Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Gary Gygax 27.7.1938–4.3.2008  (läst 4976 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Gary Gygax 27.7.1938–4.3.2008
« skrivet: 9.03.2008 kl. 23.10 »
Gary Gygax
27.7.1938–4.3.2008

Författaren, spel- och rollspelsskaparen, ”Rollspelens fader” Gary Gygax avled efter en längre tids sjukdom i sitt hem i Lake Geneva, Wisconsin, USA den 4 mars 2008.

Gary Gygax är troligen bäst känd som skaparen av rollspelet Dungeons & Dragons, men han har dessutom gjort otaliga andra spel och rollspel, grundat ett bolag som publicerade rollspel, påverkat starkt organiseringen av rollspel som hobby samt rollspelshobbyns spridning, skrivit romaner, artiklar och kolumner samt deltagit i skapandet av en animerad D&D-tv-serie.

Gary Gygax hade såväl direkt som indirekt ett mycket stort inflytande förutom på rollspel även på fantasy och science fiction som genre i datorspel, romaner, tv och även film. I praktiken har en hel generation vuxit upp i en värld där fantasy och science fiction har utvecklats från ett knappt känt marginalfenomen till de stora massornas underhållning.

Dungeons and Dragons som publicerades 1974 var det första kommersiella rollspelet och den inspirerade andra att skapa och publicera sina egna rollspel. Under loppet av några årtionden växte det som började som en hobby för få till en publiceringsindustri och redan i början av 1990-talet spelades rollspel så gott som överallt i världen. Samtidigt expanderade rollspelens motivkrets från medeltidsaktig fantasy till science fiction och skräck. Senare har såväl live-rollspel som samlarkortspel utvecklats ur rollspelandet till sina egna enormt populära hobbygrenar. Vid sidan om rollspelen har figurspelen fortsatt sin existens. Också Gygax började sitt spelhobby i tiderna med figurspel och rollspelet Dungeons and Dragons är utvecklat utgående från figurspel.

Det är värt att notera att Dungeons and Dragons, spelet som startade rollspelsboomen, finns kvar ännu idag och är ett av de mest spelade rollspelen.

År 1985 lämnade Gary Gygax bolaget som publicerade Dungeons and Dragons efter meningsskiljaktligheter om hur bolaget borde styras. Efter att ha lämnat sitt eget bolag konstruerade Gygax rollspel för flera andra bolag.

Gary Gygax fortsatte med spelskapandet även under sina sista år. Ett fint exempel på hans ställning och inflytande i underhållningsbranschen var då han uppträdde som sig själv i ett avsnitt av animationsserien Futurama tillsammans med Stephen Hawking och Al Gore.

Trots sin svåra sjukdom var Gary Gygax aktivt med i rollspelsfandom och deltog i diskussioner via såväl tidskrifter som internet. Han är ihågkommen som rollspelens fader som tillägnade sitt liv en verksamhet som har hämtat med sig otaliga trevliga och minnesvärda stunder för entusiaster överallt i världen. Rollspel är alltid en social händelse och en social hobby. Som initiativtagare för spridandet av rollspelsintresset har Gary Gygax säkerligen förenat otaliga människor runt hela världen, människor som i annat fall kanske aldrig skulle ha träffats och bildat vänskapsband.

Mika Laaksonen 5.3.3008
[Översatt från finska av Ben Roimola.]

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Gary Gygax 27.7.1938–4.3.2008
« Svar #1 skrivet: 10.03.2008 kl. 09.00 »
Min första kontakt med rollspel var inte genom  Dungeon and Dragons utan genom ett spel som Gary Gygax också var med om att skapa. Nämlingen Boot Hill. Ett westernrollspel jag såg hos en kompis någongång 1979-1980. Ett spel jag aldrig spelade men som verkade väldigt fantastiskt.

Bankrån, jakter och sist men inte minst härliga dueller på dammiga gator var det som gjorde stor inverkan på mig. När jag läste nyheten på nätet så var detta det jag mindes. Dungen & Dragons kom efter detta.

Min Gary Gygax har nog gett en en hel del fantastiska upplevelser också åt mig. Bl.a. många trevliga kvällar tillsammans med mina barn.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction