Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Kino Sci Fi YLE Teema  (läst 3205 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Kino Sci Fi YLE Teema
« skrivet: 10.06.2010 kl. 21.50 »
Det ser ut som om vänner av fantastikfilmer kommer att vända sina blickar till Yle TEEMA som på  onsdagarna sänder en hel hög med klassiska Science Fiction filmer från den gamla goda tiden. Den 12.6 är det Science Fiction Teema lördag och visar filmerna 2001- ett rymdäventyr och en klassisk tjeckisk SF filmer Ikarie XB1.

Yle Teema har också Kino Into som denna sommar visar Brasiliansk Fantastik med allt från Vampyrer, Varulvar till Spöken, Gastar och Mexikansk rymdinvasion. HURRAAAA! Men dem tar vi litet senare. Det kommer ändå att bliva en väldigt lång grej av redan de här filmerna.

YLE Teema

Temalördag
Öst och väst sciencefiction Lördag 12.6. kl. 21.00
2001 A Space Odyssey Lördag 12.6. 2010 kl. 21.00
Detta är väl en film som knappast behöver någon sorts presentation. Stanley Kubriks film baserad på Arthur C Clarkes roman är en mäktigt och mastodont film som har ett slut som man får tolka precis som man vill Vissa tolkar si och vissa så. Men se filmen för guds skull. Jag bara älskar filmen även om den är så förbannat lång att man ibland tänker somna.

Som andra film sänds Ikarie XB1 Lördag 12.6.2010 kl. 23.13
Detta är en tjeckisk science fiction film från 1963 och berättar om rymdskeppet Ikarie XB1 som sänds till den mystiska Vita planeten som ligger i bana kring Alpha Centauri. Resan dit tar 27 månader i nära ljushastighet och det betyder att 15 år har gått på jorden innan de når destinationen. Under resan tvingas besättningen anpassa sig till en liv i rymden och ta del av en del farliga möten som dyker upp under resan.

Filmen är den andra Tjeckiska science fiction filmen och anses vara en av de bäst Sovjet-era filmer som gjorts. Har inte sett hela filmen men hittade ett klipp på Youtube som ser mycket intressant ut. I klippet utforskar de ett annat rymdskepp.

Kino SciFi
Metropolis Onsdag 16.6. kl. 21.55
Kino Scifi inleder sina onsdagsfilmer med Fritz Langs film Metropolis från 1926. Detta är en film som under sin era var ett gigantisk projekt. I den överdimensionerade och tekniskt fascinerade staden Metropolis lever de olika samhällskikten helt åtskilda. Det övre skiktet lever under paradisiska förhållanden medan arbetarna ses som mindrevärdiga och lever i en slags undervärd i jordens djup. Freder Fredersen, son till den känslokalle John Fredersen ses som hjärnan bakom Metropolis förälskar sig i arbetaraktivisten Maria som i gudstjänstliknande sittningar svär in arbetarna på bättre tider. Fredersen senior ser då sin makt vara i fara och ser till att uppfinnaren Rotwang ger en maskin-människa Marias anläte för att dennsa skall hålla arbetarna i schack.

Versionen som nu ses är inte den nya versionen som restaurerats i samband med att man 2008 hittade en hel del scener som varit försvunna. I Februari fanns en råkopia av denna nya version på Berlins filmfestival och man önskade att filmen skulle varit klar till sommarens Sci-Fi serie. Men tyvärr tvingas vi nöja oss med den tekniskt bästa versionen som finns av filmen som bäst. Som ljudband används en nyinspelad version av originalmusiken som spelades på premiären. Restaureringen har gjorts av samma F.W. Murnau stiftelse som också ansvarar för den perfekta versionens restaurering. Läs mera här.

Things To come. Onsdag 23.6.2010 kl. 21.55
Denna film indelad I tre delar börjar år 1940 då ett världskrig startar som förintar nästan hela världen. Efter årtionden av krig kommer pesten och mänskligheten förvandlas nästan till barbariska bysamhällen. Mänskligheten återhämtar sig med ledning av vetenskapsmän och piloter och den teknologiska utvecklingen skapar stora städer och allmän välfärd och otroliga städer och allmän välfärd och till slut även till rymdfärd. Liksom Metropolis är även Things to Come ett barn av sin tid men den ger oss ändå en del unika och fascinerande science fiction visioner som är gjorde med innovation och ambtion. Jag personligen älskar denna film. Visst är den med nutida standard mätt tråkig, barnslig och naiv med den ger oss ändå det som Science Fiction egentligen handlar om – Scence Of Wonder. Läs mera här.

The “Thing” from another World. Onsdag 20.6. kl. 21.55
Filmen handlar om en grupp amerikanska forskare som på en forskningsstation på Arktis hittar ett kraschlandat rymdskepp infryst i isen. De upptäcker också en pilot på farkosten som är nerfrusen. Men när de tar tillbaka honom till basen och han tinar upp brakr helveten ut. Filmen bygger löst på John W. Campbell jr.s långnovell Who Goes There.

Detta är en av de första science fiction filmer jag någonsin sett. Troligen den första och jag var väldigt ung när jag såg den och den skrämde skiten ur mig. Hade mardrömmar om dessa händer som växer som svampar i veckor. Men även en av de första stora upplevelser jag fått av att se på en film. I dag lider den nog litet av tidens tand och John Carpenters The Thing är en effektivare skräckfilm än denna men ändå finns här något av Howard Hawks hantverk som får en att inse att det här är en bra film. Filmen är regisserad av Christian Nyby men elaka tungor säger att Howard Hawks gjorde nästan hela filmen ty han var inte nöjd med Nybys stil. Läs mera här.

This Island Earth Onsdag 7.7 kl. 21.55
En amerikansk film från 1955 som handlar om dr Cal Meacham som får ett underligt uppdrag att bygga en complex kommunikationsapparat, kallad Interocitor. Även om varken han eller hans assisten Joe Wilson någonsin hört talas om en sådan apparat börjar de omedelbart på jobbet. När de är klara kommer en mystisk man och informerar dem om att de klarat testen och att han är är klar för ett speciellt forskningsprojekt.

Meacham flyger till en mystisk plats med en obemannad, datastyrd DC-3 flygplan utan fönster. Men allting är inte vad det verkar vara. Rymdvarelser har kommit till jorden för att söka Uraniom som de behöver för att kunna försvara sig mot de onda Zagons. Mera behöver man väl inte förklara för man kan gissa sig till resten. En i mitt tycke fantastisk film som är en av de första med sk. BEM (Bug Eyed Monsters). Läs mera här.

Forbidden Planet Onsdag 14.7. kl. 22.25
Förbjuden värld är en sciencefiction film från 1956 regisserad av Fred M. Wilcox och har Walter Pidgeon, Anne Francis och Leslie Nielsen i huvudrollen. Filmen är löst baserad på Willam Shakespeares Stormen (the Tempest). Berättelsen är i korthet; en rymdexpedition sänds till planeten Altair IV i ett flygande tefat liknande farkost. De är där för att söka efter spår efter en expedition som försvann för 20 år sedan. De möts av Professor Morbius och hans dotter Altaira, som lever på en plats som verkar vara ett tropiskt paradis.

Egentligen så tvingas jag igen medge att jag gillar denna film som har en av filmhistorins trevligaste robot. Robbie. Han ser ut som en korsning mellan en Michelingubbe och en Jukebox och är fylld med helt otroliga kommentarer. Troligen en förgångare till robotar som HAL C3PO. Läs mera här.

The Incredible Shrinking Man. Onsdag 21.7. kl. 21.55
Här har vi då en av de filmer jag väntar mest på. Har endast sett filmen en gång och har så vaga minnen av den så jag väntar med spänning på den. Filmen från 1957 är regisserad av Jack Arnold och berättar om en man som under en båtresa hamnar in i en mystisk radioaktiv dimma. När han kommer hem märker han efter en tid att han har börjat krympa. Mera skall jag inte berätta men så mycket kan jag säga att filmen slutar helt otroligt tervligt. Minns den sista repliken och händelsen där efter ännu i denna dag så den har säkerligen satt ett stort spår i mig.

Filmen är baserad på en bok av Richard Matheson (mannen bakom I am Legend) med titeln Shrinking Man och har utkommit på svenska i Kalla Kårar bokserien nummer 8 med titeln Spindeln. I rollerna har vi Grant Williams, Randy Stuart, April Kent och Paul Langton.  Det lär vara en nyfilmatisering på gång som borde komma 2012 enligt IMDb. Läs mera här.

The Body Snatchers Onsdag 27.7. kl. 21.50
Don Siegels film med den svenska titeln Världsrymden anfaller är också en av de stora klassiska science fiction filmerna från 1950-talet. Filmen som setts som en varning i McCarthy eran om faran för Kommunismen är en mycket intressant och spännande film som faktiskt fått 3 eller 4 nyfilmatiseringar. Den andra var av med samma namn och regisserad av Philip Kaufman med Donald Sutherland, Leonard Nimoy och Jeff Goldblum (1978), den tredje var med Abel Ferraras Body Snatchers 1993 och den fjärde kom för något år sedan under titlen The Invasion med Nicole Kidman och Daniel Craig.

Om man ser på denna mängd nyfilmatiseringar så måste man säga att det är nog en intressant berättelse och den har också publicerats på svenska i Kalla Kårar bokserien nr 16. Den Gröna Mardrömmen. Boken är skriven av Jack Finney. Vilken av dessa versioner är sedan bäst är svårt att säga men den första av dem är nog den klassiskaste av dem och det är roligt att se hur världsbilden speglas i denna film. Läs mera här.

Alphaville & La Jetee Onsdag 4.8. kl. 22.20
Denna kväll kommer en av de mest mystiskaste science fictionfilmer jag någonsin sett men på samma gång en av de mest fascinerande. Filmens originaltitel är Alpaville, une étrange aventure de Lemmy Caution. Eller fritt översatt Alphaville, Lemmy Cautions extraordinära äventyr. Filmen berättar om hur den amerikanska privatdetektiven Lemmy Caution (Eddie Constantine) anländer till den i framtiden existerande staden Alphaville som finns på en annan planet. Alphavilles härskare är en dator som har förbjudit böcker, konst och kärlek ty dessa saker kan den inte programmera. Mera skall jag inte berätta men här finns en hel del intressanta saker.
Filmen är regisserad av Jean-Luc Godard och har Eddie Constantine, Ana Karina, Akim Tamiroff och Howard Vernon i huvudrollen. Filmen är fylld med saker som bar bör accepteras i en väldigt Godardaktig stil. Caution kör med sin bil till den andra planeten på en helt vanlig väg. Enligt rykten lär originaltitlen varit Tarzan vs. IBM.

Som andra film visas en halvtimme lång film med titeln La Jetée och berättar om tidsresor och tiden efter tredje världskriget. Jag har aldrig sett filmen som är regisserad av Chris Marker så jag har stora förväntningar. Läs mera här

Fahrenheit 451. Onsdag 11.8.kl. 22.00
Ray Bradburys Fahrenheit 451 behöver väl knappast någon större presentation för en sådan science fiction klassiker är både filmen och boken. Berättelsen i korthet handlar om Guy Montag som är brandman i ett samhäle där böcker förbjudits av regeringen för att förhindra en självständigt tänkande allmänhet. I hans arbetsuppgift ingår att bränna alla böcker som rapporterats av informatörer. Befolkningen hjärntvättas och får sin information på TV-skärmar på väggen.

Filmen är regisserad av Francois Truffaut och har Oskar Werner, Julie Christie och Cyril Cusack i huvudrollerna. Jag gillar denna film som jag nog tror håller än i dag. Sub TV sänder den 2.8 filmen V for Vendetta som har jämförst ibland med denna film. Nu har ni chansen att jämföra. Läs mera här

Silent Running Onsdag 18.8. kl. 22.00
Efter en miljökatastrof finns de enda träden kvar i gigantiska växthus ombord på rymdskepp i omloppsbanan ute i solsytemet. När orden kommer att förstöra växthusen och återvända till jorden vägrar en astronaut och försöker rädda odlingarna.

Bruce Dern spelar Freeman Lowell och gör en helt fantastisk tolkning som den litet excentriska astronauten som vandrar omkring i lustgården och vårdar den enda värld han känner. Jag gillar filmen och ser fram emot att få se den igen. Läs mera här.

Sleeper. Onsdag 25.8. kl. 22.35
Som sista film i serien har vi Woody Allens science fiction film från år 1973. Filmen handlar om Miles Monroe (Woody Allen) som vaknar upp i en framtid efter att av misstag varit nedfryst i hundratals år. Monroe har tinats upp av en motståndsgrupp som vill största diktatorn som härskar över dem. Eftersom Monroe inte har någon biometrisk identitet registrerad av övervakningssamhället som alla andra mäniskor är han osynlig och kan komma in på platser som de inte kan. Monroes upptinare arresteras och snart tivngas han fly. Under flykten hamnar han hos den något korkade poeten Luna Schlosser (Diane Keaton). Manuset är löst baserat på H. G Welles roman When the Sleeper Wakes.

En i mitt tycke mycket rolig film för den är gjord under Allens glansålder och innehåller en hel del fantastiskt roliga science fiction skämt. Mycket väl värd att se. Läs mera här

Reality of life is for people who cant handle Science fiction