www.enhorningen.net

Enhörningen
Näthörningen
Noveller
Rapporter
Recensioner
Forum
Händelsekalendern
Omröstningen
Sf-bilder
Arkivet
Prenumerera
Länkar

Enhörningens hörn på Amazon.com
Enhörningens hörn på Amazon.uk (Storbritannien)

Google

Enhörningen
Webben

Kommentarer?
Skicka e-post till: enhorningen@enhorningen.net
eller använd
Enhörningens responsblankett.

Enhörningens logotyp
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
22.05.2012 kl. 18.39

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
*
Enhörningens forum  |  Enhörningens forum  |  Näthörningen  |  Gamla rubriker 2010  |  Ämne: Boris Hurtta fick kritikerpris 0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Boris Hurtta fick kritikerpris  (läst 1185 gånger)
Ben
Administrator
*
Antal inlägg: 1 077

« skrivet: 3.10.2010 kl. 13.22 »

Den åboländska fantastikförfattaren Boris Hurtta tilldelades kritikerpriset ”Kritiikin punnus” på bokmässan i Åbo fredagen 1.10.

”Kritiikin punnus”-priset (på svenska ungefär Kritikens vikt) utdelas av Finlands kritikerförbunds lokalavdelning i Åbo. Priset utdelas årligen till kulturpersoner eller -grupper i Egentliga finland. Priset utdelas alltid i två kategorier: i en enkilos vikt för långvarigt nationellt viktigt kulturarbete samt en halvkilos vikt för debut, genombrott eller en viktig kulturgärning.

Boris Hurtta fick enkilos priset för sitt kulturarbete och ett författarskap som sträcker sig från skräck och äventyr via rollspel till reseskildringar och historiker. Hurtta tackades också speciellt för sina artiklar genom vilka han presenterat gammal finländsk fantastik.

Enhörningen har publicerat en artikel om Boris Hurtta samt en av hans noveller översatt till svenska år 2004, kanske dags att se om dess kunde publiceras på nytt på webben.
Anmäl till moderator   Loggat
Kenneth
Enhörningsredaktör
*
Antal inlägg: 413

Science Fiction fan från Karis

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 7.10.2010 kl. 19.00 »

Boris Hurttas artiklar i Portti  tidningen om gamla finländska fantastikförfattare har gjort att jag hittat en hel del fantastiska finska sago/fantastikförfattare som Raul Roine (härliga sagor), Arvid Lydecken (häftiga äventyr) och Sakari Salovuoris bok Tunturi-Joonas ja robotti. (En bok som jag gillar väldigt mycket).

Det första jag gör när jag får en Portti i min hand är söker efter Hurttas artiklar. Sedan kommer resten. Grattis Boris Hurtta du är värd priset.
Anmäl till moderator   Loggat

Reality of life is for people who cant handle Science fiction
Sidor: [1] Skriv ut 
Enhörningens forum  |  Enhörningens forum  |  Näthörningen  |  Gamla rubriker 2010  |  Ämne: Boris Hurtta fick kritikerpris « föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines RSS: Näthörningen. RSS: hela forumet.