Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Recension: Avatar  (läst 7030 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370

Kat

• Antal inlägg: 10
SV: Recension: Avatar
« Svar #1 skrivet: 18.12.2009 kl. 08.53 »
Tack - då ska jag inte slösa bort en dag av julledigheten med den. Hade annars funderat på det, även om trailern verkade lite... infantil?  ;D

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
« Svar #2 skrivet: 20.12.2009 kl. 09.54 »
Det verkar som om 3d-versionerna bara har en textning. Den jag såg hade bara svensk textning. 2d-versionerna lär väl sedan ha textning på båda språken. Eller det vet jag inte med säkerhet förstås.

I övrigt håller jag inte helt med recensionen. Eller visst. Egentligen håller jag med allting men samtidigt så påverkade det mig inte så negativt. I princip visste jag att filmen skulle ha en papperstunn story men det här var mer... ögongodis.

Och så var ju han ondingen ganska cool. Jag kunde inte komma över hur badass han var. Han var som tagen direkt från åttiotalsaction. Nuförtiden brukar ondingarna ha så mycket "djup" och annat tjafs. Inte så här.
"Be strong in your Ignorance"

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 20.12.2009 kl. 11.59 »
Jag kollade upp det här med textningen och Riina Liukkonen på FS-film som distribuerar Avatar i Finland berättade att 3D-versionen av tekniska och tidtabellsmässiga orsaker endast är textad på ett språk. I åtminstone Vasa, Jakobstad och Ekenäs visas filmen i 3D med finsk eller svensk text, skilda visningar anordnas alltså på båda språken. På övriga orter lär man kunna kontakta biografen och fråga om det skulle vara möjligt att få en 3D visning med svensk text.

Och precis som Shinan gissade är normalversionen textad på både finska och svenska.

Vad jag har förstått är 3D-visningarna heldigitala, så jag gissar (obs det här är alltså endast mer eller mindre vilda gissningar) att det här med textning fungerar på digitalbiograferna lite på samma sätt som då man ser på DVD, men väljer helt enkelt vilket vilket textningsspråk man vill ha. Men om detta i sin tur leder till att man endast kan ha textning på ett språk i gången är det ju en stor förlust för den finlandssvenska filmkulturen, för det betyder ju mer eller mindre säkert att de svensktextade filmvisningarna kommer att minska radikalt (och att den svenska textning vi får högst troligen [vilda gissningar igen] kommer att vara rikssvensk).

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #4 skrivet: 21.12.2009 kl. 09.23 »
En sak till som bör påpekas är att filmen INTE är en science fiction film. Väldigt litet av det som finns i Avatar har med science fiction att göra. (Förutom i början där man ser dessa rymdskepp etc). Det närmaste science fiction man kan komma i filmen förutom inledningen är väl om man vill söka är "man mot maskin".

Avatar är en saga/fantasy som har sina rötter mera i fantasy än i science fiction. Här finns den Ståndaktiga tennsoldaten som blir kär i prinsessan och som räddar världen och blir en med den. När jag kom över detta (efter ca 20 minuter in i filmen) så blev den omedelbart mycket bättre. Avatar är inget annat än en 2000-talets saga av H.C. Andersen med dessa moral om att om vi inte sköter om vår omgivning osv.

Jag gick på bio med väntan att få se en Star Wars episode 2 Attack of the Clones och fick en visuellt mycket stilig film som imponerade med dess visuella stil och kvalitet. Inte med berättelse eller dialog eller dylikt. Där håller jag helt med recensionen.

Ibland var dialogen så påklistrad och kornig att den blev ofrivilligt rolig. James Cameron har väl aldrig varit så vidare värst bra på personregi utan mera satsat på känslor och teknik och i denna film syns det väldigt bra.

Jag såg filmen utan 3D i Karis och blev väldigt överraskad över att den ser så bra ut även utan 3D. Ljud och bildkvalitet var helt fantastiskt. Min dotter 13 år och hennes vän också 13 ville genast se filmen på nytt så dålig kan den inte vara.

Till sist måste jag säga att för vänner av "riktig" science fiction är detta nog inte rätt film. Men en mycket underhållande saga/fantasy är den nog.

Vill man se "riktig" sf så se på Duncan Jones fantastiska film MOON.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #5 skrivet: 21.12.2009 kl. 11.48 »
En sak till som bör påpekas är att filmen INTE är en science fiction film.

Det här med var gränsen mellan science fiction och annan fantastik går är ju milt sagt svävande. För mig personligen så räcker det nog med att ha en främmande planet, kontakt med utomjordiska varelser och ”framtida” teknologi för att stämpla Avatar som science fiction. Men stämplar är ju bara stämplar, huvudsaken är hur filmen känns för en själv och vad man får ut av det. Och vad man än tycker om Avatar är det ju enormt roligt att filmen väckt diskussion här på Enhörningens forum.  :)

Vill man se "riktig" sf så se på Duncan Jones fantastiska film MOON.

Jag har hört en hel del positivt om den filmen och ser fram emot den filmupplevelsen. Moon släpptes ju aldrig på någon större biorunda här hos oss, men den tycks ju ha kommit på DVD och går att få för snäppet under 10 euro på Stockmann (med stamkundsförmån), så värst dyr kan den ju inte vara annanstans heller.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #6 skrivet: 23.12.2009 kl. 15.35 »
Tack - då ska jag inte slösa bort en dag av julledigheten med den. Hade annars funderat på det, även om trailern verkade lite... infantil?  ;D

Det skall du inte göra. Se filmen och skapa din egen åsikt. Jag lärde mig redan från liten att all film är bra förren man sett den. Sen kan man ha annan åsikt. Men väntar du dig att film skall ha djuplodande psykologiska meddelanden och svaren på livets mening skall du nog inte se den i alla fall. Men vill man ha 2 timmar och 40 minuter av visuell fyrverkeri så då är detta filmen för dig.   ;)

Filmen är i mitt tycke nog en film som skall ses på bio och inte hemma. Stanley Kubrick skulle nog vrida sig i graven om han skulle se denna teknologi som använts för att skapa denna film. Hoppas någon kommer att använda detta till en riktig Science fiction film för nog ser det väldigt mäktigt ut i början med tyngdlösheten och dessa rymdskepp och stationer som svävar över Pandora.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Kat

• Antal inlägg: 10
« Svar #7 skrivet: 29.12.2009 kl. 10.13 »
Det skall du inte göra. Se filmen och skapa din egen åsikt.

Jag skippade den i alla fall... Man har så stora planer för ledighet med garanterad barnvakt, ska vi gå på teater, film, konsert? Eller ska vi gå på promenad med hunden, sedan öppna den tredje konfektasken och se på På spåret?  ;D