med Boris Hurtta. Denna gång inte en skräcknovell utan med hans serie Kaapparin Lokikirjasta. Denna gång presenterar i en artikel med titeln Liian lahjakas kirjailija? Lauri och Arvi Pohjanpää och deras produktion. Susi Vaasjokis novell Taruntekijä är vinnare av Porttis novelltävling 2007. Detta är en mycket bra novell som jag gillade väldigt mycket. En fantasiberättelse om tro, köld och motstånd. Novellen berättar om Tarinantekijä Anaven som tecknar ner Routas berättelse om vad som hände upp i Norr. Routa Naakanpoika har gjort motstånd i Aarnovalo skogen och slaktat en massa människor. Nu berättar han sin version av händelserna. Detta är en novell som redan efter ett par tre rader hade mig fast och jag läste den i ett sträck. Väldigt vackert språk, händelserna är trovärdiga och sist men inte minst väldigt spännande och visuell. En av 2008 års bästa läs hittills. Redan för denna novell är Portti nr 3/2007 värd att skaffa

Mars matkaan! är en tecknad serie av Hannu Lipponen. Detta är en fortsättning från Portti nr 9/1996. En ensidig berättelse som inte ger en något. Måste väl ha läst föregående avsnitt också. I Sarjakuvat spalten recenserar Erkka Leppänen en hel del serier. Här finns Rabbin katti 2, Ikuiset och Ihmeneloset osv. En hel del intressanta serier faktiskt. Heijastuksia av Mirka Ulanto är en novell som helt gick mig förbi. En berättelse om kärlek på en ovanlig plats. Jag gillade den inte alls. Säkert bra skriven. Det positiva är att den är kort. :D

Leila Soikkonen har skrivit en artikel om kvinnor i C. L. Moores noveller. Artikeln Erilaisuus, yksinäisyys ja voima. Naishahmot ja toiseus C. L. Mooren novelleissa är en rätt så intressant artikel. Artikeln påminner i mitt tycke litet John Henri Holmbergs artikel om Alice b. Sheldon i Nova Science Fiction nr. 10/11.

Efter detta dyker det upp första delen i Ian McDonalds novell Dzinnin Vaimo. Novellen vann Hugo priset i långnovellserien 2007. Och jag tycker den är värd priset. Novellen handlar om samma värld som han beskriver i boken River of Gods. En dansare blir kär i en aaii. Berättelsen är en sorts svartsjukedrama, robot blir galen och en hel del annat. Jag gillar denna novell mycket. Novellen kan läsas på engelska på www.asimovs.com. Ian McDonalds besöker Finland i vår på Åcon i Mariehamn.

Harri Erkki har skrivit en artikel om Colin Wilson. Colin Wilson ja Sivullisen ongelma är en kort presentation av författaren som besökte Åbo Bokmässa i höstas. Har endast läst ett par böcker av honom. Bl.a. Rymdens Demoner (eng. The Space Vampires) som Toobe Hooper regisserade som en film med titeln Life Force. En film som är bättre än dess rykte tycker jag. Colin Wilson har skrivit en rätt så stor mängd böcker. Faktiskt. Denna artikel är kul och för den som inte är insatt i herr Wilson är detta en väldigt bra introduktion.

Video/DVD spalten av Markku Sadelehto är också diger och fylld med filmrecensioner. Blad Runner the Final Cut, Death Proof, Planet Terror, Hostel: Part II och en hel massa till. Följande 35 sidor är sedan bokrecensioner. Här finns böcker av Robert CrowleyRichard Morgan, Judy Allen och många fler. Resten av tidningen är sedan artiklar om Porttis novelltävling 2007. Presentation av novellerna, tävlingen och juryn.

Portti 3/2007 är ett väldigt bra och digert nummer som igen bevisar att noveller kan också skrivas i Finland. Porttis hemsida är www.sci.fi/~portti. Där kan man gå med i Tampereen Science Fiction Seura r.y. som ger ut tidningen. Att beställa tidningen för 2008 kostar 29 euro och då får man 4 nummer.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction