Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Finlands Svenska Tolkien-sällskap är grundat!  (läst 6226 gånger)

Ardamir

• FSTS
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Tolkien-fan
    • Ardamir's Tolkien Homepage
Finlands Svenska Tolkien-sällskap är grundat!
« skrivet: 18.04.2009 kl. 16.00 »
Finlands Svenska Tolkien-sällskap är nu så gott som grundat, eller rättare sagt upprättat (det behövdes inget formellt grundande)! Den är nu skapad som en underavdelning, en s.k. "smial" till Finlands Tolkien-sällskap (Suomen Tolkien-seura), som jag tyckte var vettigare än att grunda den som en helt skild förening.

Det enda som egentligen krävdes var att åtminstone en eller två av de aktiva i smialen blir medlemmar i själva FTS, och att man sedan anmäler smialen till den smial-ansvariga vid FTS. Jag blev medlem, dvs. betalade medlemsavgiften på 15 €, och anmälde smialen till den smial-ansvariga. Det kan ännu hända att FTS vill att flera än en aktiv ska vara medlem i FTS, men detta borde inte bli något problem.

En sak som jag funderade lite på var hurdant namn denna smial kunde ha. Det som jag direkt kom att tänka på var helt enkelt Finlands Svenska Tolkien-sällskap, vilket kunde förkortas FSTS. Jag föredrar "sällskap" framom "förening" eller något annat dylikt ord, eftersom "sällskap" används av FTS, och dessutom av Tolkien-sällskapen i Sverige. Men sedan kom jag att tänka på att de andra smialerna har alla påhittade "Tolkien-aktiga" namn såsom Marach och Palantír, och dessurom har Sveriges Tolkien-sällskap namn som Forodrim och Mithlond, förutom sina geografiska beteckningar såsom "Göteborgs Tolkiensällskap". Därför funderade jag om ett passligt sådant namn för smialen kunde vara Lindon, som är namnet på alvlandet längst till väster i Middle-earth, vid kusten. Det delas upp i en nordlig och en sydlig del, Forlindon resp. Harlindon (for betyder "nord" och har "syd"), och dessa attribut tycker jag att skulle passa bra med tanke på Svenskfinland som också breder ut sig längs kusten, och som dessutom brukar delas upp i en nordlig och en sydlig del :)

Så därför kunde det kompletta namnet på smialen vara Lindon, Finlands Svenska Tolkien-sällskap (jag tycker att "Tolkien-sällskap" ska stavas med bindestreck, för mig verkar det språkligt riktigare och förekommer också oftare än "Tolkiensällskap" om man söker på google). Men huruvida Lindon eller något annat namn tas med i namnet kan slutligen bestämmas i ett senare skede, kanske vid smialens första fysiska träff.

Sedan kommer vi till elektronisk kommunikation och diskussion de aktiva i smialen emellan, som ju nog behövs. Dessa alternativ kommer jag direkt att tänka på:

- Forum här på Enhörningens webb. Jag har redan blivit erbjuden av Ben en egen avdelning för smialen på Enhörningens forum.

- Grupp på Facebook. Man kunde skapa en grupp för smialen på Facebook, som erbjuder möjlighet till ett forum. Man kan också skapa "events" för gruppen som kan fungera som upplysningar om smialens kommande evenemang.

- Mailing-lista

- En grupp på Yle:s X3M-forum, där potentiella aktiva i smialen redan håller till.

Möjligen kan det vara bra om smialen endast använder ett av dessa kommunikationsmedel, så att informationen inte sprids ut på flera ställen och det blir lättare att hålla kontakt med varandra. Men ifall informationen är sådan att den enkelt kan postas på flera ställen så ser jag inte det som en omöjlighet att använda sig av flera olika sätt att kommunicera. Jag skulle vara speciellt ivrig att skapa en Facebook-grupp så gott som med det samma, för jag tror att flera av de potentiella aktiva i smialen redan håller hus där.

Smialen kunde också ha en egen hemsida, såsom de andra smialerna har, men det kan vi fundera mera på lite senare.

Folk som nu känner för att delta i smialens verksamhet och som ännu inte anmält sitt intresse kunde kontakta mig om det.

Det här får nu räcka som en första dos av information om den nya smialen. Kommentarer och diskussion är varmt välkommet. :-)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Finlands Svenska Tolkien-sällskap är grundat!
« Svar #1 skrivet: 18.04.2009 kl. 21.43 »
Grattis! Jag blir gärna medlem i smialen, men då jag inte är någon Tolkienexpert blir jag säkert mer av en "lurkare" och för det mesta bara följer med experternas diskussioner.  :)

Lindon låter som ett trevligt namn och jag antar att man med namn nog kan bryta mot språkrekommendationer. Enligt en artikel på Forskningscentralen för de inhemska språken borde Tolkiensällskap nog skrivas utan bindestreck.

Det skall bli spännande att se vilka elektroniska vägar FSTS väljer att använda. För att du, Ardamir, skall kunna testa hur det skulle vara med att ha en avdelning här på forumet skapade jag en sådan. För närvarande borde den vara synlig endast för dig. Fördelen med att föra diskussionen här är ju (förutom att hålla den finlandssvenska fandomen osplittrad) att man vid RSS-flöden kan publicera inlägg även t.ex på Facebook.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Finlands Svenska Tolkien-sällskap är grundat!
« Svar #2 skrivet: 19.04.2009 kl. 19.44 »
Grattis från mig också.
En ny medlem får du nog av mig även om jag också inte är någon så stor Tolkien expert.  :blushing:

Men det skall bliva väldigt intressant att se hur föreningen kommer att värva medlemmar i framtiden och hur den kommer att synas i Svensk-Finland. Egen blogg som informationskanal osv kan vara kul.

Men vi får väl se. Hobbitfilmen kommer att ha en stor del i 20års jubileumsnumret av Empire tidningen enligt www.empireonline.com.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction