Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Svenska litteratursällskapets prisar Arra  (läst 4348 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Svenska litteratursällskapets prisar Arra
« skrivet: 7.02.2010 kl. 10.45 »
I år firar Svenska litteratursällskapet i Finland 125-årsjubileum. Jubileumsårets huvudfest firades på Runebergsdagen 5.2 med utdelning av litterära och vetenskapliga pris och stipendier. Bland primottagarna finner vi Maria Turtschaninoff som fick ett pris om 18 000 euro ur Paul Werner Lybecks testamentsfond för romanen Arra.

Prismotiveringen lyder: "Berättelsen är både en suggestiv saga med klassiska element och en insiktsfull utvecklingsroman, där en förfördelad flicka genom prövningar mognar till hjältinna och räddar prinsen. Stoffet hanteras med dramaturgisk skicklighet och osviklig stilkänsla."

Storstora gratulationer till Maria!

MariaT

• Antal inlägg: 6
SV: Svenska litteratursällskapets prisar Arra
« Svar #1 skrivet: 7.02.2010 kl. 15.09 »
Tack Ben!
Och på mitt diplom står det "för fantasyromanen Arra". Hur ofta får fantasylitteratur i Svenskfinland en sådan utmärkelse? Det tycker jag är extra fint.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 7.02.2010 kl. 20.22 »
Helt fantastiskt alltså. Arra är inte bara i mitt tycke en bra fantasybok utan även en väldigt bra bok.

Grattis så här på efterhand.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #3 skrivet: 7.02.2010 kl. 21.05 »
Och på mitt diplom står det "för fantasyromanen Arra". Hur ofta får fantasylitteratur i Svenskfinland en sådan utmärkelse?

Jo, man kunde väl säga att fantasyn (och förhoppningsvis fantastiken överlag) börjar nu bli rumsren även i "finkulturkretsarna".  ;)