Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Recension: Star Trek  (läst 2251 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Recension: Star Trek
« skrivet: 14.05.2009 kl. 22.48 »
Trek-experten Jacob Löfgren har sett den nya Star Trek-filmen och är inte helt nöjd med J.J. Abrams' produkt.

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
SV: Recension: Star Trek
« Svar #1 skrivet: 17.05.2009 kl. 15.27 »
Jag såg Star Trek på fredagen. Min Star Trek-bakgrund är inte speciellt framträdande, jag kan inte komma ihåg att jag någonsin sett ett helt avsnitt av Star Trek. Faktum är att när jag märkte att jag aldrig sett på Star Trek så tänkte jag att det kunde ju vara en "grej" så jag har aldrig sökt upp eller försökt särskilt aktivt att se på Trek.

Det betyder att all information om Star Trek jag har är från referenser och parodier annanstans. Det märkte jag speciellt då de i filmen använde Spocks namn då jag aldrig någonsin hört namnet sägas utan att det var en del av ett skämt.

Filmen då? Det som slog mig mest var hur lik Star Wars Episode 1-3 den var. Det var ren, glimmande rymd (med lens flare). Gammaldags men ändå skinande ny och väldigt datoranimerad. Musiken kändes också som vissa Star Warsteman men jag vet inte om det är gamla Star Trek teman Star Wars låter som eller om det är nya Star Trek teman som låter som Star Wars.

Stundvis kändes filmen utmärkt och det fanns inte direkt några stora ställen där man bara tröttnade. Å andra sidan kändes det inte heller somom filmen hade något direkt klimax. En film med bra action hela vägen igenom borde ju kunnat öka tempot än mer mot slutet men jag tyckte personligen att hela filmen gick i ett stadigt högt tempo hela vägen.

Jag vet kanske inte om det är negativt att det inte fanns toppar (eller dalar) men det gav känslan av ett jämntjockt slutresultat. Filmen var väl högklassig rakt igenom, skådespelarna var bra (förutom Chekov som kändes ganska krystad och jag svängde mig litet varje gång han pratade) men jag vet inte. Det var någonting som fattades, jag förväntade mig kanske bara mer efter alla lysande recensioner (filmen hade väl 100% på Rotten Tomatoes vid något tillfälle).

Det jag tyckte hanterades ganska smidigt var transitionen mellan det nya och det gamla och de olika tidslinjernas olikhet. Det fungerade bra för någon som mig som bara har ytlig Trek-kunskap.

Det här var en liten minirecension av mig. Som så.
"Be strong in your Ignorance"