Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Fantastikfilmer i TV under sommaren 2010  (läst 4464 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Fantastikfilmer i TV under sommaren 2010
« skrivet: 5.06.2010 kl. 21.06 »
Har nyligen märkt att det kommer en hel del intressanta Filmer på TV under sommaren. Tänkte först posta dem alla i endast ett inlägg men märker att det kommer att bli för lång. Så jag delar upp dem kanalvis och inleder med TV-kanalen Sub TV som visar under sommaren några Fantastikfilmer plus alla 6 Star Wars filmer.

OBS. Klockslagen lönar det sig att kolla i TV-programmen

Death Becomes Her Söndag 27.6.2010
En mörk komedi regisserad av Robert Zemeckis med Goldie Hawn, Meryl Streep och Bruce Willis om en två kvinnor som tävlar om samma man och är beredd att gå hur långt som helst. T.om magi är tillåtet. Rätt så kul ibland faktiskt. Filmen fick Oscar för bästa specialeffekterna 1992. Bruce Willis ser rätt så kul ut i sin flöntiga mustach.

Star Wars Episode I - The Phantom Menace Söndag 4.7.
En film som knappast behöver någon som helst presentation. Anakin Skywalkers vandring till att bli Darth Vader inleds. En av de största besvikelser jag någonsin sett på bio. Men tiden tycks läka alla sår och nuförtiden ser jag med den med glasögon som filtrerar bort Jar Jar Binks.

Star Wars Episode II - Attack of the Clones Söndag 11.7.
Andra delen i inledningen till Star Wars sagan. Litet sämre än första delen men nog går det att se på filmen ändå. Det är ju ändå Star Wars.

Star Wars Episode III - Revenge of the Sith Söndag 18.7.
Och nu är vi framme vid den situationen när förvandlingen sker. Av dessa tre första filmer är detta den i mitt tycke klart bästa. Och visst ser det coolt ut när Vi ser Darth Vader första gången.

Star Wars: Episode IV - A New Hope Söndag 25.7.
Nu talar vi saker. Filmen jag sett mest av alla filmer jag någonsin sett. Ett mästerverk som får mig nästan i tårar ännu denna dag. Hoppas Han Solo skjuter först.

Wars Episode V - The Empire Strikes Back Söndag 1.8.
Seriens klart bästa film. Med manus av Lawrence Kasdan och Leigh Brackett och regi av Irvin Kershner är detta filmen som får mig att förstå varför Star Wars är så fantastiskt. Här finns de största dramatiken, de bästa humorn och de härligaste actionscenerna.

V for Vendetta Måndag 2.8.
En i mitt tycke väldigt bra film som baserar sig på Alan Moore och David Lloyds tecknade serie med samma namn. Regisserad av James McTeigue och producerad av Wachowski bröderna och Joel Silver är detta filmen som handlar om en nära framtid när England härskars av Norsefire. V är en man som är på en personlig hämd mot regeringen och hotar att spränga det brittiska parlamentet i luften. Han bär på sig en Guy Fawkes mask och siterar Remember, remember the fifth of November. En av de bättre konverteringarna från Alan Moores tecknade serie till film. Se den och läs sedan serien.... eller tvärtom.

Star Wars Episode VI - Return of the Jedi Söndag 8.8.
Den sista filmen i denna serie. Lucas tendens att hitta all möjligt konstigt i filmerna och nu har vi de där små irriterande krypen Ewoker. Filmen är regisserad av Richard Marquand.

Shaun of the Dead Söndag 22.8.
Zombieapokalyps har aldrig varit så rolig som i denna skräck-komedi med Simon Pegg, Nick Frost och Kate Ashfield i huvudrollen. Filmen är skriven av Simon Pegg och Edgar Wright. Samma grupp som givit oss TV-serien Spaced, Big Train komediserien och nu senare Hot Fuzz. När Shaun bestämmer sig för att göra något av sitt liv kommer de levande döda och sätter käppar i hjulet.

War of the Worlds Måndag 30.8.2010
Världarnas krig sett genom Steven Spielbergs ögon. En ny version av H. G. Wells klassiska invasionsfilm med Tom Cruise i huvudrollen är mycket bättre än jag väntade mig. Underhållande, spännande och Tom Cruise gör en rätt så hyfsad roll som den litet egoistiska pappan som försöker hålla reda på sina barn och på samma gång lär sig om hur det är att vara far och ta ansvar.

Detta var Sub TV:s utbut. Inte illa tycker jag i alla fall. Sommaren är ju ändå inte så grymt lång.   ::)
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Nelonen
« Svar #1 skrivet: 5.06.2010 kl. 22.00 »
Nelonen har inte så mycket bra filmer förutom Steamboy och Creepshow. Resten är filmer som säkert snurrat på flere gånger i TV och nu är det ju en passlig tid att sätta in dem i programmet. Men visst finns här några som är värda att ta sig en titt på om man inte sett dem tidigare

Jason X  Söndag 13.6.
Nu är vi långt inne i framtiden och från en rymdstation anländer en grupp studenter och dess lärare till jorden som sedan länge övergivits. De hittar två nedfrysta kroppar som tas upp till rymdstationen och den ena är såklart Jason Voorhees, den notoriska seriemördaren. Den andra kroppen är en filcka som han var på väg att mörda och så kommer aktionen i gång. samma som de tidigare filmen men som taglinen säger. ”Jason Get´s a Upgrade.” En rätt så kul film som inte tar sig på allvar.

Trekkies 2.   Fredag 25.6.
Här har vi en film som garanterat inte skall tagas på allvar. Trekkies två är den andra delen av en dokumentärfilm om hängivna anhängare till Star Trek serien. En helt fantastisk film som får en att vara stolt över att vara en Geek. Se den och njut.

Zathura.   Fredag 25.6
Här har vi en rätt så kul film regisserad av Jon Favreau, mannen bakom Iron Man filmerna. Filmen berättar om två bröder Danny och Walter som bara bråkar och inte gillar samma saker alls. När Danny hitttar Zathura spelet i källaren hamnar pojkarna på ett äventyr de knappast kunde drömma om. En underhållande film för hela familjen. Spännande, rolig och fylld med en massa grejer. Ett äkta pojkäventyr.

Spider Man.   Söndag 27.6.
Denna film behöver väl knappast någon större presenation. Första delen i en serie om pojken som blev biten av en genetisk muterad spindel och får övernaturliga krafter och börjar bekämpa ondska. Att så. Regi: Sam Raimi och Tobey Maquire spelar Peter Parker.

Son of the Mask  Lördag 3.7.20
Filmen är en fortsättning på filmen Mask med Jim Carrey i huvudrollen. Filmen berättar om en serietecknare som får en son som har krafter som en mystisk ansiktsmask ger honom. Filmer är på plats 16 i IMDB:s lista på de 100 sämsta filmerna. Har sett den och har man små barn kanske de gillar filmen.

Judge Dredd. Torsdag 8.7.
Judge Dredd är den mest legendariska och framgångsrikaste av alla framtidspoliser sk. Judges (Domare). De är både domare och bödel på samma gång.. alltså de är LAGEN. Filmen regisserad av Danny Cannon har Sylvester Stallone som Judge Dredd och är i mitt tycke en hädelse till denna fantastiska tecknade serien som skapats av John Wagner och Carlos Esquerra. I filmen ser man Judge Dredds ansikte och redan det gör mig ark. Man har heller aldrig sett Fantomens ansikte så varför skulle det vara någon skillnad på honom och Judge Dredd. Fy skäms på er.

Steamboy.   Lördag 10.7
Steamboy är en animefilm regisserad av Katsuhiro Otomo och är en Steampunk film som berättar om en alternativ historia om en 13 årig pojke som bor i Manchester som är en uppfinnare och tänker vandra i samma spår som hans far och hans farfar. Han har en talang som går i ärv i familjen och demostrerar detta genom att bygga en ångdriven flhygmaskin. En helt fantastisk film som jag inte kan förstå att den sänds så sent på natten som det verkar. Har ni en Digibox med hårdskiva lagra denna film och se den när ni har chans.

A Sound of Thunder.   Fredag 23.07.
En otroligt urusel film som berättar om en grupp människor som reser bakåt i tiden och förstör vår framtid genom att taga livet av ett djur i misstag. Baserar sig på Ray Bradburys novell med samma namn som är mycket bättre. Regisserad av Peter Hyams. Renny Harlin var inblandad i filmen i början med fick sparken har jag förstått.

Terminator 3 – Rise of the Machines  Torsdag 26.8.
Den tredje filmen i serien om John Connor och hans kamp mot robotar som reser bakåt I tiden för att eliminera honom. Den klart sämsta av dessa tre filmer och även om slutet är rätt så kul är den inte så mycket till film tycker jag. Regisserad av Jonathan Mostow.

Creepshow  söndag 12.09
Detta är en skräck-komedi-antologi som är regisserad av George A Romero och baserar sig på Stephen Kings noveller. Filmen är indelad i 5 korta berättelser som binds samman av en animerad sekvens som får serien att påminna om den gamla goda tiden när det fanns serietidningar som Chock, The Vault of Horror, Tales from a Crypt osv. Filmen är en hyllning till dessa E.C tidningar och dessa fem berättelser är Father´s Day (en klassisk berättelse om en grupp barn och deras far som vägrar dö), The Lonesome Death of Jordy Verril (en science fiction berättelse om en meteor som landar på Jordy Verrils gård) Verril spelas av Stephen King. Something to Tide You Over (en berättelse om hur det kära paret försöker göra sig av med kvinnans make), The Crate (en låda innehåller något som man inte vill att skall slippa löst) och They´re Creeping Up on You (en berättelse om hur det kan gå om man är rädd för kackerlackor. Jag gillade denna film när den kom ut och fick när jag skriver detta lust att gå och gräva fram den från bokhyllan.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
MTV3 och TV 2
« Svar #2 skrivet: 6.06.2010 kl. 19.05 »
MTV3 och TV 2 har också några fantastikfilmer eller på snudd till fantastik på sin lista över filmer i sommar. Av dessa har nog TV 2 de intressantare filmerna som nog alla bör ses tycker jag i alla fall.

MTV-3
Dr Jekyll and Mister Hyde Torsdag 8.7.
En nyfilmatisering av den klassiska skräckfilmen. Doktor Jekyll är en lugn och fridfull man men när hans experiment går helt fel förvandlas han till en helt annan man. Filmen är regisserad av Murice Phillips och har John Hannah som Dr Jekyll/Mr Hyde och David Warner som Sir Danvers Carew. Har inte sett denna film så kan inte säga mera än att den ser rätt så intressant ut för både David Warner och John Hannah är riktigt bra skådespelare. Vi får väl se vad det blir av detta.

Willow Söndag 25.7.
Willow är fantasyfilm som är regisserad av Ron Howard och producerad av George Lucas som även skrivit berättelsen och Bob Dolman som skrivit manus. Filmen om Willow Ufgood som eftre att ha hittat ett övergivet spädbarn tvingas ut på ett äventyr. Det är spått att barnet är helgit och att detkommer att merföra undergången för den elaka drottningen Bavmorda. Till sin hjälp får han en ofrvillig medhjälpare av krigaren Madmartigan och två små varelser som kallas Brownies. En rätt så kul film faktiskt som jag nog gillar och har sett ett par gånger. Innehåller en hel del roliga scener och några helt fantastiska actionscener. En av de bättre Fantasyfilmerna som gjorts.

Constantine 30.7.
John Constantine är en exorcist med begåvningen att se det andra inte ser och som jobbar med att driva ut demoner ur människor. Han vet att det helvete han sänder dem tillbaka till är egentligen samma helvete som han själv hamnar till inom en när framtid. När han undersöker en ung kvinnas självmord kommer han och kvinnans syster en del oroväckande händelser på spåren och tvingar dem ner till helvetet. Baserar sig på den tecknade serien Hellblazer. Filmen är regisserad av Francis Lawrence och har Keanu Reeves som John Constantine. Inte så grymt bra film inte. Jag gillar den inte så mycket men en del saker har flyttats rätt så bra in i filmen från serien. Som t.ex. cigaretter och det jävliga betendet annars är han rätt så lam denna John Constantine. Originalserien är skapad av Alan Moore, James Delano och John Ridgway.

Chill Out Scooby Doo Lördag 21.7.
Detta är den elfte filmen om Scooby Doo. En stor hund som råkar ut på övernaturliga äventyr. Filmen lär vara en sk. ”remake” av tre klassiska Scooby Doo TV-avsnitt. That´s Snow Ghost!, The Ghost of Bigfoot och There´s No Creature Like Snow Creature. Denna gång träffar de Yetin uppe i Himalaya. Har man barn så kan man se på den men annars brukar de här filmerna nog vara rätt så flöntiga.

TV-2
Howl´s Moving Castle Söndag 6.6.
Denna film regisserad av Hayao Miyazaki behöver väl knappast någon store presentation. Filmen handlar om den unge hattmakaren Sofie, som blir förvandlad till en gamma kvinna av ödeshäxan. Sofie får en bannelse över sig så att hon inte kan berätta för någon att hon blvit förtrollad och ger sig ut för att hitta ett botemedel eller hjälp. Hon stöter på ett slott som går utav sig själv och går oinbjuden in. I det levande slottet bor pojken Mark, demonen Calcifer och husets ägare, trollkarlen Haru. Sofie får flytta in som städerksa och detta blir början på ett helt fantastisk äventyr som jag bara älskar. Har sett filmen flere gånger och har inte blivit tröttt på filmen ännu.

Escape from New York Tisdag 8.6.
Flykten från New York är en klassisk SF-film av John Carpenter och berättar om den före detta elitsoldaten Snake Pilsken som tvingas ge sig in i på ön Manhattan. Ön har förvandlats till ett enda stort fängelse och USA:s presidents flygplan har störtat på ön. Nu har Pilsken 24 timmar på sig att få ut Presidenten från ön. Problemet är att Snake är en fångs som skulle skickats till ön och hans pålitlighet är inte så vidare värst hög. Filmen innehåller en scen som numera är historisk. Han landar på World Trade Centers tvillingtorn med sitt segelplan. En mycket roligt film som jag gillar även om en hel del av filmen lidigt av tidens tand. Men filmen är gjord under den tiden när John Carpenter ännu gjorde bra och intressanta filmer och Kurt Russel var ung. :). Se den.

Memento Tisdag 20.7.
Här är en film som kanske inte är helt fantastik men snuddar nog på det och jag tycker den nog bör nämnas på listan. Filmen handlar om Leonard Shelby som har stora problem. Han är på jakt efter sin frus mördare men lider av en märklig sorts minnesförlust som gör att han saknar förmågan att lagra nya minnen. Detta gör att han glömmer allt nytt inom tio minuter, exempelvis var han är, vart han är på väg och vad han skall göra. Därför använder han istället sin egen kropp som anteckningsbok och en sak glömmer han inte. Han skall ha hämnd. En i mitt tycke väldigt bra film som får en ibland att tänka på Philip K Dicks böcker. Filmen verkar litet konstig men detta beror på att man ser slutet först och så går vi bakåt i tiden. Filmen är regisserad av Christopher Nolan och har Guy Pearce och Carrie-Anne Moss i huvudrollerna.

Sin City Tisdag 20.7.
Detta är en film Noir som har hämtat sin handling från fyra episoder ur Frank Millers seriealbum med samma namn. Berättelsena är The Customer is Always Right, The Hard Goodby, The Big Fat Kill och That Yellow Bastard. Filmen är regisserad av Frank Miller, Robert Rodriques och Quentin Tarantino och ser helt otrolig ut. Här har vi också en av de bästa konverteringarna från seriealbum till film. Filmen ser ut som en tecknad film. Jag gillar filmen och rekommenderar den varmt till alla som är intresserad av den här sortens film. I rollerna har vi bl.a. Bruce Willis, Mickey Rourke, Jessica Alba, Rutger Hauer, Elijah Wood, Cliwe Owen och Nick Stahl.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Kino Into
« Svar #3 skrivet: 14.06.2010 kl. 11.04 »
Kino Into sänder en hel del intressanta filmer med fantastikinnehåll också. Största delen är skräckfilmer med kultstämpel med bland dem finns några pärlor som alla älskare av dåliga filmer bör ta sig en titt på.

Devils Backbone Måndag 21.6. kl. 24.00
Kino Intos måndagskvällar har en hel del pärlor och den inleds med Guillermo Del Toros film Devils Backbone. Filmen handlar om ett barnhem i Inbördeskriget i Spanien. Mitt på gården finns en odetonerad bomb och när den hittades på morgonen hade något mystiskt hänt under natten.

Det här är en film jag gillar. Guillermo Del Toro har här gjort en film som,även om den är gjord 2001, bevisar hur han kan det här med spänning. Det övernaturliga blir som en del av berättelsen och det är egentligen väldigt trovärdigt. Se filmen om ni inte sett den. Har ni så se den igen. Se trailern här. Läs mera på Yle Teema.

A Meia-Noite Levarei Sua Alma
Filmen har sin handling i en onämnd Brasiliansk liten stad. Zé do Caixão (Likkist Joe), den lokala begravninsentreprenöre, föraktar religion och känslor och tror att enda saken som gäller är ”varaktigheten av blod”. I synnerhet hans egen. Han söker efter den perfekta kvinnan för att hon skall föda honom det överlägsna barnen som skall bli odödlig. Eftesom hans fru Lenita inte kan föda barn, börjar Joe göra närmande på Terezinha, Joes vän Antonios flickvän. Men Terenzia ger honom kalla handsken och berättar att Antonio är den enda mannen i henns liv. Under en Katolsk helg tar Joe livet av sin fru Lenita (pga hennes ofruktbarhet) genom att binda fast henne och ha en giftig spindel att bita henne. Polisen har inga bevis på att det var Joe så han är fri att göra vad han än vill.

Den engelska titlen är At Midnight I Take Your Soul och är regisserad av José Mojica Marins . Filmen är den första i en trilogi om Likkist Joe. Filmen är också den första Brasilianska skräckfilmen och är gjord 1963. De följande filmerna är This Night I’ll Possess Your Corpse (1967) och Embodiment of Evil (2008) De två första filmerna sänds av Kino Into i följd. De som inte har tid att se filmen på tv kan alltid ladda ner den gratis från www.archive.org. Läs mera på Yle Teema eller se trailern här.

Esta Note Encarnarei no Teu Cadáver Tisdag 6.7. kl. 00.10
Likkist Joe återvänder till sin by efter att ha återhämtat sig från shock och blindheten från ett sjukhus. Efter att ha frikänts från sina gamla brott och mord är han nu besatt av att hitta den ”perfekta” kvinnan med vilken han skall få sin överlägsna son. Assisterad av hans spöklika, puckelryggiga och vanställda betjänt Bruno kidnappar han sex vackra kvinnor den första natten ha har anlänt. Han utställer dem för en serie av sadistiska försök för att ta reda på vem av dem som är klar att föda hans son.

Den andra delen av filmen är liksom den första en i mitt tycke spännande och hållbar film som håller än i denna dag. Tyvärr är inte denna film public domain så man tvingas se den i TV:n i alla fall. Men väl värd att se är den. Läs mera på Yle Teema eller se trailern här.

O segredo da Múmia Måndag 12.7. kl. 23.05
Iva Cardosos film The Secret of the Mummy fortsätter denna serie av Brasiliansk skräckfilm. Dennna film lär innehålla allt som B-filmer skall innehålla. Galna vetenskapsmän, mördande mumier, Igors och Miss Brasilien tävling. Alla skrattade när han berättade om upptäckten av livselixiret. Vetenskapsmannan Professor Expedito Vitus har ägnat sig åt att rekonstruera en karta som är inddelad i åtta delar. Ägarna av dessa delar har blivit mystiskt mördade. Tack vare denna karta hittar han ett av de största arkeologiska upptäckterna på århundraden. Runambs Grav. Tillbaka i Brasilien väcker professorn Mumien och märker att detta var ett stort misstag. Mumien var egentligen en livsfarlig psykopatisk mördare som var helt besatt i Najda, dansaren som inte ville ha honom.

Har endast sett trailern så jag kan inte mera än att rekommendera filmen och säga se själv och berätta vad ni tyckte. Jag säger också min kommernat efter att ha kollat in filmen.  Läs mera på Yle Teema.

As Seta Vampiras Måndag 19.7. kl. 23.10
Denna vampyrkomedi av Brasilianska regissören Ivan Cardoso är blandad med humor, nyanserad med en 1950-tals utseende och är en äkta Campfilm. Handlingen är enkel. En grupp av unga kvinnor uppträder på en nattklubb och kallar sig ”De Sju Vampyrerna”. När de endast leker i början ändrar deras uppträdande efter att en ”mördar grönsak????” ändrar en vetenskapsman till en Vampyr. Hans släktskap med flickorna hotar att ändra deras ”vampyruppträdande” till litet mera realistiskt.

Har inte så mycket mera att säga om denna film men den verkar hålla likadan ”standard” Se trailern här. Läs mera på Yle Teema.

O Escorpiao Escarlete Måndag 26.7. kl. 23.30
The Scarlet Scorpion är en av Ivan Cardoso regisserad film som handlar om o Anjo (Ängeln) som är en millionär och playboy och kämpar mot brottsligheten. I synnerhet mot hans döda ärkefiende Escorpiâo Escarlete (Den ljusröda skorpionen) som nyligen har kidnappat mode-designer Glória Campos som i sin tur är kär i våran hjälte.
Har inte sett den här filmen heller men på Youtube finns en trailer och på www.archive.org finns en kort snutt som kan laddas ner. Läs mera på Yle Teema.

Um Lobisomem na Amazõnia Måndag 2.8. kl. 23.00
A Werewolf in Amazonia eller En varulv i Amazonerna är Ivan Cardosos version av H. G. Wells The Island of Dr. Morneau. Filmens handling är ungefär så här. Natasha är en 20 årig kvinna som tillsammans med 4 vänner bestämmer sig för att fara in i Amazondjungeln för att ta del i en Saint Daime ceremoni i en av de lokala byarna. Bero Careca är hyrt för att guida dem men han dyker inte upp utan istället får vi en man som påstår sig vara Betos vän. De är inte övertygade med ger sig iväg i alla fall. När natten kommer bestämmer sig gruppen för att slå läger vid en plats som kallas Hell´s Opening. Där smakar de på Saint Daime teet som guiden gjort och råkar på en överraskning. Alla är inte berädda på hallusinationerna och nu gäller det att komma ut med livet i behåll.
Jag har inte sett filmen men trailern ser riktigt intressant ut. Läs mera på Yle Teema.

Santo vs La invasión de los Marcianos[/b] Måndag 9.8. kl. 23.30
Mänsklighetens lust för kärnvapenkrig gör att de överlägsna humanoida främlingarna från planeten Mars (som förövrigt liknar Wrestlers) deklarerar krig mot Jorden. Ett skepp med Marsianer åker iväg till Jorden och landar i Mexico (utav alla världens ställen) och sänder en TV-sändning där de berättar allt. Men de dumma jordborna torr det är en TV-komedi och tar inte Marsianernas varning på allvar. De bestämmer sig för att visa sina krafter och överlägsenhet och skickar en av dem för att förstöra en brottningsmatch där Santos råkar deltaga....

Alfredo B. Crevenna
är känd för att ha gjort över 100 B-filmer. Santos är en helt fantastisk Mexicansk wrestler som har fått en stor kultstatus bland alla som älskar dessa B-filmer. Filmen är inte bra men gillar man B-filmer är detta ett måste. Filmens otroliga handling är så fantastisk att det inte går att beskriva. En av sommarens ”höjdpunkter” Se trailern här. Läs mera på Yle Teema.

Sword in the Moon[/b] Måndag 16.8. k. 23.50
I slutet av Joseon Dynastin skapas en military grupp av elitsoldater. Studerande i Klar Vind, Lysande Måne Svärd Skola är de somskall upprätthålla fred och orning i landet. Ji-hwan och Gyu-yup är två oskiljaktiga vänner som märker att de finns mitt i en politisk konspiration och plötsligt tvingas Gyu-yup att inte enbart döda hans fäktningslärare utan också Ji-hwan. Fem är senar är Gyu-yup en kall och hänsynslös soldat som kallas för den mänskliga slaktaren.

Det här är en film som jag nog gillade. Stridskoreografin är fin och vissa scener är egentligen rätt så vackra. Men en hel del av persongalleriet känns litet onödigt och ibland är inte skådespelarna så vidare värst bra. Men en helt sevärd film är detta nog ändå. Se trailern här. Läs mera på Yle Teema.

Raining in the Mountain Måndag 23.8. kl. 23.15

Filmen regisserad av King Hu har sin handling i Ming Dynastin och i ett kloster I Bergen. En general och hans sköldbärare är anställda för att hjälpa till att stjäla en handskrivet manus om Tipitaka (De tre korgarna) som är gömd i klostrets bibliotek.

Filmen är en typisk Hong Kong fäktfilm och lär innehåller en hel del spännande scener och litet humor. Minns jag rätt har filmen visats tidigare på Yle Teema. Se en snutt (9 min) här. Läs mera på Yle Teema.

Woman in the Dunes Måndag 30.8. kl 22.50

Den sista filmen i Kino Intos sommarserie är en Japansk film som handlar om en insektforskare som stannar på landet och bosätter sig i en sandgrop. Där bor han tillsammas med en enfaldig kvinna som på dagarna fyller sandsäckar. Detta är en film jag såg för länge sedan och har vaga minnen av men minns jag rätt så var jag väldigt fascinerad i filmen från 1964. Filmen har på IMDB redan 8.2 i rating så det säger mycket.

Se trailern här. Läs mera på Yle Teema.