Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: The City and the City - China Mievillé  (läst 5699 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
The City and the City - China Mievillé
« skrivet: 3.08.2009 kl. 21.41 »
Tänkte inleda en ny tråd där jag skriver om böcker jag läst i år. I alla fall en del av de mest intressanta och inleder därför med en i mitt tycke mycket bra bok, nämligen

The City and the City
China Miéville

En av de författare som imponerat mycket på mig är China Miéville. Hans första bok King Rat berättar en urban historia som blandar sagor med storstadens rytmer. I Perdido Street Station presenterade han New Crobuzon och sedan har han fortsatt med att utforska fantasyn eller New Wierd som han själv kallar det. I Finland har den fått titeln Uuskummaa" Ny mystik) Han har fått Arthur C Clarkes Science Fiction pris två gånger.

Nu har han skrivit en ny bok som går under titeln The City and The City. Som titeln berättar handlar detta om två städer. Det första staden är Beszel som finns någonstans i syd-östra Europa. Var den finns är helt öppen men i de gamla Judiska kvarteren har Muslim flyktingar från Balkan bosatt sig och på caféen serveras det Turkiskt kaffe. Inspektör Tyador Borlú från Beszel Extrem Crime Squad undersöker ett mord. En Amerikansk studerande, Mahalia Geary har hittats död. Hon arbetade i Ul Qoma som är Beszels rival och granne.

Under Borlús undersökningar målar Mievillé fram en bisarr och mystisk relation mellar dessa två städer Beszel och Ul Qoma. Städerna upptar samma plats och korsar varandra. Det som skiljer städerna åt är inte en vanlig gräns (även om det finns en) där det behövs pass, utan en ogenomtränglig barriär av lag och vanor.

Invånarna i städerna har lärt sig konsten att "inte se" och inte vara helt medveten om varandra. Två hus kan vara mitt emot varandra. Ett i Ul Qoma och ett i Beszel och invånarna träffas aldrig och talar aldrig med varandra och båda ser olika saker de passerar, tiggare, butiker, cafér. Att märka de andra skulle betyda att man drar till sig något som i boken kallas "Breach" som är en helig polis som bevakar gränsen och allt tyder på att Mahalia Geary har kommit i kontakt med denna gamla order.

China Mievillé beskriver dessa två städer som efter ett tag plötsligt är i huvudrollen. Mordmysteriet hamnar i bakgrunden men detta störde inte mig ty denna värld som finns och inte finns är mycket fascinerande. Detta är en intressant bok som får mig att tänka på Franz Kafka och Philip K Dick (som båda nämns i kommentarerna om boken) och kanske t.om litet Neil Gaiman. China Mievillé har gjort det igen och skrivit en mycket bra och läsvärd bok. Läs den och bedöm själva.

Boken kan beställas från Amazon.co.uk (beställ och stöd Enhörningen)
chinamieville.co.uk (Panmacmillan.com)
Runagate Rampant oofficiell hemsida
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ragnarök

• Antal inlägg: 1
SV: The City and the City - China Mievillé
« Svar #1 skrivet: 28.01.2010 kl. 10.27 »
Helt underbar bok, rekommenderar den starkt!
Ska strax ge mig i kast med hans andra böcker, får se om de är lika bra som denna

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: The City and the City - China Mievillé
« Svar #2 skrivet: 29.04.2010 kl. 09.06 »
China Mievillé vann Arthur C Clarke Award för denna bok i år raporterar SF Crows Nest. Bland alla böcker som är nominerade skulle jag nog ha svårt att välja rätt bok. Adam Robets bok Yellow Blue Tibia är också väldigt bra och Galileo´s Dream av Kim Stanley Robinson var också en stor och positiv överraskning. Far North och Spirit finns på listan över böcker som bör läsas och de andra har jag ingen aning om så visst har konkurrensen varit hård.

Nedan en lista på de nominerade böckerna.
Spirit - Gwyneth Jones (Gollancz)
The City & The City - China Miéville (Macmillan)
Yellow Blue Tibia - Adam Roberts (Gollancz)
Galileo's Dream - Kim Stanley Robinson (HarperCollins)
Far North - Marcel Theroux (Faber & Faber)
Retribution Falls - Chris Wooding (Gollancz)
Reality of life is for people who cant handle Science fiction