Kino Into sänder en hel del intressanta filmer med fantastikinnehåll också. Största delen är skräckfilmer med kultstämpel med bland dem finns några pärlor som alla älskare av dåliga filmer bör ta sig en titt på.
Devils Backbone Måndag 21.6. kl. 24.00
Kino Intos måndagskvällar har en hel del pärlor och den inleds med
Guillermo Del Toros film Devils Backbone. Filmen handlar om ett barnhem i Inbördeskriget i Spanien. Mitt på gården finns en odetonerad bomb och när den hittades på morgonen hade något mystiskt hänt under natten.
Det här är en film jag gillar. Guillermo Del Toro har här gjort en film som,även om den är gjord 2001, bevisar hur han kan det här med spänning. Det övernaturliga blir som en del av berättelsen och det är egentligen väldigt trovärdigt. Se filmen om ni inte sett den. Har ni så se den igen. Se trailern
här. Läs mera på
Yle Teema.
A Meia-Noite Levarei Sua AlmaFilmen har sin handling i en onämnd Brasiliansk liten stad. Zé do Caixão (Likkist Joe), den lokala begravninsentreprenöre, föraktar religion och känslor och tror att enda saken som gäller är ”varaktigheten av blod”. I synnerhet hans egen. Han söker efter den perfekta kvinnan för att hon skall föda honom det överlägsna barnen som skall bli odödlig. Eftesom hans fru Lenita inte kan föda barn, börjar Joe göra närmande på Terezinha, Joes vän Antonios flickvän. Men Terenzia ger honom kalla handsken och berättar att Antonio är den enda mannen i henns liv. Under en Katolsk helg tar Joe livet av sin fru Lenita (pga hennes ofruktbarhet) genom att binda fast henne och ha en giftig spindel att bita henne. Polisen har inga bevis på att det var Joe så han är fri att göra vad han än vill.
Den engelska titlen är
At Midnight I Take Your Soul och är regisserad av José Mojica Marins . Filmen är den första i en trilogi om
Likkist Joe. Filmen är också den första Brasilianska skräckfilmen och är gjord 1963. De följande filmerna är
This Night I’ll Possess Your Corpse (1967) och
Embodiment of Evil (2008) De två första filmerna sänds av Kino Into i följd. De som inte har tid att se filmen på tv kan alltid ladda ner den gratis från
www.archive.org. Läs mera på
Yle Teema eller se trailern
här.
Esta Note Encarnarei no Teu Cadáver Tisdag 6.7. kl. 00.10
Likkist Joe återvänder till sin by efter att ha återhämtat sig från shock och blindheten från ett sjukhus. Efter att ha frikänts från sina gamla brott och mord är han nu besatt av att hitta den ”perfekta” kvinnan med vilken han skall få sin överlägsna son. Assisterad av hans spöklika, puckelryggiga och vanställda betjänt Bruno kidnappar han sex vackra kvinnor den första natten ha har anlänt. Han utställer dem för en serie av sadistiska försök för att ta reda på vem av dem som är klar att föda hans son.
Den andra delen av filmen är liksom den första en i mitt tycke spännande och hållbar film som håller än i denna dag. Tyvärr är inte denna film public domain så man tvingas se den i TV:n i alla fall. Men väl värd att se är den. Läs mera på
Yle Teema eller se trailern
här.
O segredo da Múmia Måndag 12.7. kl. 23.05
Iva Cardosos film The Secret of the Mummy fortsätter denna serie av Brasiliansk skräckfilm. Dennna film lär innehålla allt som B-filmer skall innehålla. Galna vetenskapsmän, mördande mumier, Igors och Miss Brasilien tävling. Alla skrattade när han berättade om upptäckten av livselixiret. Vetenskapsmannan Professor Expedito Vitus har ägnat sig åt att rekonstruera en karta som är inddelad i åtta delar. Ägarna av dessa delar har blivit mystiskt mördade. Tack vare denna karta hittar han ett av de största arkeologiska upptäckterna på århundraden. Runambs Grav. Tillbaka i Brasilien väcker professorn Mumien och märker att detta var ett stort misstag. Mumien var egentligen en livsfarlig psykopatisk mördare som var helt besatt i Najda, dansaren som inte ville ha honom.
Har endast sett
trailern så jag kan inte mera än att rekommendera filmen och säga se själv och berätta vad ni tyckte. Jag säger också min kommernat efter att ha kollat in filmen. Läs mera på
Yle Teema.
As Seta Vampiras Måndag 19.7. kl. 23.10
Denna vampyrkomedi av Brasilianska regissören
Ivan Cardoso är blandad med humor, nyanserad med en 1950-tals utseende och är en äkta Campfilm. Handlingen är enkel. En grupp av unga kvinnor uppträder på en nattklubb och kallar sig ”De Sju Vampyrerna”. När de endast leker i början ändrar deras uppträdande efter att en ”mördar grönsak?

” ändrar en vetenskapsman till en Vampyr. Hans släktskap med flickorna hotar att ändra deras ”vampyruppträdande” till litet mera realistiskt.
Har inte så mycket mera att säga om denna film men den verkar hålla likadan ”standard” Se trailern
här. Läs mera på
Yle Teema.
O Escorpiao Escarlete Måndag 26.7. kl. 23.30
The Scarlet Scorpion är en av Ivan Cardoso regisserad film som handlar om o Anjo (Ängeln) som är en millionär och playboy och kämpar mot brottsligheten. I synnerhet mot hans döda ärkefiende Escorpiâo Escarlete (Den ljusröda skorpionen) som nyligen har kidnappat mode-designer Glória Campos som i sin tur är kär i våran hjälte.
Har inte sett den här filmen heller men på
Youtube finns en trailer och på
www.archive.org finns en kort snutt som kan laddas ner. Läs mera på
Yle Teema.
Um Lobisomem na Amazõnia Måndag 2.8. kl. 23.00
A Werewolf in Amazonia eller En varulv i Amazonerna är Ivan Cardosos version av H. G. Wells The Island of Dr. Morneau. Filmens handling är ungefär så här. Natasha är en 20 årig kvinna som tillsammans med 4 vänner bestämmer sig för att fara in i Amazondjungeln för att ta del i en Saint Daime ceremoni i en av de lokala byarna. Bero Careca är hyrt för att guida dem men han dyker inte upp utan istället får vi en man som påstår sig vara Betos vän. De är inte övertygade med ger sig iväg i alla fall. När natten kommer bestämmer sig gruppen för att slå läger vid en plats som kallas Hell´s Opening. Där smakar de på Saint Daime teet som guiden gjort och råkar på en överraskning. Alla är inte berädda på hallusinationerna och nu gäller det att komma ut med livet i behåll.
Jag har inte sett filmen men
trailern ser riktigt intressant ut. Läs mera på
Yle Teema.
Santo vs La invasión de los Marcianos[/b] Måndag 9.8. kl. 23.30
Mänsklighetens lust för kärnvapenkrig gör att de överlägsna humanoida främlingarna från planeten Mars (som förövrigt liknar Wrestlers) deklarerar krig mot Jorden. Ett skepp med Marsianer åker iväg till Jorden och landar i Mexico (utav alla världens ställen) och sänder en TV-sändning där de berättar allt. Men de dumma jordborna torr det är en TV-komedi och tar inte Marsianernas varning på allvar. De bestämmer sig för att visa sina krafter och överlägsenhet och skickar en av dem för att förstöra en brottningsmatch där Santos råkar deltaga....
Alfredo B. Crevenna är känd för att ha gjort över 100 B-filmer. Santos är en helt fantastisk Mexicansk wrestler som har fått en stor kultstatus bland alla som älskar dessa B-filmer. Filmen är inte bra men gillar man B-filmer är detta ett måste. Filmens otroliga handling är så fantastisk att det inte går att beskriva. En av sommarens ”höjdpunkter” Se trailern
här. Läs mera på
Yle Teema.
Sword in the Moon[/b] Måndag 16.8. k. 23.50
I slutet av Joseon Dynastin skapas en military grupp av elitsoldater. Studerande i Klar Vind, Lysande Måne Svärd Skola är de somskall upprätthålla fred och orning i landet. Ji-hwan och Gyu-yup är två oskiljaktiga vänner som märker att de finns mitt i en politisk konspiration och plötsligt tvingas Gyu-yup att inte enbart döda hans fäktningslärare utan också Ji-hwan. Fem är senar är Gyu-yup en kall och hänsynslös soldat som kallas för den mänskliga slaktaren.
Det här är en film som jag nog gillade. Stridskoreografin är fin och vissa scener är egentligen rätt så vackra. Men en hel del av persongalleriet känns litet onödigt och ibland är inte skådespelarna så vidare värst bra. Men en helt sevärd film är detta nog ändå. Se trailern
här. Läs mera på
Yle Teema.
Raining in the Mountain Måndag 23.8. kl. 23.15
Filmen regisserad av King Hu har sin handling i Ming Dynastin och i ett kloster I Bergen. En general och hans sköldbärare är anställda för att hjälpa till att stjäla en handskrivet manus om Tipitaka (De tre korgarna) som är gömd i klostrets bibliotek.
Filmen är en typisk Hong Kong fäktfilm och lär innehåller en hel del spännande scener och litet humor. Minns jag rätt har filmen visats tidigare på Yle Teema. Se en snutt (9 min)
här. Läs mera på
Yle Teema.
Woman in the Dunes Måndag 30.8. kl 22.50
Den sista filmen i Kino Intos sommarserie är en Japansk film som handlar om en insektforskare som stannar på landet och bosätter sig i en sandgrop. Där bor han tillsammas med en enfaldig kvinna som på dagarna fyller sandsäckar. Detta är en film jag såg för länge sedan och har vaga minnen av men minns jag rätt så var jag väldigt fascinerad i filmen från 1964. Filmen har på IMDB redan 8.2 i rating så det säger mycket.
Se trailern
här. Läs mera på
Yle Teema.