Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Om Johannes Berg  (läst 3215 gånger)

ahrvid

• Antal inlägg: 5
Om Johannes Berg
« skrivet: 5.05.2004 kl. 00.24 »
Jag ville bara säga några ord om min vän Johannes Berg. Som ni kunnat
läsa har denne mycket ledande norske fan nyligen gått bort. Det är ett
besked som gjort mig synnerligen ledsen, eftersom han inte var så hemsk
gammal (48 år) och jag känt honom så länge och han utan varje tvivel
betytt enormt mycket för utvecklingen av fandom, i Norge och Norden.
  Dessutom fick jag veta om att han var sjuk i cancer bara 1,5 vecka innan dödsbudet kom. (Det var många andra som hölls litet ovetande. Det verkar som om man inte gärna ville tala om saken i förväg. Cancer är en tuff och svår sak.)
  Jag träffade på Johannes första gången på någon svensk sf-kongress i slutet av 70-talet. Från början av 80-talet hade jag mycket att göra med honom. Johannes var i hög grad ansvarig för att ge bilden av norsk fandom i utlandet. Han åkte på Worldcons och Eastercons och även en hel del svenska kongresser (jag vet inte om han hann komma till en finsk kongress). Och ambassadören Johannes var VÄLDIGT bra.
  Johannes var extremt kunnigt om allehanda ämnen (inte minst allt inom sf), och extremt tolerant (han engagerade sig i både litteratur, spelfandom, Tolkien, osv) och kunde förvisso vara både envis och bestämd. Men han var alltid hänsynsfull, lätt att umgås med, en fröjd att prata med, och vänlig. Man lärde sig alltid något av Johannes, och man såg fram emot att träffa honom.
  Han hade så mycket mer att ge.
  Bland framför allt norska fans (men även många goda vänner i Sverige och övriga Norden och över världen) är reaktionerna på gränsen till chockartade.
  Jag får litet grand samma känsla nu som när Tom Ölander gick bort för ett par år sedan. Skall jag vara ärlig hade jag litet mer kontakt med Tom (jag hade mycket att göra med Johannes också iofs), men bägge var mycket viktiga fans för sina respektive fandomar. Bägge verkade en hel del i "det tysta" och var alltid snälla och vänliga som personer, och omtyckta av alla de hade att göra med. Jag såg Tom Ölander som Mr Science Fiction i Finland. Johannes Berg har beskrivits som Mr Fandom i Norge.
  Det finns en minnessida om Johannes Berg. Där kan man posta sina egna minnesord (och läsa vad hittills över 100 andra personer - Johannes hade stort kontaktnät! - skrivit). Den finns på:

http://remembrance.fandom.no/gb/guestbook.html

Villa i frid Johannes Berg. Vi syns på den stora, eviga sf-världskongressen i himlen.

--Ahrvid

Ps. Jag är "ny" i detta forum, men det beror på att jag under större delen
av Enhöringswebens levnad haft fel programvara för att kunna köra
på Enhörningens hemsidor. (Det är inte Bens fel, utan mitt. Av olika skäl
- som vi inte behöver gå in på - tenderar jag att köra litet äldre program-
vara.) Nyligen tvingades jag dock att byta programvara.