Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Fantstikfilmer 2008 på bio i Finland  (läst 12435 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Fantstikfilmer 2008 på bio i Finland
« skrivet: 2.01.2008 kl. 17.15 »
Det ser ut som om det kommer att dyka upp en hel del intressanta filmer under 2008. Men nu i Januari har endast en film premiär här i Finland. Men under vintern och vårens lopp dyker det nog upp en del andra också. Bl.a. Musikalen Sweeney Todd filmen regisserad av Tim Burton med Johnny Depp som den demoniska barberaren.

Aliens vs. Predator 2
Premiär: 04.01.2008
Regi: Colin Staurse & Greg Strause
I rollerna: Reiko Aylesworth, Shareeka Epps, Gina Holden, David Hornsby, Johnny Lewis
Manus: Dan O´Bannon & Shane Salem
(Aliens vs. Predator: Requim/USA, 2007) Ett rymdskepp störtar mitt i en liten stad i Colorado. I rymdskeppet finns Aliens som flyr och dödar alla Predators förutom en. Pred-Alien som fick sin början i första Alien vs. Predator från 2004 överlever och nu är staden i centrum när kriget mellan dessa två varelser ryker ihop. Har mänskligheten någon möjliget att överleva eller är mänskligheten dömd att förintas?
Efter den katastrofala Alien vs Predator kommer hän nu en film där action och splatter har satts tillbaka i filmen. Enligt trailern ser filmen ut som en splatterfilm från 1980-talet kryddat med dagens digtalteknik. Ser kul ut och jag kommer nog att se filmen.
IMDB
Officiella hemsidan
Trailerlänkar på Comingsoon.net
Finnkinos hemsida
Alien vs Predator på Wikipedia
Enhörningens recension av den första AvP.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Fantstikfilmer 2008 på bio i Finland
« Svar #1 skrivet: 3.01.2008 kl. 23.57 »
AvP 2 fins nu recenserad på Enhörningswebben.

Filmens reklamtext som Kenneth översatt i notisen ovan får en nog att undra om reklammakarna egentligen vetat vad de skriver om.  :P

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Cloverfield
« Svar #2 skrivet: 14.02.2008 kl. 14.36 »
Cloverfield
Premiär: 29.02.2008
Regi: Matt Reeves
Manus: Drew Goddard
I rollerna: Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Michael Stahl-David, Mike Vogel, Odette Yustman
(Cloverfield, USA/2008) I mer än ett halv års tid har en reklamkampanj pågått på Internet för en film som länge inte hade en officiell titel. Hemsidor med ledtrådar skapades, teasertrailers släpptes med filmmaterial som tycktes filmat med en simpel dv-kamera där man inte fick veta mer än att J.J. Abrams var producent. Filmen hade redan före premiären i USA fått nästan legendariska mått.
Men vad är detta då. Jo en film om en man som försöker överleva när ett gigantiskt monster attakerar New York. Med videokamera i bästa Blair Witch Project stil filmar de allt utan att ha någon aning om vad som händer. Jag ser fram emot filmen.
Officiella hemsidan
Trailer (QuickTime)
IMDB
Finnkino
Cloverfield på Wikipedia (engelsk)

[Kenneth hade också skrivit om Arn och Sweeney Todd, men då de inte är fantastik  flyttade jag delarna om dem till en annan avdelning. -Ben-]

« Senast ändrad: 14.02.2008 kl. 16.02 av Ben »

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #3 skrivet: 1.03.2008 kl. 20.15 »
Jumper
Finlandspremiär 7.3 2008
Regi: Doug Liman
Manus: Davis S, Goyer, Jim Uhls, Simon Kinberg baserad på Steven Goulds roman med samma namn
I rollerna: Hayden Christensen, Jamie Bell Rachel Bilson, Samuel L. Jackson, Diane Lane, Max Thieriot, AnnaSophia Robb
(Jumper, USA/2008) David Rice har en hemliget. Han kan flytta sig från en plats till en annan genom att teleportera sig. Från sin bostad i New York kan han förflytta sig på ett ögonblick till Tokio, Rom, Kairo och Australien. Tack vare sin hemlighet kan han leva ett drömliv men priset han tvingas betala är att han lever utan ett verkligt förhållande.
"Hoppare" finns det mera av, även såna som gör allt för att utrota dessa "Hoppare". David finner snart att han befinner sig mitt emellan denna kamp som pågått i århundraden. Allt är möjligt förutom normalt liv.
Denna film som är baserar sig på Steven Goulds roman med samma namn verkar mycket intressant. Har inte läst boken och inte hört mycket om filmen heller så här har vi en film som kan överraska en väldigt mycket
Filmens officiella hemsida: sonypictures.com (Här finns också länk till den svenska sidan)
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0413300
Trailer: www.apple.com/trailer
Finnkino: www.finnkino.fi
Wikipedia: Jumper_(film)
Enhörningens recension

Lade till En länk till Enhörningens recension. -Chefred.
« Senast ändrad: 8.03.2008 kl. 21.47 av Ben »

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #4 skrivet: 2.03.2008 kl. 18.22 »
10.000 B.C.
Finlandspremiär 14.3 2008
Regi: Roland Emmerich
Manus: Harald Kloser, Roland Emmerich
I rollerna: Steven Strait, Camilla Belle, Omar Sharif, Cliff Curtis
(10.000 B.C, USA/2008) Det fanns en tid då både djur och människa var otämjda och då den väldiga mammuten vandrade på jorden. En tid då de idéer och den tro som föddes för evigt skulle forma mänskligheten. En ung jägare tar sin stam på en farlig resa över ett kargt landskap där de tvingas att kämpa mot sabeltandade tigrar och andra förhistoriska rovdjur. På sin resa upptäcker han en förlorad civilisation och tvingas försöka rädda den kvinna han är förälskad i från en ondskefull krigsherre som anser sig äga henne.
Har inte stora förväntningar på denna film men Roland Emmerich har med sina filmer bevisat att han kan detta med underhållning. 1966 kom en film med titeln On million B.C. med Raquel Welsh i huvudrollen och jag förväxlade ett tag i början dessa titlar och trodde detta var en nyfilmatisering av denna film.
Filmens officiella hemsida: www.10000bcmovie.com
Wikipedia: 10000 B.C_(film)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #5 skrivet: 8.03.2008 kl. 21.45 »
Kenneth hade missat årets bästa filmpremiär Porco Rosso som dök upp på biodukarna här i Finland igår (7.3). Klicka här för Enhörningens recension.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #6 skrivet: 22.03.2008 kl. 20.19 »
Tyvärr missade jag just Porco Rosso för jag har sett den på DVD för länge sedan och håller fullständigt med om att detta är en av de bästa tecknade filmer jag sett. Helt enkelt fantastisk.
Men här kommer en del filmer som är på väg till våra biografer under våren. En del skräckfilmer som är på kommande ser intressanta ut. The Ruins, [REC] (YouTube trailer och verkar mycket spännande en film man gärna ser fram emot) och Funny Games[/b]. Komedier som är på gångs är Meet the Spartans[/b] (suck) och Superhero movie (dubbelsuck). Vill ni se på parodier på filmer rekomenderar jag filmen jag nämner litet senare; Be Kind, Rewind.

Men här är en presentation av de filmer som är på gångs.
The Spiderwick Chronicles
Finlandspremiär 21.3 2008
Regi: Mark Waters
I rollerna: Sarah Bolger, Freddie Highmore
[The Spiderwick Chronicles/2008, USA). Familjen Grace lämnar New York för att flytta in i den övergivna släktegendomen Spiderwick. Men de knappt hunnit installera sig innan en rad märkliga saker börja hända. Snart inser de att godset är en förtrollad värld, fylld av fantastiska varelser, men även av onda troll, luriga andar och elaka orcher.
Baserar sig på en fantasybokserie som blivit väldigt populär. Min dotter ser fram emot filmen väldigt mycket. Inte riktigt för vuxna men nog för barn och barnsinnade.
Filmens officiella hemsida:
Wikipedia: www.spiderwick.com (bokseriens hemsida).

Be Kind Rewind
Finlandspremiär 28.3 2008
Regi: Michel Gondry
I rollerna: Jack Black, Mos Def, Melonie Diaz, Danny Glover, Mia Farrow
[Be Kind Rewind/2008, USA). Jerry misslyckas med sitt försök att sabotera en kraftanläggning. När han sedan besöker sin bäste vän Mike i videobutiken avmagnetiseras varenda videoband i butiken. För att rädda Mikes jobb och videobutikens framtid kommer de på ett sätt att fortsätta leverera filmer till den lilla kundkretsen, däribland en gammal dammed en något förvirrad verklighetsuppfattning. Hur de gör detta med hyllorna fulla av tomma VHS-kassetter? Genom att återskapa och själva spela in alla filmer som beställs! Tack vare deras nyinspelningar av allt från"When We Were Kings"till"Robocop"till"Driving Miss Daisy"och"2001: ett rymdäventyr"blir vännerna New Jersey-kvarterets stora filmstjärnor. I takt med att kön till butiken växer, ökar det lilla filmteamets produktionstakt drastiskt.
En film som efter att jag sett trailern har börjat se fram emot väldigt mycket. Michel Gondys förra film Eternas Sunshine of the Spotless Mind är en av 2000-talets bästa science fiction filmer. Även om detta inte är en fantstikfilm är detta nog en film jag väntar på.
Filmens officiella hemsida: www.bekindmovie.com (En mycket kul hemsida väl värd ett beskök. Deras version av Lord Of The Rings är fantastisk.)
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0799934]
Wikipedia: Be Kind Rewind_(film)

Dante01
Finlandspremiär 25.4 2008
Regi: Marc Caro
I rollerna: Lambert Wilson, Linh Dan Pham, Dominique Pinon, Yann Collette
[Dante01/2008, Frankrike). DANTE01; Fängelse-skepp vid utkanten av galaxen som leds av soldater och vetenskapsmän med en järnhand. Här testas ny nanoteknologi och ultimata vårdalternativ. För den ärelysta och kurviga Elisa B är fångarna inget annat än boskap. Persephone försöker upprätthålla en någon form av etik och människovärde, men med dåligt resultat. Men en ny fånge, Yrjö rör till det i dessa metalliska och mörka labyrintgångar.
En film som gjorde att jag hoppade högt av glädje. Äntligen en ny film av Marc Caro som har varit med och gjort några av mina favoritfilmer; Delicatessen och Children of the Lost Cities. En måste se film om något är detta.
Filmens officiella hemsida: www.wildbunch-distribution.com
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0487928]
Trailer: www.dante01.com/
Cinema Mondo: www.cinemamondo.fi
Wikipedia: Dante_01)

Iron Man
Finlandspremiär: 1.5.2008
Regi: Jon Favreau
I rollerna: Robert Downey Jr., Terrence Howard, Gwyneth Paltrow, Jeff Bridges
(Iron Man/2008, USA). Tony Stark, en industrimagnat och miljardär blir kidnappad och tvingad att bygga ett förgörande vapen. Den följande filmen i en serien om tecknade serier blir filmer. Marvel hjälten Iron Man är här för att rädda världen.
Jag ser inte fram emot denna film så mycket. Kommade hyra på DVD tror jag. Trailern ser ju kul ut men där finns väl allt det bästa.
Filmens officiella hemsida: Ironmanmovie.com
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0371746]
Wikipedia: Iron Man

The Mist
Finlandspremiär 9.5 2008
Regi: Frank Darabont
I rollerna: Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden, Andre Braugher, Toby Jones, William Sadler, Chris Owen
[The Mist/2008, USA). Efter ett kraftigt åskväder märker konstnären David Drayton en konstig dimma över sjön. Utan att ana att denna tjocka dimma kommer att sprida sig över hela trakten åker David iväg med sin sån för att handla. Snart är hela staden intäckt i denna mjölkvita dimma och David, Billy och en hel del stadsbor blir instängda i supermarketen. Denna dimma är inte något  vanlig dimma utan döljer något blodtörsigt. När paniken sprider sig i butiken delas kunderna upp i läger. När sedan en religös fanatiker deklarerar att jordens undergång är nära får hon en hel del med sig på sin sida. Att fly från marketen är inte en möjlighet utan ett måste.
Filmen baserar sig på en novell av Stephen King och får mig nog inte att hoppa högt.
Filmens officiella hemsida: themist-movie.com
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0884328]
Wikipedia: The Mist boken av Stephen King

Doomsday
Finlandspremiär 16.5 2008
Regi: Neil Marshall
I rollerna: Rhona Mitra, Malcom McDowell, Bob Hoskins
[Doomsday/2007, Storbritannien). Någon gång i framtiden drabbas Skottland av ett dödligt virus som får namnet “The Reaper”. Maktlösa inför hotet bestämmer sig omvärlden för att mura in landet och därmed minimera skadorna. 30 år senare dyker viruset upp i England och ett team elitsoldater sänds in i Skottland för att söka efter ett botemedel. Har mycket drag av Road Warrior och kanske litet av 28 days later. En film jag ser fram emot i alla fall
Neil Marshall har gjort en hel del bra filmer bl.a. Dog Soldier som är en fantastisk varulvsfilm.
Filmens officiella hemsida: doomsdayiscoming.com
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0483607]
Wikipedia: Doomsday_(film)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #7 skrivet: 6.04.2008 kl. 10.19 »
Vi skall naturligtvis inte heller glömma Mumintrollens farliga midsommar som får sin premiär 18.4 med 20 kopior med finskt tal och 2 där mumintrollen talar sitt modersmål, alltså svenska.

Mumintrollens farliga midsommar – Muumi ja vaarallinen juhannus är en dockanimation som är gjord utgående från material som ursprungligen användes i den polsk-österrikiska serien som på finska gått under namnet Muumien maailma (Mumintrollens värld); serien gjordes 1978–1982. Nu har då tv-seriens filmmaterial restaurerats, klippts om och samtidigt försetts med svensk och finsk dialog, originalserien var stum.

Filmen är regisserad och klippt av Maria Lindberg och de svenska ljudrollerna görs av Max Bremer, Marcus Groth, Mark Levengood, Markus Riuttu, Johanna af Schultén, Maria Sid, Frank Skog, Åsa Wallenius, Birthe Wingren och Joanna Wingren.

Filmens finska webbsida finns på http://www.muumielokuva.fi/