Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Finska och utländska SF tidskrifter  (läst 3857 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Finska och utländska SF tidskrifter
« skrivet: 21.06.2004 kl. 09.42 »
En liten kommentar till dessa Fanzines. Nova Science Fiction var min stora favorit under den tid den kom ut. Även om den ibland hade rätt så ojämna noveller så var nog största delen ändå bra. Nova SF var nog bättre än JVM i mitt tycke.

Det andra är att Tähtivaeltaja är den tidskrift jag alltid mest väntar på. Kanske beroende av att den håller den jämnaste kvaliteten av alla. Det finns i varje nummer artiklar av hög kvalitet. Och som sades i artikeln är layouten förträfflig.  :D

Portti gillar jag för novellerna skull. T.ex. Petri Salins novell Päivitä lihaasi var i mitt tycke bra. Synd bara att de Börje Cronas novell inte hörde till hans bästa i mitt tycke. Och en annan mycket intressanta artikel har var i de två senaste numren disskusionen om SF i Finland. Vissa av kommentarerna mot SF fick man höra själv i början av -70 talet när man började förespråka SF. Nog bör man lyfta på hatten för Huttunen. :D

Har Spin slutat eller glömdes den bara bort i misstag?

Gamla Enhörningen som är slutsålda skulle kunna beställas som pdf filer. Då behövs de inte tryckas utan genom att inbetala en summa kan man få den endera hem i mailboxen eller så en länk och passord till en sida där den finns att laddas ner. Vore ett rätt så enkelt sätt att få läsa äldre nummer utan att de behövs tryckas. Kräver ju att redaktören har kvar de gamla filerna.   :wink:
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #1 skrivet: 21.06.2004 kl. 10.44 »
Så vad tycker du om Nova nu för tiden, när den ges ut igen?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 21.06.2004 kl. 11.05 »
Jättebra. Det finns alltid plats för magazin som ger ut science fiction noveller. Bör nog prenumerera.  :D

Hoppas bara att den inte slutas ge ut före den kommer igång. Det största minuset förra gången var att de ändrade format.

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Re: Finska och utländska SF tidskrifter
« Svar #3 skrivet: 21.06.2004 kl. 11.13 »
Citat från: Kenneth
Har Spin slutat eller glömdes den bara bort i misstag?

Nej, Spin har inte slutat och inte heller är den bortglömd.

Jag beslöt att dra gränsen för vilka nummer jag skulle kommentera vid 2004. Eftersom Spin precis som Kosmoskynä, Alienisti och Marvin inte ännu utgett årets första nummer fanns det ännu inget att berätta om.

Det senaste jag hört om Spin är att nummer 1/2004 kommer efter midsommar.

Citat från: Kenneth
Gamla Enhörningen som är slutsålda skulle kunna beställas som pdf filer.

Jag undrar om någon skulle vara intresserad av att betala för pdf-filer på gamla nummer. Nummer sex finns ju ännu kvar och säljs för ett löjligt lågt pris, men inte är den någon direkt bästsäljare inte.  :wink:

Jag kunde definitivt tänka mig att lägga ut de slutsålda numren som pdf och t.ex Palm-doc, men förutom att gräva fram de gamla filerna från arkiven och konvertera gamla filformat skulle det även gälla att kolla med alla medhjälpare att de inte har något emot en nyupplaga i ett nytt format. Speciellt för utländska noveller tror jag inte att det skulle gå att få rättigheter för elektronisk distribution så där bara, tyvärr.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #4 skrivet: 7.09.2004 kl. 19.33 »
Läste nyligen Spin 1/2004 och har blivit väldigt förtjust i dessa E Le M EN Ti T historierna av Michael Swanwick. De är korta och mycket underhållande. Rekomenderas varmt. Annars är det nog också rätt så bra kvalitet på numret. Filmspalten är väl den enda som inte riktigt håller sträck men det kan man förstå.