Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Ihoplänkade händelser

• Finncon/Animecon 2009: 10.07.2009 - 12.07.2009

Författare Ämne: Finncon/Animecon 2009  (läst 8439 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Finncon/Animecon 2009
« skrivet: 22.02.2009 kl. 14.16 »
Tid: 10–12.7.2009.
Plats: Kabelfabriken, Helsingfors.
Hedersgäster: George R.R. Martin och Alastair Reynolds.
Deltagaravgift: gratis inträde (som vanligt).
Webb: 2009.finncon.org, årets Finncon har även svenska webbsidor.

Årets största europeiska fantastikevenemang är ett måste för alla science fiction- och fantasyfans samt ett utmärkt tillfälle för vem som helst att ta ett smakprov på vad det här med science fiction och fantasy egentligen är.
« Senast ändrad: 28.05.2009 kl. 22.48 av Ben »

Ben

• Administrator
  • *
SV: Finncon/Animecon 2009
« Svar #1 skrivet: 28.05.2009 kl. 22.48 »
Irmelin Sandman Lilius har meddelat att hon tyvärr är tvungen att avböja hedersgästskapet på årets Finncon. Orsaken är en redan länge planerad resa som tyvärr råkade bli samtidigt med kongressen.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 23.06.2009 kl. 19.55 »
Finncon-arrangörerna har lyckats förhandla fram ett mycket förmånligt hotellpaket. Priset på ett dubbelrum på det närbelägna hotellet Holiday Inn Helsinki City West är endast 70 euro per natt. Reservationen skall då göras via Finncons hemsida. Observera att erbjudandet är i kraft endast till 24.6.

Via Finncons webb hittas även länkar till andra logialternativ.

Vilgot

• FUI-aktivist
  • *
  • Antal inlägg: 5
« Svar #3 skrivet: 30.06.2009 kl. 16.00 »
Undertecknad kommer att dela ut tidningar hela nätterna i Åbo och vara på Finncon på dagarna under Finnconhelgen. Man skall alltså inte bli förvånad om jag ber om tjänster typ "ring mig kl. 24:00 ikväll så jag vaknar till jobbet" och/eller förvandlas till en zombie som äter hjärnor under Finncon.

Vi ses där!

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #4 skrivet: 9.07.2009 kl. 00.32 »
Finnconarrangören Jukka Halme intervjuades i den finska radiokanalen YLEX om den annalkande conen. Programmet kan avlyssnas på webben (och är alltså på finska).

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #5 skrivet: 9.07.2009 kl. 11.53 »
Jag finner det högst irriterande att det talas så mycket finska i Finland! :P (Eller så lite i Sverige... tänk om jag hade fått lära mig finska på lektionerna i skolan!)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #6 skrivet: 13.07.2009 kl. 23.27 »
Men en del av oss finnar talar ju också svenska. ;)
På väg till Finncon på torsdagen blev jag uppringd av en av huvudarrangörerna, Jukka Halme, och ombedd att nästa morgon ställa upp för en kort direktsänd radiointervju om Finncon. Man gör väl det man kan, så alla ni som vill lyssna på prat om Finncon på svenska kan klicka fram till YLE Arenan.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #7 skrivet: 14.07.2009 kl. 09.24 »
Jag är helt förbluffad över att en sådan Finlandssvensk tidskrift som Huvudstadsbladet inte hade någon som helst artikel om Finncon under veckoslutet. (I alla fall hittade inte jag något när jag läste igenom dem igår).

Ändå fanns det program på svenska om Finlandssvensk identitet och framtid.  ;).

Orsakerna är väl att det inte var så Finlandssvenskt i alla fall ty här fanns ju ingen segelbåt, inga räkor eller kräftor och inget vitt vin inblandat utan endast semlor (svenska frallor) och öl.  ;) ;)

Annars blev jag ytterst glad över denna Finncon. En väldigt lyckad tillställning som bara gjorde en ännu mera övertygad om att man tvingas deletaga nästa år också.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Julle

• Antal inlägg: 26
    • Månskensdans
« Svar #8 skrivet: 14.07.2009 kl. 18.17 »
Jag tyckte att det var kul att det faktiskt fanns en nämnvärd publik på den svenskspråkiga programpunkten som var samtidigt som George R.R. Martins hedersgästinverju. Hade nog trott att folk skulle prioritera bort den.

Nå, har jag råd kommer jag nästa år igen.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #9 skrivet: 16.07.2009 kl. 13.06 »
Jag är helt förbluffad över att en sådan Finlandssvensk tidskrift som Huvudstadsbladet inte hade någon som helst artikel om Finncon under veckoslutet. (I alla fall hittade inte jag något när jag läste igenom dem igår).

Men YLE tycks ha noterat Finncon även på svenska på webben.

Det är svårt att locka media, ibland lyckas det, ibland inte. Jag vet inte om årets Finnconarrangörer skickade ut svenska pressmeddelanden; i Hufvudstadsbladets fall kunde det ha hjälpt, eller så kunde det ha varit bortkastat arbete. Hur som helst visar ju YLE-notisen att infomationen nog gick fram även på svenskt håll.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #10 skrivet: 20.07.2009 kl. 10.10 »
Medan ni väntar på Enhörningens Finnconrapport kan ni ju ta en titt på Cheryl Morgans videointervjuer från Finncon samt läsa hennes grundliga rapport (med intressanta kommentarer) från årets stora finländska fantastikfestival.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #11 skrivet: 26.10.2009 kl. 21.39 »
En mycket ingående kongressrapport som även behandlar det svenskspråkiga programmet kan du läsa i Tomas Cronholms blogg.