Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Ray Bradbury mot Michael Moore  (läst 3818 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Ray Bradbury mot Michael Moore
« skrivet: 4.06.2004 kl. 08.45 »
Vad tycker ni, men jag måste nog säga att jag är besviken på Ray Bradburys kommentarer. Visst finns där hänvisningar till boken men nog finns det hänvisningar till annat också (Call 911 osv). Det är väl bara "over there" som sådan här kan förekommer.
Har inte sett filmen men jag anser nog att herr Bradbury överdriver i denna sak. Börjar det låta som en bitter gammal man som talar? :(  Kan något av detta kanske ha att göra med Fahrenheit 50 års jubileum och nyfilmatiseringen av Fahrenheit 451 att göra?

Ray Bradbury hör ändå kanske en av de mest underskattade science fiction författarna som finns. Han har ju ändå skrivit några av de bästa science fiction novellerna någonsin.  :D
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #1 skrivet: 4.06.2004 kl. 11.09 »
>>Ray Bradbury hör ändå kanske en av de mest underskattade science fiction författarna som finns.<<

Huh? När science fiction lanserades i Sverige under 50-talet var han den ende författare som alla hyllade - journalister, kritiker och läsare. Var det verkligen så totalt annorlunda i Finland?

När det gäller hans gnäll på Moore så handlar det enbart om politik. Bradbury är konservativ och amerikansk patriot. Det är därför han retar sig, tror jag, för att han upplever det som att hans verk används som draghjälp för ett budskap som han avskyr och föraktar. Det hade inte blivit samma reaktion om det hade varit ett budskap som han sympatiserade med, kan jag lova dig.

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #2 skrivet: 4.06.2004 kl. 12.44 »
Hmmm... inte tycker jag heller att Bradbury är någon underskattad författare. Han hör ju faktiskt till de få sf-författare som även värsta küldyrsnobbar kan godkänna som en som skriver god litteratur.

Jo, jag blev också överraskad av Bradburys raka ordalag mot Moore. Bradbury är en stor idol för mig, så det kändes ju som om någon dragit mattan under fötterna.

Jag vet inte egentligen var Bradbury står politiskt, men ifall man kan lita på det som lär ha sagts i Variety verkar det som om han skulle pärta sig över att folk kommer att blanda ihop Moores Film och hans bok (plus den nya 451-filmen). Kanske Bradbury bara var urled på att igen svara på samma intervjufrågor och därför verkade så snäsig?

Så här skrev Movies.com:   
"04/04/03
Author Ray Bradbury thinks Michael Moore's title will confuse people with his classic sci-fi novel Fahrenheit 451 and he wants Moore to change it. "He can't have my title," said Bradbury. "We've got an important film coming out [Fahrenheit 451], the book's having its 50th anniversary in October. If he wants his movie to be an homage to me, why not title it, 'Bradbury, where the hell are you now that we need you?'" (Variety)"

Hittade detta via Bradburywebbens forumMovies.com.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #3 skrivet: 18.06.2004 kl. 14.32 »
Hittade en länk med en intervju med Ray Bradbury på Scifi.com. Där berättar han att han skriver på tre böcker och två novellsamlingar osv. Härhttp://www.scifi.com/sfw/advance/14_interview.html

Själv måste jag ännu kasta in att jag personligen gillar hans noveller mera än hans romaner.  :oops:  Kommer en film som baserar sig på hans novell A Sound of Thunder. Kan läsas gratis här http://www.sba.muohio.edu/snavely/415/thunder.htm. Litet info om filmen finns här http://www.imdb.com/title/tt0318081/
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Julle

• Antal inlägg: 26
    • Månskensdans
« Svar #4 skrivet: 25.01.2005 kl. 23.18 »
Skulle det på något sätt vara fel att gilla hans noveller mer än hans romaner? Jag är överlag mer förtjust i noveller än romaner vilket jag ser som en sund inställning - för att jag hinner läsa så många fler saker då om inte annat. Flest titlar bakom sig när man dör vinner. ;)