Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Nebulavinnarna 2008  (läst 5800 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Nebulavinnarna 2008
« skrivet: 27.04.2008 kl. 10.27 »
Årets Nebulapris utdelades i går kväll av den amerikanska fantastikförfattarföreningen, Science Fiction and Fantasy Writers of America. Följande verk valdes som senaste års bästa av de amerikanska sf-proffsen:

Bästa romanen:
Michael Chabon: The Yiddish Policemen’s Union (HarperCollins); boken på Amazon.com.

Bästa kortromanen:
Nancy Kress: Fountain of Age, publicerad i tidskriften Asimov’s i juli 2007 och kan nu läsas gratis på webben.

Bästa långnovellen:
Ted Chiang: The Merchant and the Alchemist’s Gate, publicerad i tidskriften Fantasy & Science Fiction i september 2007 och kan nu läsas gratis på webben. Finns även i bokform utgiven av förlaget Subterranean Press, boken på Amazon.com.

Bästa novellen:
Karen Joy Fowler: Always, publicerad i tidskriften Asimov’s i april-maj 2007 och kan nu läsas gratis på webben.

Bästa manuskriptet:
Guillermo del Toro för filmen El Laberinto del fauno (Pan's Labyrinth).

En bild på vinnarna eller deras representanter vid utdelningsceremonin kan ses på SFWA:s webb.

En lista över alla nominerade verken hittar du i den notis som Enhörningen publicerade i februari.

Mest förvånad är jag över novellvinnaren Always, som enligt mig inte ens kan anses vara fantastik, men det är ju inte första gången som SFWA valt en vinnare som jag definitivt inte skulle ha lyft upp på prispallen. I Enhörningsforumets litteraturavdelning hittar du en egen tråd för diskussion om årets Nebulanominerade verk.