Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Justin Cronin - The Passage  (läst 4098 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Justin Cronin - The Passage
« skrivet: 29.08.2010 kl. 13.12 »
Justin Cronin The Passage.
784 sidor.
Ballantine Books 2010

Senaste lästa bok är [iJustin Cronins[/i] bok The Passage. Detta är en bok där The Stand möter I am Legend och 28 dar senare. Denna apokalyptiska bok på över 760 sidor är en bok som berättar om människan efter dess nedgång. Cronin som författare stjäl helt fräckt från allt och alla och fick mig ibland att tänka på filmskapare som Tarantino. Ja vad mer kan man tänka på när man vet handlingen. Vi har ett av myndigheternas experiment som går helt fel. Ett barn representerar mänsklighetens sista hopp där de kämpar mot en osannolik ondska i form av monster (läs vampyrer). Allt finns i denna bok. Men ändå är det inte en dålig bok. Justin Cronin är väldigt skicklig att skriva och tar det bästa från författare som Stephen King och Dean Koontz och kokar ihop sin egen soppa. Den påminner mig faktiskt väldigt mycket om en 1970-och 1980 tals bok. Gillar man Stephen King, Dean Koontz, Robert McCammon kommer man att gilla denna bok.

Boken börjar 2016 när man hittat ett virus i Boliviska djungeln som förvandlar till till en blod-törstig, galen varelse som lyser i mörkret. Dessa kallas inte Vampyrer utan Viraler och armen blir intresserade av dessa otroligt effketiva soldater och börjar göra experiment med viruset i Colorado djupt under jorden i ett hemligt laboratorium. Man gör expetermenten på kriminella som blivit dömda till döden och när viruset och försökskaninerna rymmer är helvetet löst. Men före detta har vi en hel del annat att fundera över. Bl.a. en liten flicka som heter Amy som också blir utsatt för viruset.

Inledningen av boken är en uppställning av berättelsen och vissa personer och är litet tråkig men när vi sedan kommer in i världen en 90 år presenterars vi till den Första Kolonin där en handfull familjer lever tillsammans omgärdade av ett högt stängsel med strålkastare på hela natten för att överleva Viralerna som jagar på natten. När sedan en grupp människor hittar Amy är berättelsen i gång.

Justin skriver underhållande och ibland riktigt trevligt. Boken är skriven väldigt visuellt och jag gillade sättet han målar upp världen och personerna. Ibland verkar det som om han visste att någon kommer att köpa filmrättigheterna för där finns saker och ting som är litet ologiska men ser säkert häftigt och spännande up i en film. Men underhållande är det och det är hela boken. Ser ni boken så köp/eller låna den och läs den. Detta är en perfekt bok att läsa på stranden eller en regning höstdag under filten på soffan med litet godis att tugga på. Vad mera kan man begära av en sådan här bok. Jag medger att i mitten av boken hade jag svårt att motivera mig att läsa men när jag sedan läste en 10-tal sidor så började det gå lättare och lättare och till sist sträckläste jag de sista litet på 200 sidorna.

Köp boken på www.amazon.com
Köp boken på www.amazon.co.uk
Reality of life is for people who cant handle Science fiction