Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Evenemang i Karis?  (läst 4185 gånger)

Ardamir

• Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Tolkien-fan
    • Ardamir's Tolkien Homepage
Evenemang i Karis?
« skrivet: 10.05.2009 kl. 15.10 »
På X3M:s forum har det har varit lite diskussion om FSTS kunde ordna ett evenemang i Karis. Här är mina förslag för vad man kunde göra:

- Nånting att göra med The Legend of Sigurd and Gudrún

Som ni kanske har hört om så kom det tidigare den här veckan ut en ny bok av Tolkien, The Legend of Sigurd and Gudrún. Jag själv får mitt examplar först imorgon och har int hunnit skapa någon tråd om boken här på Enhörningens forum eller X3M, men det skulle ju vara lämpligt att hålla ett evenemang som kretsar kring denna bok - diskussion, högläsning osv.

- Mera allmän diskussion om Tolkien och hans verk

- Film

Alternativ:

The Hunt for Gollum (jag själv och ett par andra som kan bli aktuella har dock redan sett filmen nyligen, jag själv två gånger)

- Hobitit (i stort sett samma som ovan)

- De äldre animerade Tolkien-baserade filmerna

- Ett antal ryska Tolkien-baserade animationer som jag inte själv sett ännu. De flesta av dem baserar sig på Tolkiens mindre kända verk och är fan-filmer så det kan vara lite si och så med produktionskvaliteten, men åtminstone en av dem, som är en adaption av Tolkiens bilderbok Mr Bliss, ser väldigt fin och välgjord ut för den använder Tolkiens egna teckningar. Det finns dock inte tillgång till engelska eller svenska undertexter till de filmer där det skulle behövas.

- Dokumentärer om Tolkien och hans verk

- Andra Tolkien-relaterade filmer - t.ex. filmer som baseras på Tolkiens inspirationskällor såsom Beowulf, Nibelungenlied, och fornnordiskt material

- Göra upp planer och riktlinjer för sällskapets verksamhet - vad vill vi egentligen få ut av sällskapet?

Här kunde man också t.ex. diskutera eventuella resor och besök till Tolkien-relaterade evenemang på längre avstånd - jag har t.ex. funderat på om man kunde närvara i slutet av september vid Oxonmoot, som är engelska Tolkien Societys årliga huvudevenemang i Oxford.

Ännu två saker som har med de praktiska aspekterna angående sällskapet att göra: Finlands Tolkiensällskap vill ha en medlemslista för smialen/underavdelningen. Kunde därför de som är ganska säkra på att de kommer att delta något sånär ofta i sällskapets aktiviteter skicka ett privat meddelande till mig med sina riktiga namn, så skickar jag namnen vidare till FTS.

Det är säkert värt att nämna också att FTS håller årligen en tävling mellan smialerna/underavdelningarna om vilken som är den aktivaste smialen. Det gäller att rapportera om sina aktiviteter åt smialansvariga hos FTS och så får man poäng och smialen med högsta antalet poäng vid årets slut vinner. Jag meddelade åt honom redan att vi nog kan delta i tävlingen, så det gäller då för oss att aktivera oss :)  Jag vet inte ännu om evenemanget som jag ordnade i Åbo gäller, för sällskapet hade tydligen inte blivit officiellt erkänt hos FTS då ännu.
« Senast ändrad: 10.05.2009 kl. 15.27 av Ardamir »