Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Joss Whedons nya serie gratis på webben  (läst 5391 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Joss Whedons nya serie gratis på webben
« skrivet: 15.07.2008 kl. 16.08 »
Joss Whedon, mannen bl.a. bakom tv-serierna Buffy the Vampire Slayer och Firefly, lägger ut sin nyaste "tv-serie" gratis på webben (för en begränsad tid).

Whedons internet-projekt Dr. Horrible’s Sing-Along Blog föddes under Hollywoods senaste manus-skribentstrejk. Whedon &co. ville bevisa att det går, eller åtminstone testa om det går, att skapa en miniserie som är på alla sätt av professionell kvalitet, dela ut den gratis på webben och ändå kunna förtjäna pengar  på det hela. Eller som Whedon skriver på projektets hemsida: ”The idea was to make it on the fly, on the cheap – but to make it. To turn out a really thrilling, professionalish piece of entertainment specifically for the internet. To show how much could be done with very little. To show the world there is another way. To give the public (and in particular you guys) something for all your support and patience. And to make a lot of silly jokes. Actually, that sentence probably should have come first.”

Den tredelade serien Dr. Horrible’s Sing-Along Blog är inget mindre än en musikalkomedi om en superskurk, inte en supehjälte alltså. Med i bilden finns även hans motpol, hjälten Hammerman och naturligtvis den söta kvinnan från tvättstugan, som Dr. Horrible har svårt att få kontakt med (kvinnan alltså, inte tvättstugan).

Personligen hatar jag musikaler, jag förstår helt enekelt inte vad det är för idé med film eller teater där folk sjunger sina repliker i stället för att helt enkelt säga dem. Men Joss Whedon är ett dialoggeni och i Dr. Horrible’s Sing-Along Blog känns det helt naturligt att folk mitt i allt brister i sång. Jag skulle bara ta en kort titt på den första episoden, men inte kunde jag ju låta bli att se den i sin helhet inte.

Dr. Horrible’s Sing-Along Blog består alltså av tre episoder. Den fösta publicerades idag (15.7), nästa del publiceras på torsdagen (17.7) och den sista delen ploppar upp på webbplatsen lördagen den 19 juli. Alla tre delar kommer att vara tillgängliga gratis endast t.o.m. söndagen 20.7. På midnatt (lokal tid, gud vete vad det egentligen är i våra tidszoner) på natten mellan söndagen och måndagen stryks episoderna från webbplatsen och därfter kommer man endast att kunna ladda ner dem för en mindre summa. Senare kommer helheten även att publiceras som en DVD med diverse extramaterial.

Som sagt hatar jag musikaler, men Dr. Horrible’s Sing-Along Blog kan man inte annat än rekommendera. Klicka dig alltså genast (eller senast inkommande söndag) fram till www.drhorrible.com och njut!

« Senast ändrad: 15.07.2008 kl. 16.10 av Ben »