Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Portti 4/2009  (läst 2790 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Portti 4/2009
« skrivet: 7.02.2010 kl. 11.38 »
Portti 4/2009 damp ner i postluckan för drygt två veckor sedan. Med sina 132 sidor (som inte ens är på något sätt extra tjockt för Portti) är medlemsbladet för Tammerfors sf-förening definitivt landets maffigaste sf-tidskrift.

Porttis senaste nummer innehåller tre inhemska noveller. Heikki Nevalas Koneesta sinä olet syntyvä, som vann föreningens novelltävling 2009 samt en novell var av Susi Vaasjoki och Olli Rintamäki. Numrets utländska novell är Elizabeth Bears Hugovinnare Soggothien aamunkoitto (Soggoths in Bloom). Förutom recensioner på några filmer och serier samt en högst troligen totalt heltäckande bokrecensionsavdelning (36 sidor bokrecensioner!) innehåller det här numret även två artiklar. Harri Erkki berättar i sin artikel om myter medan Boris Hurtta fortsäter sin artikelserie om gammal finländsk fantastik och presenterar denna gång författeren Eino Railo.

Porttis och Tammerfors sf-förenings webb finns på www.sci.fi/~portti/.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Portti 4/2009
« Svar #1 skrivet: 11.02.2010 kl. 07.18 »
Heikki Nevalas Koneesta sinä olet syntyvä är egentligen en mycket bra novell. Jag gillade den otroligt mycket. En helt fantastisk berättelse som gjorde att jag inte kunde sluta läsa den.

Ju längre in man kommer i berättelsen ju mera blir man fascinerad av världen. Denna novell är i mitt tycke väl värd sitt pris.

För denna novell är det redan värt att skaffa detta nummer av tidningen.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction