Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Nebula 2008  (läst 7255 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Nebula 2008
« skrivet: 23.02.2008 kl. 19.27 »
Någon som vill diskutera årets Nebulakandidater? Här är tråden för just den sortens prat.  :) Listan över årets kandidater med länkar till de texter som fins att läsa på webben hittar du i Enhörningens nyhetsnotis om ämnet.

Ben

• Administrator
  • *
SV: Nebula 2008
« Svar #1 skrivet: 16.03.2008 kl. 13.50 »
Jaha så har man läst igenom alla årets Nebulakandidater i kortromanskategorin.

Min egen personliga rangordning blev som följer:
1. Lucius Shepard: Stars Seen Through Stone
2. Nancy Kress: Fountain of Age
3. Gene Wolfe: Memorare
4. Judith Berman: Awakening
5. Bruce Sterling: Kiosk
6. Matt Hughes: The Helper and His Hero

Shepards kortroman är i helt egna sfärer jämfört med de andra tycker jag. Den är välskriven, har intressanta och trovärdiga personer och är dessutom kryddad med en välfungerande "sf-grej". Dessutom har episoder ur berättelsen eller den stämning den åberopade ploppat upp i mitt huvud nu och då ännu en månad efter att jag läste texten; inget dåligt tecken det inte.

Nancy Kress' och Gene Wolfes texter var helt OK och jag kan utan större svårigheter se hur någon annan kunde lyfta dem över Shepards text, men inte jag.

Judith Bermans Awakening är ganska renodlad fantasy av den sorten som har magiker, besvärjelser och uråldriga ruiner. Het OK, och allt annat än klischéaktigt, men av någon orsak tilltalade den inte mig desto mer.

Sterlings och Hughes texter sågade jag redan i tråden som behandlar vad man senast läst. Jag gillar helt enkelt inte sätt att skriva och Hughes' text var helt enkelt en pina att dra sig igenom.

Så för min del blev det en mycket klar etta, tre lika klara mellanting och två totala bottennapp. Alla ovannämnda kortromaner finn ännu att läsa/ladda ner från webben, så läs dem du med och berätta vad du tyckte. Länkar till texterna hittar du i Enhörningens Nebulanotis.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 4.04.2008 kl. 01.05 »
Och här kommer min rangordning för årets Nebulanoveller:

1. Jennifer Pelland: Captive Girl
2. Mary Turzillo: Pride
3. David D. Levine: Titanium Mike Saves the Day

Vera Nazarian: The Story of Love
Karen Joy Fowler: Always
Andy Duncan: Unique Chicken Goes In Reverse

Allra bäst tyckte jag om Vera Nazarians novell The Story of Love, men jag kan nog inte se den som fantastik; en vacker saga, dock utan fantastiska element. På samma sätt tolkade jag Karen Joy Fowlers och Andy Duncans noveller till att vara texter utan desto mer fantastiska element. Duncans text, som lämnade mig helt kall, verkade vara någon slags berättelse om religiös kallelse; Fowlers novell var å sin sida en text om blind tro och fanatism och galenskap, åtminstone som jag tolkade den.

Av de tre fantastiknovellerna, som alla den här gången är science fiction, drog nog Jennifer Pellands förvånandsvärt uttalat sexuella Captive Girl längsta strået. Mary Turzillos Pride gjorde kanske emotionellt ett större intryck och är troligen en novell som jag skulle ha gillat även för ett tjugotal år sedan, då dock av helt andra orsaker än nu. Pride föll dock i mitt tycke på grund av några lite ologiska drag hos huvudpersonen. Den tredje sf-novellen, David D. Levines Titanium Mike Saves the Day gav mig egentligen inget, en naiv samling korta berättelser som jag inte ens trodde skulle komma med på den slutliga Nebulalistan.

Summa summarum: En mindre imponerande sats noveller i år och ovanligt många noveller som inte fyllde fantastikkriterierna. Atorox-vinnaren kommer troligen att klå alla dessa.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 9.04.2008 kl. 00.01 »
Tyvärr var inte alla långnoveller tillgängliga på webben, men här följer min personliga rangordning över dem som fanns:

1. Ted Chiang: The Merchant and the Alchemist’s Gate
2. Terry Bramlett: Child, Maiden, Woman, Crone
3. Kij Johnson: The Evolution of Trickster Stories Among the Dogs Of North Park After the Change
4. Geoff Ryman: Pol Pot’s Beautiful Daughter (Fantasy)
5. Nancy Kress: Safeguard

Delia Sherman: The Fiddler of Bayou Teche
Robin Wayne Bailey: The Children’s Crusade

För långnovellernas del var det verkligen svårt att göra upp en rangordning bland texterna. Alla fem texter som fanns att läsa på webben var verkligen bra och här ligger femman mycket närmare ettan än i någon annan av årets kategorier som jag plöjde igenom. Ettan och tvåan, Chiang och Bramlett var de klart bästa i mina ögon och egentligen kunde jag nästan kasta om ordningen på dem. Båda är i grund och botten kärleksberättelser; Chiangs text är en otroligt välfungerande blandning science fiction och tusen och en natt medan Bramletts novell hämtar sin inspiration från indianmytologi. Två noveller som jag gillade enormt mycket!

Johanssons novell tilltalade mig som hundmänniska. Som det sägs i novellen är ju idén med att hundarna plötsligt lär sig att tala människospråk en omtyckt och ofta använd idé. I Johanssons novell för den stora förändringen dock med sig allt annat än lycka över att äntligen förstå vad jycken egentligen menar med sitt skall.

Rymans "Kambodjafantasy" var även den mycket, mycket bra. Berättelsen om Pol Pots dotter som blir besökt av spöken av alla de hundratusentals människor hennes far hade ihjäl är ett utmärkt bevis på hur fint det går att behandla även politiska, eller egentligen samhälleliga frågor med fantasy.

Slutligen har vi Nancy Kress' novell som egentligen är den renaste science fictionnovellen av dessa fem. Här får vi tampas med stora moraliska frågor.

Om jag jämför alla tre kategorier jag nu läst (noveller, långnoveller och kortromaner) är det alldeles klart för mig att långnovellerna var den bästa kategorin. Här hittade jag mest god läsning. Kortromanerna kommer som bra tvåa och skulle jag vara tvungen att välja mellan Lucius Shepards Stars Seen Through Stone och Ted Chiangs The Merchant and the Alchemist’s Gate eller Terry Bramletts Child, Maiden, Woman, Crone skulle det bli enormt svårt.

Läs dem eller ladda ner dem så länge de går att få tag på, risken finns att de plockas bort från webben efter utdelningen av Nebula-prisen i slutet av april.