Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Första privata rymdflygningen!  (läst 5362 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Första privata rymdflygningen!
« skrivet: 22.06.2004 kl. 09.26 »
Visst är det nästan som science fiction det här med SpaceShipOne och den 63-årige astronauten Mike Melvill.

För första gången steg en privatägd farkost till över 100 kilometers höjd vilket betyder att  piloten därvid förtjänade sina "astronautvingar".

Jag pratade med en bekant rymdfysiker här om helgen och han ansåg att det här faktiskt kunde vara början till något stort. Eftersom de privatägda företagen inte behöver lida av samma "för många kockar"-syndrom som t.ex. lett till att rymdskytteln inte är så bra som den kunde vara kan vi faktiskt få se ordentliga framsteg i rymdflygningsteknologi i och med de privatägda raketernas frammarsch.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #1 skrivet: 22.06.2004 kl. 14.34 »
Kanske det ändå finns minimalt hopp om att jag under min livstid kan komma till rymden.  :D  (Bör kanske vinna på lotto först :(  men man vet ju aldrig).
Är nog litet överraskad över att det tagit så här länge före någon privatperson kommit så här långt. Men jag lyfter nog på hatten för en milstolpe inom rymdflygning är det här ju nog. Enligt någon nyhet jag hörde så skulle flygningarna forsätta.

Det värsta med att skriva på en sådan här sida när man är på jobbet är att vare gång man börjar kommer någon in och stör. Man tappar den tråden litet hela tiden. Och finns det några som kan prata så är det våra försäljare.  :wink:
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
« Svar #2 skrivet: 5.10.2004 kl. 15.32 »
I sommar skrev jag en notis i Enhörningen om den privatägda rymdfarkosten SpaceShipOne och dess första lyckade "rymdflygning". I måndags lyckades skeppet med sin andra flygning inom två veckor vilket betyder att Rutan, Allen &co vann Ansari X Prize -tävlingen. I tävlingen gällde det att få ett privatägt rymdskepp upp i över 100 km höjd  med en last som motsvarar  tre passagerare två gången inom två veckor.

Mer information om flygningen finns på webbsidan Spaceflightnow.

Kanske man faktiskt, som Kenneth skrev i inlägget ovan, kommer att kunna åka på en rymdresa unde sin livstid.  8)

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
« Svar #3 skrivet: 6.10.2004 kl. 14.49 »
Hur länge kommer det månne att ta innan den första SF-conen i rymden? Det gäller att börja spara nu, för jag har en känsla av att inträdesavgiften inte kommer att gå av för hackor. :D
"Be strong in your Ignorance"