Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Presentationer: Vem är du?  (läst 5408 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Presentationer: Vem är du?
« skrivet: 7.05.2004 kl. 22.50 »
Folk har ju ibland i samband med andra diskussioner berättat litet om sig själva, så kankse det skulle vara på sin plats med en tråd där man kan göra just det: presentera sig själv.

Jag kan väl börja det hela med att berätta något om mig.

Jag har varit aktivt inblandad i finländsk fandom sedan 1986 då jag blev flyttade till Åbo coh blev invald i Åbo sf-förenings styrelse. Jag fungerade ett antal år som sekreterare för föreningen och ytterligare ett antal år som chefredaktör för föreningens medlemsblad, Spin (finlands äldsta sf-tidskrift förövrigt).

Jag kom i kontakt med fandom i början av 1980-talet då jag såg en annons om tidskriften Aikakone i en sf-bok utgiven av den astronomiska föreningen Ursa (samma förening utgav även Aikakone).

Jag har ingen aning om hur jag kom i kontakt med science fiction och fantasy, kommer inte ihåg vilken den första sf-boken jag läst skulle ha varit eller vilken som var den första sf-filmen jag såg. Men jag kommer ihåg att jag skrev rymdberättelser redan på tredje eller fjärde klassen i skolan (9-10 år gammal), så sf-flugan bet mig nog redan som mycket ung.

Jag lämnade sf-föreningslivet i början av 1990-talet, men har hållit fandomkontakterna.

Jag är inte kräsen då det gäller sf: allt från hård vetenskaplig science fiction till romantisk fantasy går så länge det är välskrivet och berättelsen fungerar. JAg bryr mig inte heller om i vilket format jag avnjuter min sf: litteratur, serier, tv och film går alla lika bra.

Några favoritförfattare är Ray Bradbury, Ursula LeGuin och Lois MacMaster Bujold.

Favoritfilmer är t.ex Porco Rosso, Twelve Monkeys och Strange Days.

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #1 skrivet: 10.05.2004 kl. 10.48 »
God idé.

Jag hittade till fandom via fandomspalten i Jules Verne Magasinet i början av 80-talet. Våren 1983 skrev jag till Ahrvid Engholm, Anders Bellis och Tony Eriksson, tre vid den tiden tongivande fanzinefans, och bad om att få provnummer av deras fanzines. Samma höst började jag studera teknisk fysik vid Upsala universitet och upptäckte att jag hade ett par sf-fans som kurskamrater. Vi började umgås och jag lärde känna ytterligare en till Upsala nyinflyttad fan. Den vintern gick jag på min första sf-kongress, Swecon 83, och sedan var jag fast, kan man väl säga.

Jag hade redan 1981 gått med i Forodrim, Stockholms Tolkiensällskap, som startat som en del av svensk fandom, men det var jag inte medveten om vid den tiden. Föreningen hade då redan slitit sig loss från fandom. Min fanniska karriär har bestått i att ge ut några enstaka fanzines - sammanlagt färre än tio - och sitta med i kongresskommittéer som ordförande, kassör, programansvarig eller hedersgästansvarig. Jag har varit med i kommittén för sammanlagt tolv kongresser nu, tror jag, från Göstacon i Upsala 1985 till Swecon 2003. Jag far också gärna på brittiska påskkongresser och europeiska världskongresser.

Jag minns den första sf-bok jag läste som vekligen gav sense of wonder - det var Heinleins Egen rymddräkt finnes. Innan dess hade jag emellertid slukat en massa Jules Verne, HG Wells, CS Lewis och annat. Mitt sf/fantasyintresser är uteslutande litterärt. Jag hittar bara den intellektuellt utmanande fantasin i sf-böcker. När det gäller film och tv är jag primärt intresserad av manusets styrka och skådespelarprestationer, medan specialeffekter är ganska ointressanta. Av den anledningen ser jag sällan sf-film eller -tv, och av det jag har sett är det inte mycket jag har tyckt är särskilt bra. Jag spelar rollspel också, sedan 1980.

Favoritförfattare inom fältet är Mervyn Peake, Guy Gavriel Kay, Philip K. Dick, Iain Banks, John Crowley, Flann O'Brien och J. R. R. Tolkien.

Jag är gift med två katter och bor i en villa strax utanför Upsala. Jag arbetar som teknikinformatör, efter att tidigare ha arbetat som facköversättare och spelredaktör.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 15.05.2004 kl. 20.52 »
Mitt science fiction intresse inleddes redan för länge sedan när jag hittade B.Wahlströms ungdomsböcker. Där fanns böcker som Mike Mars, Kemo och Rex. Med andra ord detta var i slutet på 60- början på 70 talet. Sedan dök det upp andra mera "seriösa" saker.
Mina favoritförfattare är många och mesta av den "äldre" generationen. bl.a. Ray Bradbury, Isaac Asimov, Arthur C Clarke. Men gillar också Alastair Reynold, China Mieveille osv. Jag är nog allätare inom litteratur gillar också fantasy, skräck och annat. Som expempel kan nämnas svenska författaren Stig "Slas" Claesson, Michael Chabon... Mina favoritböcker är svåra att välja ut för det finns så många men Asimovs Stiftelsetrilogin, Mievilles Perdido Street Station, Lord of the Rings (såklart  :wink: ) George RR Martins Song of Fire and Ice, Chabons Kavalier och Clays fantastiska äventyr. (Detta är de jag kommer på så här direkt)

Inom fandom har jag aldrig varit aktiv. Har varit med på Finncons, ett par Swecons. Men det har tyvärr slutat där. I slutet på sjuttiotalet under den punkrörelsen så försökte jag ge ut ett fansin jag kallade fantastix. Fyllde det med allt jag som intresserade mig. (Innehöll mycket punk, science fiction, konst etc.) Med det gick inte så vidare sålde väl 3-4 stycken. I min hemstad fanns det nog ingen som intresserade sig för varken punk eller sciencefiction. Så där var det.

Film gillar jag verkligen. Det är något jag kan tala om i timmar. (Driver mina medresenärer (läs pendlare) till vansinne ibland med alla värden juttun. Inom film gillar jag inte bara science fiction utan också allt annat.  Mina favoritfilmer är också en oändlig lista som lever med humöret. STAR WARS, LoTR, Bladerunner, Blues Brothers (vilken musik :D ), The Good The Bad The Ugly osv osv i alla oändlighet.

En annan sak jag också gillar är rollspel och Warhammer. :oops:

Jag lever tillsammans med fru, 3 barn (2 är utflugna ur boet), i högar av böcker, filmer, skivor och miniatyrer.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Jon Ivars

• Antal inlägg: 2
    • http://www.abo.fi/~jivars/
Lilla jag
« Svar #3 skrivet: 15.10.2004 kl. 02.30 »
Tja, länge sen någon skrev ett inlägg här men tänkte att man kunde presentera sig här trots det.

Mitt namn är alltså Jon Ivars. Jag är inte en särskilt aktiv fan även om jag har varit på en och annan Finncon och Ropecon. Var även på några Cons i Storbritannien under mitt utbytesår men blev smått besviken på hur små de var trots ett ganska livligt intresse för Scifi, Fantasy, Rollspel m.m. bland britterna. Britterna betalar ju inte heller någon skatt på tryckt material så jag köper alltid alldeles för mycket böcker när jag besöker öarna. Efter utbytesåret vägde bagaget över 70 kilo trots en hjärtskärande gallring bland vad jag köpt, men eftersom planet var försenat och halvfullt slapp jag en dryg straffavgift (o stora lycka, o värkande muskler).

Att jag nämner Ropecon är väl det samma som att basunera ut för världen att jag gillar rollspel. Förut var jag särskilt aktiv bland BattleTech-nätfansen men på sistone har mitt intresse åkt berg- och dalbana. Jag är iallafall känd som Gauss Bear bland BattleTech-spelare. Mitt intresse för rollspel väcktes av två vänner när jag nådde tonåren. Först var det Middle Earth Roleplaying och sedan gick vi över till bl.a. Rolemaster och BattleTech.

Mitt intresse för Fantasy väcktes vid späda nio års ålder då min ena syster fick Tolkiens ringtrilogi i julklapp (idag har jag väldigt svårt att förstå hur jag lyckades läsa igenom hela rasket på en vecka). Science Fiction intresset väcktes några år senare av Asimovs stiftelsetrilogi som någon lärare hade införskaffat till Brobans/Lönkans skolbibliotek. Jag hade nog läst lite Science Fiction före det men kommer inte ihåg några titlar (vagt erinrerar jag mig en av Heinleins ungdomsböcker lånat på Richardsgatans bibliotek i Helsingfors). Ganska snart började jag läsa Science Fiction på engelska eftersom utbudet var större. Det ledde några år senare till att jag började studera Engelska språket och litteraturen vid Äbo Akademi.

Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt den första vågen av animerade morgonserier på kabel.  Jisses så jag gillade Transformers när det begav sig. RoboTech visades också vid något tillfälle men just då kunde jag inte uppskatta serien ordentligt. Nåja, felet var väl att Harmony Gold (BT-fansens stora Satan) förvanskade Macross så himla mycket (originalet är bättre, och fristående Macross Plus är helt otrolig. Ojoj en så underbar musik). När jag tänker tillbaks så visade satellitkanalerna faktiskt en hel del Anime när jag var i tonåren (t.o.m. ultraviolenta Fist of the North Star). Tydligen blev dessa en kollektiv flopp eftersom det är först relativt nyligen som Anime återkommit i programtablåerna (men säg mig varför MTV3 visade Sailor Moon med svensk dubbning? Självklart att serien blev en flopp här i Finland). Nu kanske folk tror att jag har varit en Anime otaku väldigt länge men det intresset tog vid först efter att jag såg Spirited Away.

Jag anar att mitt nästa stora intresse blir Mangas. Redan nu betalar jag mig sjuk för att få en fullständig samling av Oh! My Goddess manga på engelska (typiskt att OMG mangan snart ska börja publiceras på finska till betydligt resonablare priser).

Favoritförfattare... Tog väldigt länge innan jag började läsa Bujold eftersom Baens gräsliga pärmillustrationer skriker cliché. När jag redan gjort klart att Oh! My Goddess hör till mina Anime-favoriter så kanske någon av er gissar, helt korrekt, att Cetaganda är min stora favorit bland Bujolds alster. Andra nutida författare jag gillar skarpt är George RR Martin, Vernor Vinge och Charlie Stross. Från sextiotalets nya våg hör bl.a. Moorcock (trots ojämn produktion) och Philip K. Dick till mina favoriter. Om man tar med slipstream kan Ballard läggas till listan. Från guldåldern gillar jag Heinlein och Asimov (den tredje i trion, Clarke, anser jag dock vara aningen för torr).

Inte direkt science fiction eller ens fantasy  men i samma anda och fruktansvärt roliga är Flashman-böckerna av George McDonald Fraser. Det enda politiskt korrekta i de böckerna är att Flashman inte bryr sig ett dugg om hudfärg eller kroppsstorlek bara han kan få ett ligg. Det finns nog en hel del andra favoriter men dessa kan diskuteras i framtida inlägg.