Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Skörd efter bokmässan  (läst 5350 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Skörd efter bokmässan
« skrivet: 28.10.2008 kl. 19.30 »
När man nu är hemma efter årets bokmässa kan man konstatera att det blev endast serier man kom hem med i år.

En hel del intresanta saker ändå. Egmont Kustannus har i år gett ut en hel del saker som jag tycker är värda att nämnas. Jag kan börja med Frank Millers Batman: Dark Knight som utkommit i en komplett album med hårda pärmar.
Serien som ursprungligen utkom 1986 i Batman: The Dark Knights Returns 1-4 är en klassisk Batman skriven av Frank Miller och tecknad av Lynn Varley och Klaus Janson. Handlingen i korthet är; Det har gått 10 år sedan Batman senast visat sig. Brottsligheten härjar och i mitten sitter Bruce Wayne.  Till sist tar han på sig dräkten igen och ger sig ut på gatan brutalare än någonsin. Denna bok är annars en kopia av den engelska 10 års jubileumsutgåvan med förord av Frank Miller.

Kom också hem med serieversionen av Neil  Gainmans Neverwhere. Denna inbunda boks manus är skriven av Mike Carey och tecknad av Glenn Fabry. Också detta en stilig bok som är mycket fint tecknad.

Också Mike Mignolias Hellboy; Pimeyden Kutsu hittade vägen till väskan. Också detta en serie jag gillar väldigt mycket. Den första Hellboy var svartvit men denna är i färg och tecknad av Duncan Fegredo.

Moebius och Jodorowskys serieroman Incal är en science fiction berättelse om en avlägsen framtid och privatdetektiv John Difoolista som dras in i ett kosmiskt äventyr där hela universums öde står på spel. En mäktig rymdopera fylld med humor, intressanta karaktärer och symbolik. Enligt reklamtexten är detta ett mästerverk som aldrig setts tidigare.

Och sist men inte minst hittade jag en inbuden och till finska översatt album av Jehan Pistolet eller Joonatan Pistooli som han heter på finska. Detta är ett av de första alster som René Goscinny och Albert Uderzo skapade. Ett inbundet album där alla 4 berättelserna finns tillsammans med historia etc. Ett i mitt tycke väldigt kul album som inte är så grymt dåligt egentligen.

När jag läst dem alla skall jag skriva en recension om dessa album.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction