Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Bacon III  (läst 4403 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Bacon III
« skrivet: 21.04.2010 kl. 22.55 »
Inkommande lördag arrangerar Föreningen för underliga intressen vid Åbo Akademi den tredje Bacon-mikrokongressen. Platsen är den aboensiska fantastikklubblokalen Terrakoti som finns i andra våningen av Studenthuset A  (Rektorsåkersgatan 2, Åbo). Programmet består högst troligen av underligheter bl.a. i filmfom och bacon (samt något vegetariskt). Programmet börjar klockan 15, men folk är välkomna på plats redan klockan 13.

För att ge en bild av hur Bacon III kan bli publiceras här nedan en rapport från Bacon II (rapporten har legat alldeles onödigt länge i chefreds e-posthög, men nu är den ju aktuell igen  ;) ). Rapporten är skriven av Bacon-organisatören och FUIs själ Vilgot Strömsholm.

Citera
Sammankomsten BaCon II gick av stapeln 26.4.2009 från kl. 16 framåt. Platsen var Åbo Universitets fantastikföreningars utrymme Terrakoti i Studenhus A i Åbo. FUI ordnade evenemanget med Turun Yliopiston Tieteiskulttuurikabinettis (Tutka) hjälp. Hedersgäst (som inte var på plats) var dmpk2k från Nya Zeeland, som hjälpte till med att höja evenemangets tekniska nivå avsevärt.

BaCon är en sammankomst (”con”) som nu ordnades för andra gången. BaCon är en con i science fictionens, fantasyns, animens och baconens tecken. På programmet står alltid diverse passande rörliga bilder, och på menyn står dels bacon och dels vegetarisk mat.

Ungefär kl. 16 började människor trilla in till Terrakoti. Ungefär hälften av de deltagande var FUI-medlemmar, resten Tutkaiter och övriga. Ca. 20 människor deltog alltsomallt, konstant var ca. tio människor på plats. Utöver dessa varelser fanns ett traditionsenligt kålhuvud med.
Temat för detta års BaCon var "strålande framtid", på finska "aurinkoinen tulevaisuus". Programmet var följande:
1. Salami Fighting Association (musikvideo)
2. capsule - Portable Airport - space station No.9 - Soratobu Toshikeikaku
(tredelad musikvideo, animerad)
3. Windy Tales - 5 (enskilt avsnitt, anime)
4. Star Trek TNG - The Inner Light (enskilt avsnitt)
5. Sky Captain and the World of Tomorrow (långfilm)
6. Nånting som jag eventuellt glömt

Kommentarer från publiken följer enligt numreringen ovan:
1. "Inte igen! Fast jag skulle blunda skulle jag ändå känna att det strålar på mig!"
2. "Den var vacker".
3. "Ganska hypnotisk". "Fungerade bra eftersom jag har feber på riktigt". Dessutom somnade åtminstone två människor under detta programs gång.
4. "Rörande". "Underbart". Detta program väckte kanske mest diskussion.
5. "Stort spektakel." "En film som bryr sig om sitt utseende, men inte på ett dåligt sätt." "Det görs tydligen fortfarande riktiga science fiction-filmer."

Det kanske svåraste med denna sammankomst var evenemangets tvåspråkighet: språkmuren kommer oberoende emot i nån grad, fast många tappra försök gjordes att klättra över den: mycket energi användes på att tala andra- och tredjespråk. Endast ungefär två meningar engelska hördes från människomunnar på evenemanget, vilket undertecknad anser att är lika med nånsorts framgång. I vart fall kan ingen säga att nånting brister på samarbetsvilja: FUI hade mera människor på plats än på de flesta av sina helt egna evenemang, och Tutka samarbetar med och hjälper FUI på ett lika berömvärt sätt som de också gjort tidigare (tack!).

Som vanligt diskuterade och åt deltagarna allt möjligt under evenemangets gång. Efter att långfilmen tagit slut avslutades conen. Evenemanget fortsatte med en liten och lugn efterfest - vi gjorde inte så mycket annat än såg på en politiskt inkorrekt kortfilm. De sista tappra deltagarna avlägsnade sig kring ett på natten.

Undertecknad var BaCon II:s huvudorganisatör. På grund av detta kan jag inte egentligen bedöma om evenemanget var lyckat eller inte. Därför hoppas jag att de av deltagarna som läser detta på ett eller annat sätt skickar in sina intryck av BaCon till Enhörningen. Jag hoppas ni hade roligt!

Vilgot Strömsholm
Ordförande, Föreningen för underliga intressen vid Åbo Akademi r.f.
« Senast ändrad: 21.04.2010 kl. 23.04 av Ben »